[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

سودجویان در کمین جلگه فارس، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

/// اشاره:
اراضی حاصلخیز فارس برای سودجویان و زمین‌خواران همیشه وسوسه‌برانگیز بوده است. آنها از خلأهای قانونی، غفلت و فسادهای احتمالی بهره برده و نسبت به تغییر کاربری‌های غیرقانونی و متصرف‌شدن اراضی ملی اقدام می‌کنند. بر همین اساس گروه گزارش شیرازنوین، نیم‌نگاهی بر فعالیت‌هایی داشته که در راستای مقابله با این آسیب فزاینده صورت گرفته است.
 پیشتازی فارس در مقابله با زمین‌خواری
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی استان‌های فارس، تهران، ایرانشهر و بوشهر رتبه‌های اول تا سوم را از نظر رفع تصرف از اراضی دولتی به خود اختصاص دادند.در همین زمینه مدیرکل راه و شهرسازی فارس در پاسخ به شیرازنوین، از اجرای ۵۵۳ مورد رفع تصرف اراضی فارس طی سال ۱۴۰۱ به همت یگان حفاظت این اداره کل در نقاط مختلف استان خبر داد. محمودرضا طالبان اعلام کرد: از کل اقدامات اجرایی‌شده توسط یگان حفاظت اداره‌کل راه و شهرسازی فارس، تعداد ۵۳۴ مورد رفع تصرف فوری و ۱۹ مورد اجرای احکام قضایی بوده است. وی خاطرنشان کرد: این عملیات‌ها منجر به آزادسازی بیش از ۳میلیون مترمربع از اراضی ملی به ارزش حدودی ۲۵هزار میلیارد ریال شده و با اجرای ۱۹ حکم قضایی، ۱۸۳هزار مترمربع اراضی ملی به ارزش ۲۱۰۰میلیارد ریال آزاد و به بیت‌المال بازگردانده شده است.طالبان ادامه داد: مجموع اراضی رفع تصرف‌شده طی سال گذشته بالغ بر ۳میلیون و ۱۸۳هزار مترمربع به ارزش بالغ بیش از ۲۷میلیارد ریال بوده که تماماً از دست متصرفان غیرمجاز و زمین‌خواران رها شده است. او در بخش پایانی سخنانش خواستار افزایش مشارکت‌های مردمی با این پدیده مذموم و سودجویانه شد.
 عزم راسخ دستگاه قضا برای مقابله با سودجویان
در همین زمینه رئیس‌کل دادگستری فارس بر هوشیاری نهاد‌های متولی در راستای پیشگیری از زمین‌خواری‌های احتمالی تأکید کرد. حجت‌‌الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی در پاسخ به شیرازنوین، با تأکید بر مقابله و برخورد با تصرفات و تغییر کاربری‌های غیرمجاز گفت: مجموعه قضایی استان با جدیت صیانت از حقوق بیت‌المال را دنبال می‌کنند و بر عملکرد دستگاه‌های مرتبط و مسئول در صیانت از اراضی نظارت خواهند داشت. او با اشاره به بارش مناسب نذورات آسمانی اراضی، مراتع، منابع طبیعی و جنگلی استان را در خطر تصرفات غیرقانونی و تعرض سودجویان و همچنین آتش‌سوزی‌های فصلی عنوان کرد و گفت: شهرستان‌هایی که در معرض خطر بیشتر قرار دارند، موردتوجه مسئولان امر باشند. نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس بر همگرایی و تعامل نهاد‌های مسئول در جهت مقابله با زمین‌خواری در استان تأکید کرد و یادآور شد: امروز باید با احساس مسئولیت و جدیت در انجام تکالیف قانونی خود، ضمن امانت‌داری از حقوق آیندگان، از سوءاستفاده افراد سودجو در آینده نیز جلوگیری کنیم. موسوی بر اراده دستگاه‌های ذی‌نفع در جهت تکمیل قانون حدنگاری و تثبیت اراضی نیز تأکید و اظهار امیدواری کرد که در سال پیش رو شاهد اجرای کامل این قانون در کلیه اراضی استان باشیم.
 پاسداشت شورای شهر از سرمایه‌های ملی
رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز به نمایندگی از مردم کلان‌شهر شیراز، خواستار صیانت از سرمایه‌های ملی است.
غلامعلی ترابی افزود: اجازه ندهیم کسانى بیایند با دست‌اندازى به زمین‌هاى گوناگون اطراف شهر و حومه‌هاى شهر و مناطق خوب، ثروت عمومى را به ثروت شخصى تبدیل کنند. او با اشاره به این موضوع که موضوع زمین‌خوارى رفته‌رفته به کوه‌خوارى در حال دگردیسی است، افزود: گاهى که از ارتفاعات به شیراز نگاه می‌کنم، واقعاً متأسف می‌شوم و بارها در دیدار با مسئولان شهرى و دولتى این مسائل را در میان گذاشته‌ام. او با هشدار نسبت به توسعه شیراز از محور شمال‌غربی، خواستار رسیدگی دستگاه قضا به این موضوع شد و خاطرنشان کرد: شیراز به شهر هوای پاک و شهر گل و بلبل مشهور است و این در حالی است که با ساخت‌وسازهای غیر فنی و اصولی، جلوی ورود هوای پاک به شیراز گرفته می‌شود.
 کاهش تخلفات حوزه زمین در شیراز
در همین زمینه، فرمانده یگان حفاظت امور اراضی شیراز از کاهش چشمگیر تخلفات حوزه زمین در منطقه 7 در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه خبر داد. آرمان کمالی با تأکید بر همکاری و پیگیری مؤثر شهردار منطقه ۷ با مدیریت جهاد کشاورزی و تیم یگان حفاظت اراضی شیراز، گفت: بر اساس گزارشات سامانه 131 کشوری و گشت دهگردشی تخلفات اراضی در این محدوده کاهش 25درصدی داشته است. به گفته وی، در راستای حفظ کاربری اراضی کشاورزی و با هدف واکنش سریع و مقابله با تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی در فروردین‌ماه گذشته، دو مورد مانور توسط گشت همپوشان اجرا شد. کمالی با اشاره به اینکه در مدت مذکور در سه مرحله 12 مورد قلع‌وقمع ساخت‌وساز غیرمجاز در قالب تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی نیز صورت گرفت، اظهار کرد: پس از عملیات‌های مذکور، 25هزار مترمربع از اراضی کشاورزی رفع تصرف شد. وی با بیان اینکه تغییرکاربری‌ها در مناطق برمشور، گردخون و کفترک بود، بیان کرد: در روستای برمشور سه مورد دیوارکشی و یک مورد ساختمان تخریب شد که منجر به رهاسازی سه‌هزار مترمربع از اراضی کشاورزی شد. او اضافه کرد: در روستای گردخون یک مورد دیوارکشی غیرمجاز در محدوده‌ای با مساحت دوهزار مترمربع نیز تخریب شد. مقابله با هفت مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه کفترک از دیگر مواردی بود که کمالی به آن اشاره کرد و افزود: پنج مورد دیوارکشی، یک مورد پی‌کنی و یک مورد ساختمان در مساحت ۲۰هزار مترمربع تخریب و رفع تخلف شد. فرمانده یگان حفاظت امور اراضی شیراز از عموم مردم خواست که قبل از هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی از جهاد کشاورزی استعلام کنند و گفت: از هرگونه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی ممانعت و علاوه بر تخریب و قلع‌وقمع بناهای غیرمجاز، متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود.
 ایستادگی پلیس علیه زمین‌خواران
یکی از بازوهای توانمند قانون برای مقابله با زمین‌خواری، پلیس است. در همین زمینه فرمانده انتظامی استان فارس از دستگیری فردی زمین‌‌خوار که اقدام به تصرف ملک دولتی کرده بود، خبر داد. سردار رهام‌بخش حبیبی در پاسخ به شیرازنوین، با بیان اینکه این فرد متخلف در روستای کیان‌آباد شهرستان شیراز اقدام به زمین‌خواری کرده بود، اظهار داشت: در پی شکایت اداره مسکن و راه و شهرسازی شهرستان شیراز مبنی بر یک فقره زمین‌خواری به میزان هفت هکتار، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت. وی ادامه داد: مأموران با هماهنگی مقام قضایی و انجام اقدامات انتظامی، موفق شدند ضمن دستگیری فرد خاطی، ۷ هکتار به ارزش ۱۲۰میلیارد ریال از اراضی ملی را به بیت‌المال بازگردانند.این مقام مسئول از شهروندان خواست هرگونه اطلاع از تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی