عنکبوت ها به کمک درمان بینایی می آیند، روزنامه شیراز نوین

به گزارش سیناپرس،‌دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD)، علت اصلی از دست دادن بینایی در افراد بالای ۶۰ سال است که نزدیک به ۲۰ میلیون نفر را فقط در آمریکا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در دژنراسیون ماکولا، بینایی در ناحیه مرکزی بینایی بدتر می‌شود، به این معنی که کارهای روزمره مانند رانندگی، خواندن و دیدن چهره‌ها به‌طور فزاینده‌ای دشوار می‌شوند.
علی‌رغم تحقیقات در مورد روش‌های کاهش پیشرفت آن و مداخلات پزشکی مانند پیوند شبکیه و چشم بیونیک، درمان‌های کم‌تهاجمی و ژن‌‌درمانی، هیچ راه شناخته ‌شده‌‌ای برای بازگرداندن بینایی پس از، از دست دادن آن وجود ندارد.
اخیراً دانشمندان در حال بررسی ارتباط بین تغذیه و دژنراسیون ماکولا بوده‌اند و متخصصان دژنراسیون ماکولا، رژیم‌های غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لوتئین و زآگزانتین، اُمگا ۳، روی، سلنیوم و ویتامین‌های E و C را برای حفظ سلامت چشم توصیه می‌کنند.
اکنون، تیمی از محققان به‌طور تصادفی با یک ارتباط غیرمنتظره درباره تغذیه و کاهش بینایی مواجه شده‌اند که منعکس‌کننده پیشرفت دژنراسیون ماکولاست. این کشف در چشمان تیزبین عنکبوت‌ها نهفته است.
زیست‌شناسان دانشگاه سینسیناتی (UC) دریافتند که عنکبوت‌های جهنده (Phidippus audax)، گیرنده‌های حساس به نور را از دست داده‌‌اند، بخشی از چشم که نشانه‌های بصری را در ناحیه مرکزی بینایی پردازش می ‌کند. عنکبوت‌های جهنده به‌دلیل استفاده از دید عالی خود برای شکار و دقت در توانایی‌های خود در جهش، مشهور هستند.
الکه بوشبک (Elke Buschbeck)، پروفسور دانشگاه کالیفرنیا در این باره می‌گوید: فقط با نگاه کردن به آنها می‌توان فهمید که برخی از گیرنده‌های نوری در این عنکبوت‌ها مرده اند که این عامل، معادل عملکردی لکه زرد چشم ماست.
او می‌افزاید: گیرنده‌های نوری برای پاسخ به نور و راه‌اندازی مسیرهای سیگنال به مغز برای پردازش اطلاعات حیاتی هستند.
بوشبک توضیح می دهد: گیرنده‌های نوری از نظر انرژی پرهزینه هستند و تقویت نیازهای انرژی آنها سخت است و اگر آنها را از تغذیه محروم کنید، سیستم از کار می‌افتد.
او افزود: آنچه جالب است اینکه دژنراسیون ماکولا در انسان نیز شواهدی از ارتباط با فرآیندهای متابولیک و مشکل در انتقال انرژی دارد.
محققان، نظریه خود را روی دو گروه از عنکبوت‌ها آزمایش کردند، یکی با تغذیه کافی و دیگری با نیمی از غذا. دانشمندان با استفاده از یک میکروافتالموسکوپ سفارشی برای عکس گرفتن از شبکیه عنکبوت‌ها، لکه‌های تیره بسیار شایع‌تری را در چشمان حشرات گرسنه کشف کردند، به‌ویژه در ناحیه شبکیه که بیشترین تراکم آنها را داشت.
گیرنده‌های نوری آسیب‌دیده که شبیه پیکسل‌های سیاه ‌شده روی صفحه ‌نمایش هستند، به‌نظر می ‌رسد که به‌دلیل از دست دادن انرژی از بین رفته‌‌اند و دانشمندان معتقدند این روشی برای مطالعه است که می ‌تواند پیوندهای قوی ‌تری بین تغذیه و انواع سلول‌هایی که نیاز به انرژی بالا دارند، ایجاد کند.
آنت استواسر (Annette Stowasser)، پژوهشگر ارشد این مطالعه و استادیار دانشگاه سینسیناتی گفت: برای کمک به درمان افراد بیمار، ابتدا باید در مطالعات طراحی‌شده، مشخص شود که دقیقاً کدام مواد مغذی درگیر هستند که ممکن است به شرایط محیطی و سایر عوامل بستگی داشته باشد.
با این حال، این که محرومیت از مواد مغذی می‌تواند اثر نشان داده شده را داشته باشد، نشان‌دهنده اهمیت توجه دقیق به اثرات مواد مغذی است.
شرح کامل این مطالعه در مجله Vision Research منتشر شده است.