[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

راهنمای کامل و نکات مهم تعویض گلدان کاکتوس ، روزنامه شیراز نوین

کاکتوس، گیاهی است که در بسیاری از خانه‌ها نگهداری می‌شود. اگر کاکتوس شما رشد کرده و گلدانش کوچک است باید آن را با روش‌های صحیح تعویض کنید تا آسیب نبیند.
به گزارش نمناک، با توجه به اینکه کاکتوس هم مثل هر گیاه دیگری همیشه در حال رشد است، ناچار می‌شویم گلدانش را هر از گاهی عوض کنیم. معمولاً لازم است گلدان کاکتوس خود را هر 2 تا 4 سال عوض کنید. در این قسمت، شرایط لازم برای انجام این کار بدون اینکه به کاکتوس آسیبی برسد را با شما به اشتراک می‌گذاریم.
انتخاب گلدان مناسب
در انتخاب گلدان کاکتوس، اندازه و جنس آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
معمولاً گلدان‌های رُسی، مثل گلدان سفالی، بر گلدان پلاستیکی ارجح هستند زیرا خاک رس به ریشه‌ها اجازه می‌دهد تا راحت‌تر نفس بکشند که به سلامت عمومی این گیاهان آبدار کمک می‌کند. علاوه بر این، قابلیت زهکشی مخلوط گلدانی کاکتوس‌ها را افزایش می‌دهد.
از نظر اندازه، گلدانی را انتخاب کنید که نه خیلی بزرگ باشد و نه خیلی کوچک و اندازه آن متناسب با کاکتوس شما باشد، به‌طوری که بین کاکتوس و دیواره‌‌های گلدان کمی فاصله وجود داشته باشد. گلدان بسیار کوچک، ریشه‌ها را خفه می‌کند و در نهایت گیاه را می‌کُشد. علاوه بر این، فراموش نکنید که گلدان شما برای زهکشی مناسب باید چند تا سوراخ داشته باشد.
مخلوط گلدانی مناسب
خاک کاکتوس‌ها باید ترکیبی از موادی باشد که به زهکشی بهتر آب کمک کند؛ بنابراین مخلوط خاک معمولی اصلاً توصیه نمی‌شود. مخلوط مناسب برای یک گلدان کاکتوس، حاوی مقدار کمی مواد آلی، ماسه، پرلیت و پیت ماس اسفاگنوم است. اگر بخواهید در خانه این ترکیب را خودتان درست کنید باید از مواد زیر استفاده نمایید:
خاک گلدان
شن درشت
پوکه (پرلیت هم گزینه خوبی است)
کافیست مواد فوق را با خاک گلدان مخلوط کنید که البته سهم خاک گلدان بیشتر از بقیه است و دو ماده دیگر به‌نسبت مساوی ترکیب می‌شوند. برای آزمایش اینکه آیا واقعاً به مخلوط خوبی رسیده‌اید یا خیر، داخل آن آب بریزید و سعی کنید آن را فشار دهید. یک ترکیب خوب باید درشت و تُرد باشد؛ در غیر این صورت، ماسه و پوکه را بیشتر بریزید.
آموزش مرحله‌به‌مرحله تعویض گلدان کاکتوس
خاک گلدان را با استفاده از یک چاقوی کُند یا ابزار باغبانی دیگر شُل کنید، برای جلوگیری از هرگونه احتمال آسیب رساندن به گیاه، بااحتیاط این کار را انجام بدهید.
گیاه کاکتوس را بردارید و مراقب خارهایش باشید، اگر گیاه خیلی بزرگ است، از یک حوله یا دستکش باغبانی استفاده کنید.
ریشه‌ها را از داخل خاک دربیاورید و مراقب باشید از هم جدا نشوند.
ریشه‌ها را از نظر وجود آفت و بیماری بررسی کنید و در صورت نیاز، مواد شیمیایی مناسب به ریشه بزنید.
ریشه‌های بسیار بزرگ را هرس کنید زیرا بریدن این ریشه‌ها به رشد گیاه شما خیلی کمک می‌کند.
به مدت چهار روز، اجازه دهید تا گیاه خشک شود زیرا این کار باعث می‌شود تا ریشه‌هایی که آسیب دیده‌اند، بهتر شده و خطر پوسیدگی در خاک از بین برود.
اگر می‌خواهید یک مخلوط خاک خوب برای زهکشی مناسب در کف گلدان خود بریزید، شن گزینه مناسبی است.
گلدان را با یک مخلوط تجاری یا خانگی تا یک‌سوم پُر کنید و
سعی کنید گیاه خود را در گلدان قرار دهید و این طور، می‌فهمید که آیا اندازه گُلدان برایش مناسب است یا خیر. کاکتوس نباید خیلی در عمق گلدان و یا خیلی بالا باشد، برای اینکه خارها داخل دست شما نروند، حتماً دستکش بپوشید.
اگر همه چیز خوب است، گیاه را در مرکز نگه دارید و فضای باقی‌مانده را با بقیه مخلوط پُر کنید.
خاک را با فشار ملایم محکم کنید و دقت کنید که کمی فضا برای آبیاری در بالا باقی بماند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی