[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۵۵۱
  • دوره جدید

مهدی اشرافی «سگ‌های انباری» را کارگردانی می‌کند سگ‌های تارانتینو در ایران ، روزنامه شیراز نوین

مهدی اشرافی کارگردان نمایش «سگ‌های انباری» درباره اقتباسی که از فیلم کوئنتین تارانتینو داشته است، توضیح داد.مهدی اشرافی کارگردان نمایش «سگ‌های انباری» درباره اجرای این اثر نمایشی که براساس فیلمی ‌از کوئنتین تارانتینو شکل گرفته است به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی براساس «سگ‌های انباری» اولین فیلم کوئنتین تارانتینو شکل گرفته است. تارانتینو ابتدا قرار بوده ۲ فیلم «سگ‌های انباری» و «هشت نفرت‌انگیز» را به صورت نمایشنامه دربیاورد و در برادوی اجرا کند اما یکی از دوستانش به او پیشنهاد می‌دهد که «سگ‌های انباری» فیلم جذاب‌تری خواهد شد. نکته جالب توجه در فیلم این است که تارانتینو با بودجه خیلی محدودی فیلم را می‌سازد و فیلم یک حرکت کاملاً گروهی است و هر کس علاوه بر نقشی که در فیلم دارد مسئولیت‌های دیگری را هم برعهده داشته است به شکلی که حتی لباس‌های کاراکترها متعلق به خود بازیگران است. ما نیز به دلیل تک لوکیشن بودن فیلم و پتانسیلی که برای دراماتورژی و ایرانیزه شدن داشت و همچنین علاقه‌ای که به تارانتینو داشتیم، تصمیم گرفتیم این فیلم را به صورت نمایش به صحنه ببریم.وی ادامه داد: ما بعد از اینکه فیلم را بارها و بارها دیدیم آن را کنار گذاشتیم و بعد شروع به نوشتن کردیم. قصه نمایشنامه به فیلم نزدیک است اما تغییراتی در آن داده شده به نحوی که به یک کاراکتر زن جان داده شده و حتی یکی از شخصیت‌ها هم ایرانی است. جغرافیای اثر هم عوض شده و اتفاقات نمایش در ایران می‌گذرد. قصه فیلم به این شکل است که گروهی دور هم جمع می‌شوند و می‌خواهند سرقتی را انجام دهند اما یکی از آن‌ها پلیس مخفی از کار درمی‌آید اما در نمایش بار دراماتیک قصه پررنگ‌تر و پیچیده‌تر شده و روابط انسانی بین آدم‌ها تغییر پیدا کرده است و شخص دیگری خارج از گروه، سرقت را پیشنهاد کرده و پلیس مخفی جزو سارق‌ها نیست.اشرافی درباره تغییرات محتوایی که در اجرا ایجاد شده است و شیوه روایت داستان، بیان کرد: وقتی جغرافیای نمایش تغییر می‌کند ناخودآگاه از لحاظ فضاسازی و محتوا هم با تغییر روبه‌رو می‌شویم. شیوه روایت نمایش به صورت خطی است و به دلیل مشکلاتی که در تأمین امکانات صحنه داشتیم زمان را دست‌کاری نکردیم. نمایش درون مایه‌ای گروتسک دارد و ممکن است مخاطب در لحظاتی از کار خیلی بخندد اما بلافاصله با سکوتی مواجه می‌شود و تلخی که مد نظر است سریع بر دلش می‌نشیند.این کارگردان تئاتر درباره حذف حمایت مالی از نمایش توضیح داد: شرایط اجرا برای ما خیلی سخت شد و اتفاقاتی هم که در سیاست‌های اجرایی تئاتر رخ داد به ما لطمه زیادی زد چون طرح حمایتی که قرار بود از نمایش‌ها بشود، ۱۰ روز قبل از آغاز اجرای ما برداشته شد، علی رغم اینکه اعلام کرده بودند این طرح تا پایان سال اجرایی می‌شود و همین مسئله شوک بزرگی را به من و گروه وارد کرد. ما برای احترام به مخاطبان، نمایش را با ۵۰ درصد ظرفیت به صحنه بردیم اما حذف کمک هزینه حمایتی کرونا همه محاسبات ما را بر هم زد.وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: همچنین یک سری کمبود امکانات در اجرا داشتیم و همزمان در پردیس شهرزاد نیز با اجرای «بک تو بلک» که خوشبختانه با مخاطب زیادی روبه‌رو شده است، مواجه شدیم که همین مسئله در کنار کم شدن انگیزه و امید بازیگران و تورم افسارگسیخته شرایط سختی را به گروه تحمیل کرد و باعث کم شدن مخاطبان نمایش نیز شد. البته ما یک گروه تئاتری به اسم «پارادوکس» هستیم که کفش آهنی به پا کردیم و همچنان کار می‌کنیم.در خلاصه داستان نمایش آمده است:گروهی برای انجام یک سرقت بزرگ الماس توسط یک تبهکار بزرگ تشکیل می‌شود اما به دلیل وجود نفوذی در گروه مشکلاتی به وجود می‌آید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی