[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۷۲
  • دوره جدید

تجربه «گران» یک طرح «ارزان، روزنامه شیراز نوین

می‌دانم که می‌دانید در 15 سال اخیر حداقل 3 طرح عظیم در حوزه مسکن در کشور اجرا شده است. طرح جهش مسکن، طرح ملی مسکن (مسکن اجتماعی) و معروف‌ترین و البته پرحاشیه‌ترین آنها مسکن مهر که از سال 86 شروع شد و هنوز پس از 14 سال تعداد بسیار زیادی از واحدهای آن تکمیل نشده یا مشتری ندارد. دکتر ایمانیه چند روز پیش گفته که «مشکلات مسکن مهر در جهش مسکن تکرار نشود». این گفته استاندار فارس که حالا باید در 4 سال پیش رو حداقل 260هزار مسکن در استان بسازد، نشان‌دهنده نگرانی و دلواپسی اوست که مبادا طرح جهش مسکن که شباهت‌های زیادی با مسکن مهر در تفکر گروه سیاست‌گذار و جزئیات طرح دارد، به سرنوشتی مشابه یا بدتر 
دچار شود.
خواسته ایمانیه به عنوان نماینده عالی دولت انقلابی که البته بیشتر از هر مسئولی در استان به همه زوایای طرح جهش مسکن اشرافیت دارد، درخواست بحق و بجایی است؛ چراکه ساخت این تعداد مسکن با توجه به شرایط اقتصادی کشور، غیرممکن که نه، اما سخت و دشوار است. او به خوبی می داند در شرایط وفور درآمد ارزی در دوران احمدی نژاد پس از 14 سال از سهم 112هزار واحد‌‌ مسکن مهر استان فارس ‏هنوز ساخت حد‌‌ود‌‌ 1000 واحد‌‌ باقی ماند‌‌ه است و برای حدود 1000 واحد نیز متقاضی وجود ندارد.
فراتر از «بود و نبود اراده لازم و کافی برای اجرای پروژه‌ای به این عظمت» و «بود و نبود اعتبارات لازم»، اما اشاره غیرمستقیم نماینده ارشد دولت در دیدار با اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس به ناایمن بودن برخی ساخت و سازهای مسکن مهر بود؛ موضوعی که به نظرم یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف مسکن مهر بود و در زلزله کرمانشاه به طور جدی به چالش کشیده شد.
پیش از آنکه به دیگر نقاط ضعف طرح مسکن مهر اشاره کنم، مزیت‌های عمده بزرگ‌ترین طرح مسکن پس از انقلاب شامل ساخت مسکن در تیراژ بالا، پایین آمدن سهم هزینه‌های ثابت در مترمربع (از قبیل نقشه‌ کشی، نظارت، نیروی انسانی و…)، ارزان‌سازی در عین رعایت حداقل استانداردهای لازم، حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن، پرهیز از تجمل‌گرایی، افزایش امید به خانه‌دار شدن در اقشار کم درآمد جامعه، عدم مالکیت دائمی زمین و امتیاز استفاده از تسهیلات ارزان قیمت با بوروکراسی بسیار کمتر بود. نقاط ضعف عمده اما همه مزیت‌هایش را زیر سؤال برد. ناهماهنگی و گاه تضاد با سیاست‌های آمایش سرزمینی، تأمین مالی به شیوه نادرست قرض از بانک مرکزی، مکان‌یابی و جانمایی اشتباه در اطراف شهرها و بعضاً نقاط بیابانی، دامن زدن به حاشیه نشینی با ساخت شهرک‌های اقماری بدون برخورداری از هویت، جمع کردن هزاران خانوار کم برخوردار در یک شهرک، بلندمرتبه سازی برخلاف رویکرد شهرسازی ایرانی اسلامی، مشکلات حقوقی زمین‌ها، عدم تأمین زیرساخت‌ها (آب، برق، گاز، فاضلاب)، تخلف پیمانکاران، استفاده از مصالح درجه چندم، کیفیت نامناسب ساخت، نامشخص بودن ابعاد کیفی و جایگاه معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی، رعایت اشراف و محرمیت، عدم پیش بینی امکانات رفاهی از جمله مدرسه، بیمارستان، درمانگاه، مسجد و... و عدم جدیت مدیران اجرایی استان بخش عمده نارسایی‌های مسکن مهر بود.
حالا سیاست‌گذاران و مجریان طرح جهش مسکن در سطوح عالی همه به اتفاق می‌گویند که همه ایرادات مسکن مهر در طرح جدید رفع شده است. با وجود این اما توجه به چند نکته در خصوص چگونگی، کیفیت اجرا و پیاده سازی این طرح ضروی است. 1. مجریان ملاحظات آمایش سرزمینی را جدی بگیرند؛ 2. توجه جدی به بایدها و نبایدهای مکان یابی؛‌ 3. توجه به الزامات تحقق شهرسازی ایرانی اسلامی؛ 4. ایجاد تناسب بین مطلوبیت‌های معماری و نگاه اقتصادی به ساخت پروژه‌ها؛ 5. ارتقای ایمنی، استحکام، بهره وری و افزایش عمر مفید ساختمان؛ 6. ایجاد امکان دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی ایمن و سریع و 7. تلاش در جهت شفافیت طرح و ارزیابی مدام سازندگان در جهت حمایت از حقوق متقاضیان.
اینکه آیا تدابیر دولت برای اجرای طرح سنگین و پیچیده جهش مسکن کافی است یا نه، قضاوت زودهنگام است؛ اما امیدوارم دولت در اجرای راهبردی ترین طرح خود از تجارب گذشته که به راحتی در دسترس است، نهایت استفاده را ببرد و آرزوی میلیون‌ها ایرانی را که همانا خانه‌دار شدن است، برآورده نماید. فراموش نمی‌کنیم که نیاز اول هر خانواده ای مسکن است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی