[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۵۴۷
  • دوره جدید

سرطان اعتیاد ، روزنامه شیراز نوین

فرزاد وثوقی- روزنامه‌نگار:

یکی از اقدامات خوب و بهنگام شورای ششم، پیش‌گرفتن رویه بازدید از مناطق حاشیه‌نشین و نیز مناطق تحت‌تمرکز معتادان در شیراز است.
اقدام به تکرار این بازدید‌ها و نیز انتشار اخبار از این آسیب بزرگ اجتماعی، می‌تواند در جذب اعتبارات ملی و استانی تأثیرگذار باشد و از طرفی می‌تواند جامعه را به این موضوع حساس کند و مشارکت مردم در محلات را افزایش دهد.
اما باید دید چرا این آسیب به‌صورت جدی تهدیدکننده سلامت شهری است...

رشد کشفیات پلیس در خصوص مواد مخدر حکایت عجیبی دارد؛ از موضوع فقدان حوزه پیشگیری، به طورکلی ما در حوزه پیشگیری اقدام جدی نکردیم و کاهش سن اعتیاد که تا قبل از همه‌گیری کرونا تیتر اخبار مهم ملی و استانی بود، به‌یک‌باره به حاشیه رفت. این در حالی است که اعتیاد هم زنانه شده و هم با کاهش سن معتادان مواجه شده ایم. 
باید به این نکته توجه نمود که یک دستگاه نمی‌تواند کل داستان اعتیاد را سروسامان دهد؛ نه سازمان بهزیستی و نه پلیس و نه شهرداری و شورای شهر؛ چراکه برای این مهم باید در حوزه پیشگیری ورود نمود و اعتبارات لازم را تهیه و ارائه نمود. استاندار فارس هم در اظهارات اخیر خود پیرامون داستان اعتیاد بر ضرورت امر پیشگیری تأکید داشته اند. 
کار بسیار سخت و طاقت‌فرساست. از طرفی پلیس افراد معتاد متجاهر را جمع و جور می‌کند و تحویل مراکزی می‌دهد که اصولاً ظرفیت پذیرش ندارند و از طرفی اعتباری برای توسعه و تجهیز این مراکز اختصاص نیافته است. رئیس دادگستری و فرمانده پلیس فارس هم بر این اعتقاد هستند که تجهیزات مقابله با قاچاق مواد مخدر و نیز قوانین برخورد با این آسیب جدی باید به روز شود.
حالا باید دید در پس تمامی شعارها که در سالیان گذشته سر داده شده، چگونه می‌توان در بعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با اعتیاد برخورد نمود. ما در این بین با موضوع حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ و کوچک مواجهیم. افرادی که مشاغل خود در روستاها را از دست داده اند و به سمت شهرهای پرهزینه کوچ نموده‌اند. زندگی در این شهرها امکان‌پذیر نیست؛ چراکه شخص مهاجر از پس مخارج شهرنشینی برنمی‌آید و الزاماً در حاشیه شهر‌ها اتراق می‌کند یا به بافت فرسوده شهری هدایت می‌شود. متأسفانه موضوع اشتغال این افراد به سهولت حل می‌شود؛ چراکه حاشیه نشینی آسیب‌های منحصر به فردی دارد و آن جذب نیروهای سرگردان و بدون هویت به باندهای سازمان یافته قاچاق است؛ اشتغالی که پایدار نیست، اما درآمد لازم برای زنده ماندن را دارد. اشتغالی پرریسک که می‌تواند امنیت اجتماعی را هدف قرار دهد. 
با تمام این تفاصیل اعضای شورای شهر شیراز به نمایندگی از سوی شهروندان باید کاری اساسی در این زمینه انجام دهند؛ هرچند با بودجه‌های عمرانی نمی‌توان به حوزه اجتماعی و کاهش آسیب‌ها ورود نمود، اما و به هر صورت برای کاهش آلام دردمندان شورا و شهرداری به این داستان پرغصه ورود نموده اند. 
شهرداری شیراز درگیر پروژه‌های بزرگ عمرانی است و از طرفی دخل با خرج هماهنگی ندارد. تأمین هزینه‌های شهری بزرگ مانند شیراز بسیار سخت است. شهردار شهری مانند شیراز هم باید دیپلمات فرهنگی اقتصادی باشد و هم یک دیپلمات سیاسی تا بتواند چهارگوشه شهر را هم نظارت کند و هم مدیریت. 
در سطور بالا اشاره شد که بازدیدها از مناطق آسیب‌دیده یا آسیب‌پذیر این حسن را دارد که در رسانه‌ها منعکس می‌شود و شاید در اعتبارات ملی و استانی موردتوجه ویژه قرار بگیرند که در این بین می‌توان به بازدید رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از وضعیت جمع آوری و نگهداری معتادان متجاهر طی روزهای گذشته اشاره نمود؛ چراکه این بازدید به طور قطع منافعی را برای شیراز و استان تأمین خواهد نمود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی