[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مرحوم افروغ به‌دنبال توسعه نقد درون‌گفتمانی در کشور بود ، روزنامه شیراز نوین

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: مرحوم افروغ به‌دنبال توسعه نقد درون‌گفتمانی در کشور بود و در مقطعی تصمیم گرفت آن را فردی دنبال کند، این اقدام یک امر مقدس و لازم بود که مانند خونی در جامعه ما و حتی در تداوم و بارورسازی اصل آزادی در نطام جمهوری اسلامی آن دنبال می‌کرد.
به گزارش ایرنا، سید مجید امامی روز جمعه در مراسم نکوداشت زنده‌یاد عماد افروغ نویسنده، جامعه‌شناس، استاد دانشگاه و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: هر کسی هم نمی‌توانست نقد درون‌گفتمانی را پیگیری کند، کسی باید پیگیری کند که در نظر و عمل انقلاب اسلامی را درک کرده باشد و فاصله وضع موجود و وضع مطلوب را هم ببیند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور یادآور شد: مرحوم افروغ در نظم اداری کشور بیش از هر چیز با بروکراسی، تمرکز و فرمالیسم مشکل داشت و بر همین اساس می خواست فاصله‌ای که بین انقلاب اسلامی و وضعیت محقق آن هست را مرتب فریاد بزند و تحلیل کند، بدون اینکه الزاماً برای خود چیزی بخواهد و بر اساس هوای نفس آن را دنبال کند.
امامی افزود: این نقد درون‌گفتمانی که مستلزم گفت‌و‌گو و در نظر گرفتن همه سلیقه‌های سیاسی و همه ادراکات متعدد و متنوع است، طبعاً رهاورد مشرب سیاسی اجتماعی بود که مرحوم افروغ، دنبال می‌کرد.
وی ادامه داد: واقعیت این است که هر سیاست‌مداری نمی‌تواند از نقد درون‌گفتمانی صحبت کند، به‌خصوص سیاست‌مداری که وابستگی به فرصت‌های دنیوی و هوای نفسانی داشته باشد و هر اندیشمندی هم نمی‌تواند از نقد درون‌گفتمانی و اصلاح و اصلاح‌طلبی اصول‌گرایانه صحبت کند، چون رفت‌وآمد با واقعیت اجتماعی و سیاسی هم هزینه‌بر و هم زمان‌بر است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: برای کسی که خوب می‌‌نویسد و خوب تحلیل، ترجمه و تدریس می‌کند، بسیار خوب است که یک روشنفکر غارنشین باشد و بتواند کلاً درهای خانه خود را بر روی جامعه ببندد.
امامی افزود: ما باید حتماً به سمت فرهنگ آرمانی برویم اما برای این حرکت باید فاصله بین فرهنگ نخبگانی و رسمی را با فرهنگ عمومی کمتر کنیم.
وی بیان کرد: چه علوم اجتماعی، چه علوم انسانی ما و چه حوزه ما که البته پیشگام هستند برای اینکه زندگی مردم درست شود که مرام و مشی نهج البلاغه و امیرالمومنین(ع) نیز این است، باید مرگ ما درست شود و روایاتی هم هست که شما می‌میرید، آن‌گونه که زندگی کرده‌اید و لذا مرگ یک هدف و برنامه و دستور کار زندگی ما هست.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ما خیلی کم از زندگی لذت می‌بریم و شاید دلیل آن این باشد که کم از مرگ بهره داریم و مرگ را نمی‌کشیم؛ آن‌گونه که قرآن می‌گوید هر لحظه باید مرگ را بکشیم.
امامی با بیان اینکه یکی از پیام‌های زندگی مرحوم افروغ، درک مرگ و پرداختن به موضوع مرگ بود، افزود: شاید ما امروز بعضی خجالت بکشیم که در مسلک علمی در مورد مرگ صحبت کنیم و این هم از عادات فکری زندگی معاصر است.
وی ادامه داد: چه کسی گفته که در این مورد نمی‌شود با مردم صحبت و نشاط‌زایی کرد، این عین نشاط است.
به گزارش ایرنا، مراسم نکوداشت زنده‌یاد عماد افروغ نویسنده، جامعه‌شناس، استاد دانشگاه و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی روز جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه در تالار حافظ شیراز برگزار شد.
در آیین نکوداشت این دانشمند فرزانه و جامعه‌شناس انقلاب اسلامی، خانواده و بستگان آن مرحوم، نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی، سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید، صاحب‌نظران و اندیشمندان حضور داشتند.
عماد افروغ، جامعه‌شناس متولد ۱۳۳۶ در شیراز بود، وی سال ۱۳۷۳ به‌عنوان دانشجوی نمونه کشور در مقطع دکتری شناخته شد و از سال ۱۳۷۶ به‌مدت ۶ سال عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بود و از سال ۱۳۸۲ نیز فعالیت خود را در هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز کرد و مدیریت گروه علم و دین این پژوهشگاه و عضویت در شورای فرهنگ عمومی از آخرین مسئولیت‌های وی بود.
وی از اساتید مطرح حوزه علوم اجتماعی بود که در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران بود و ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس را برعهده داشت.
این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس ریاست گروه جامعه‌شناسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) را نیز عهده‌دار بود و مدیریت گروه اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، مسئولیت گروه سیاست داخلی کمیسیون داخلی، دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیریت گروه فرهنگ، هنر و تاریخ شبکه یک صداوسیما از دیگر مسئولیت‌های وی بوده است.
افروغ سال ۱۳۵۵ برای تحصیل در رشته جامعه‌شناسی وارد دانشگاه سالفورد انگلستان شد و شهریور ۱۳۵۹ به‌دلیل برگزاری تظاهراتی علیه آمریکا در مقابل سفارتخانه این کشور که در اعتراض به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان مسلمان ایرانی در این کشور برگزار شده بود، دستگیر و زندانی و پس از پنج بار محاکمه از انگلیس اخراج شد.
افروغ به‌دلیل عوارض ناشی از بیماری، ۲۵ فروردین مصادف با ۲۳ ماه مبارک رمضان در بیمارستان درگذشت. پیکر افروغ به قم منتقل شد و آیت‌الله جوادی‌آملی در حرم حضرت معصومه(س) با حضور خانواده آن مرحوم و جمعی از فضلای حوزه و اساتید دانشگاه بر پیکر وی نماز اقامه کرد.
پیکر افروغ در صحن مصطفی خمینی در حرم مطهر امام (ره) آرام گرفت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی