[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پاسداشت طبیعت با مجاهدت آتشنشانان، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
به همت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز پویش "نجات طبیعت شیراز" با عنوان «فصل همراهی برای نجات طبیعت از آتش سوزی» راه اندازی شد. این نشست خبری، صبح سه‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه با حضور رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان شیراز و جمعی دیگر از مقامات مسئول با هدف پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی در مراتع، باغ‌ها، ارتفاعات و فضای سبز در ایستگاه آتش نشانی شماره ۲۲ واقع در بوستان کوهستانی دراک برگزار شد.

 وقوع حریق پیش بینی می شود

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: با هدف مقابله با حریق عرصه‌های طبیعی اعم از مراتع و جنگل‌ها طی فصل گرما، پویشی با عنوان "نجات طبیعت شیراز" اجرایی شده است. هادی عیدی‌پور در نشست خبری طرح پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی در باغ‌ها، فضای سبز، مراتع و ارتفاعات شیراز، اظهار داشت: امسال و با توجه به افزایش بارندگی زمستان و رشد بوته‌ها در عرصه‌های مختلف مرتعی و جنگلی، احتمال وقوع حریق در این اراضی پیش‌بینی می‌شود. وی، جنگل‌ها و مراتع را میراث ملی برشمرد و بر لزوم امانت‌داری نسل کنونی در راستای انجام مسئولیت اجتماعی نسبت به این عرصه‌ها تأکید داشت و اضافه کرد: راه‌اندازی پویش "نجات طبیعت" یکی از اقدامات هدفمند در راستای آموزش پیشگیری از وقوع و مقابله با حریق در عرصه‌های طبیعی است. عیدی‌پور افزود: در سال جاری به‌دلیل فراوانی نزول بارش‌های آسمانی شاهد افزایش پوشش گیاهی سبز در ارتفاعات و پیرامون شهر شیراز هستیم. او با بیان اینکه پوشش گیاهی خشک در اثر سهل‌انگاری مردم، یک هشدار برای بروز آتش‌سوزی است، تصریح کرد: پوشش گیاهی، جنگل‌ها و مراتع جنگل  جزو میراث ما هستند و پیشگیری از بروز حریق در این عرصه‌ها وظیفه همگان است. وی اضافه کرد: راه‌اندازی پویش "نجات طبیعت" یکی از اقدامات هدفمند در راستای آموزش پیشگیری از وقوع و مقابله با حریق در عرصه‌های طبیعی با هماهنگی تمام دستگاه های و  محوریت سازمان آتش‌نشانی  با هدف پیشگیری از آتش‌سوزی است. رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز  در ادامه با پُراهمیت خواندن پویش‌های مردمی در اجرای برنامه‌های آموزشی و پیشگیری از اجرای پویش چهارشنبه‌سوری سال 1401 که  منجر به کاهش ٥٩ درصدی حوادث در آن ایام نسبت به سال گذشته شد، گفت: موفقیت در پویش کاهش مخاطرات چهارشنبه‌سوری، انگیزه‌ای برای راه‌اندازی پویش "نجات طبیعت" شده است. عیدی‌پور، تعداد حوادث آتش‌سوزی مراتع سال گذشته در محدوده شهرستان شیراز را ١٦٨ مورد اعلام کرد که منجر به حضور ۷۰۱ آتش‌نشان و بیش از ١٥٠ ساعت عملیات شد. او  ادامه داد: خارج از کلان‌شهر شیراز نیز ٤٦ عملیات حریق مراتع با حضور ١٩٥ آتش‌نشان داشتیم. رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز خاطرنشان کرد: ٤٧ مورد حریق در ارتفاعات شیراز نیز به سامانه 125 گزارش شد که با حضور ۱۷۸ آتش نشان عملیات مهار آنها انجام شد اما در ارتفاعات خارج از شهر شیراز نیز عملیات به ١٢ مورد کاهش پیدا کرد.

 همدلی برای محافظت از طبیعت

عیدی‌پور با ابراز امیدواری از اینکه امید است امسال با همت و تلاش و همدلی ایجاد شده شاهد کاهش بیشتر  موارد آتش‌سوزی باشیم، عنوان کرد: پویش نجات طبیعت شیراز در سه بخش پیشگیری، آمادگی و مقابله دنبال خواهد شد. رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در ادامه تصریح کرد:  اجرای پویش‌ها  با نگرش مثبت در سه فاز دنبال می‌شود و ابتدا حوزه پیشگیری به‌عنوان مهم‌ترین موضوعی است که به آن پرداخت می‌شود و در فازهای بعدی، تجهیز آتش‌نشان و قرق‌بان‌ها در مراحل بعد از پویش است. او از برگزاری همایش آموزش به دهیاران استان فارس توسط  سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با همکاری استانداری فارس هم خبر داد و گفت: در کنار سازمان‌های مردم‌نهاد، آموزش در زمینه پیشگیری از حوادث آتش‌سوزی را آغاز کردیم. وی تأکید کرد: حریق در ارتفاعات نیازمند نیروی آتش‌نشانی آموزش‌دیده است و امسال این موضوع در کنار مبحث پیشگیری،  دنبال می‌گردد.رئیس سازمان آتش نشانی شیراز خاطرنشان کرد: 47 مورد حریق در ارتفاعات شیراز نیز داشتیم که با حضور 178 آتش‌نشان عملیات، مهار آنها انجام شد اما در ارتفاعات خارج از شهر شیراز نیز عملیات به 12 مورد کاهش پیدا کرد. عیدی‌پور با ابراز امیدواری از اینکه امید است امسال با همت و تلاش و همدلی ایجاد شده، شاهد کاهش بیشتر باشیم، عنوان کرد: پویش نجات طبیعت شیراز در سه بخش پیشگیری، آمادگی و مقابله دنبال خواهد شد.

 کاهش چشمگیر آتش‌سوزی در اراضی جنگلی

در ادامه این مراسم، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: اجرای پویش‌های حفاظت از محیط زیست موجب کاهش ٩۴ درصدی آتش‌سوزی در اراضی جنگلی شده است. خلیل عبداللهی با تقدیر از عملکرد دستگاه‌هایی که در حوزه مهار بحران و امدادرسانی خدمت می‌کنند، بیان کرد: بیش از ١٠ میلیون هکتار اراضی جنگلی در استان فارس وجود دارد و این در حالی است که پیش از سال ١۴٠٠ بالغ بر ۶۴ درصد از آتش‌سوزی‌های ایران در استان فارس رخ داده بود. وی ادامه داد: با اجرای پویش‌های حفاظت از محیط زیست، شاهد هستیم که ٩۴ درصد از آتش‌سوزی‌های فارس کاهش یافته است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس اضافه کرد: تجهیز و تأمین تجهیزات جلوگیری از آتش‌سوزی موجب شد، حجم خسارات واردشده به منابع طبیعی و اراضی جنگلی فارس، کاهش قابل توجهی داشته باشد. او اظهار کرد: گسترش آتش‌سوزی در جنگل و طبیعت ما را بر آن داشت تا نشست‌های زیادی با سازمان آتش‌نشانی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، نیروهای نظامی و انتظامی، شوراها و ... برگزار و برای مدیریت این حوادث، تصمیماتی اتخاذ و اجرایی کنیم. مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس خاطرنشان کرد: سال گذشته، سال خشکسالی بود و سطح رشد علوفه و گیاهان در مراتع کمتر بود و برای پیشگیری از آتش‌سوزی‌های فرسایشی هم هنگ طبیعت تشکیل شد و همه افراد مجهز شدند. به گفته این مقام مسئول، استفاده از نیروهای مردم‌نهاد در جلوگیری از آتش‌سوزی و حفظ اراضی جنگلی از جمله اولویت‌های این نهاد است البته در راستای حمایت از گروه‌های مردم‌نهاد این افراد تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

 تجهیز نیروهای مردمی برای مهار بحران

او اضافه کرد: هفته گذشته در راستای برخورد با متخلفان عمدی آتش‌سوزی‌ها نیز جلسه‌ای برگزار و تصمیماتی خوبی در این باره اتخاذ شد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس خاطرنشان کرد: امسال هم یک‌سری تجهیزات از محل اعتبارات بحران خریداری و در اختیار نیروهای مردمی و دولتی قرار داده خواهد شد. عبداللهی در عین حال تأکید کرد: بنای دستگاه‌های متولی در ارتباط با حریق عرصه‌های طبیعی، تلاش برای استفاده بیشتر از ظرفیت و توانایی گروه‌های مردمی برای پیشگیری و مقابله و مهار آتش‌سوزی‌هاست. عبداللهی با تأکید بر اینکه اگر به‌موقع در آتش سوزی‌ها اقدام کنیم، حریق گسترش پیدا نخواهد کرد، گفت: یکی از عوامل مؤثر در مقابله با آتش سوزی، قرق‌بانان هستند که با افزایش تعداد و تأمین تجهیزات مورد نیاز آنان، اقدامات خوبی انجام شد. وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به وجود حدود ١٠ میلیون و ٢٠٠ هکتار جنگل در فارس، گفت: در حالی که سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۴ درصد آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های کشور مربوط به فارس بود، سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش ۹۴ درصدی این حوادث در استان بودیم.

 تشکیل مثلث امدادرسانی در کلانشهر شیراز

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز نیز در ادامه این نشست  عنوان کرد: رسانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم نهاد، سه رأس یک مثلث برای جلوگیری از آتش‌سوزی و سایر بحران‌ها محسوب می‌شوند. غلامرضا غلامی، با بیان اینکه با فرهنگ‌سازی و اجرای این پویش باید به آمادگی لازم برای مهار آتش‌سوزی‌های احتمالی برسیم، گفت: امسال از نظر پوشش گیاهی طبیعت شیراز به گونه‌ای است که اگر آتش‌سوزی رخ دهد، قطعاً وسعتی چندین برابر خواهد داشت و مهار آن هم سخت‌تر خواهد شد. او همچنین ادامه داد: اگر اراضی به‌صورت عمده و با هدف تغییر کاربری دچار آتش‌سوزی گردد در لیست سیاه قرار می‌گیرد و اجازه هیچ‌گونه تغییر کاربری داده نمی‌شود. غلامی با اشاره به اینکه 13 هزار نیروی شهرداری شیراز خود جزو نیروهای آتش‌نشان داوطلب هستند، تصریح کرد: طی تفاهم نامه سازمان آتش‌نشانی با سازمان پسماند و سازمان فضای سبز، نیروهای پاکبان و باغبان به‌عنوان نیروهای دواطلب آموزش می‌ببیند. وی همچنین از ایجاد حوضچه‌هایی در کوه دراک برای استفاده در زمان آتش‌سوزی خبر داد و گفت: . در کنار حوضچه‌ها، استفاده از شیرهای هیدرات نیز در ارتفاعات در نظر گرفته شده است.

 پیشگیری و دانش‌افزایی در اولویت است

در ادامه این مراسم، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان شیراز، از تلاش‌های همه‌جانبه برای ارتقای آگاهی جامعه به‌واسطه آموزش‌های همگانی خبر داد. علیرضا رضازاده از مشارکت‌های مردمی و نیروهای داوطلب به‌عنوان بازوی توانمند هلال احمر یاد کرد و افزود: با تکیه بر این پتانسیل‌های ارزنده میزان خسارات و آسیب‌های ناشی از سوانح کاهش چشمگیری می‌یابد. وی راه‌اندازی پویش "نجات طبیعت شیراز" با عنوان فصل همراهی برای نجات طبیعت از آتش‌سوزی را اقدامی تأثیرگذار برای حفظ محیط زیست ارزیابی کرد و افزود: جمعیت هلال احمر در کلانشهر شیراز با همکاری شورای مدیریت بحران استانداری فارس اقدام به منطقه بندی این شهر به شش محور عملیاتی کرده و آموزش‌های ضروری به تیم‌های عملیاتی و نیروهای مردمی داده شده است.

 تلاش پلیس برای صیانت از طبیعت

در پایان نماینده پلیس در این مراسم از تلاش‌ها، ایثارگری‌ها و همکاری‌های مجموعه آتش  نشانی شیراز و هلال احمر فارس و سایر دستگاه های خدمات‌رسان در راستای پیشگیری و مهار بحران قدردانی کرد.او پاسداشت طبیعت را یک رسالت همگانی و محیط زیست را میراثی برای آیندگان برشمرد و اظهار داشت: یکی از مسئولیت ‌ایی که پلیس خود را موظف به انجام آن می‌داند، صیانت از محیط زیست و طبیعت است و از دستگاه‌هایی نظیر آتش‌نشانی و پلیس تقاضا داریم تا با برگزاری کلاس‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی، جامعه را در راستای مهار بحران، یاری کنند.
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی