[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

درباره مشکلات ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا فارس هیئتی که نه رئیس دارد، نه سرپرست، روزنامه شیراز نوین

ورزشکاران استان فارس شرکت‌کننده در مسابقات جهانی بیماران خاص و پیوند اعضا که در استرالیا برگزار شد، ۱۳ نشان کسب کردند و این در حالی است که در دوره‌های گذشته هم از لحاظ کمی و هم از نظر کیفی بیشترین سهمیه را داشتند اما ۶ ماه است این ورزشکاران، بدون رئیس هیئت و سرپرست، روزگار سپری می‌کنند.
به گزارش ایرنا، اگر نگاهی نه‌چندان دور به پیشینه ورزشکاران شرکت‌کننده از استان فارس در این رقابت‌ها که هر ۲ سال یک‌بار برگزار می‌شود، کنیم، می‌بینیم که رفته‌رفته با اُفت مواجه شده، به‌طوری که در این دوره تنها سه ورزشکار از فارس شرکت داشتند که نسبت به گذشته تفاوت آشکاری دارد.
بر این اساس ۱۱ ورزشکار شرکت‌کننده از استان فارس در بیست‌‌ودومین دوره رقابت‌های جهانی پیوند اعضا و بیماران خاص که در سال ۲۰۱۹ در شهر نیوکاسل انگلستان برگزار شد، ۲۵ مدال رنگارنگ کسب کردند و به‌نظر می رسد، بهترین نتایج تاریخ این بازی‌ها را ورزشکاران فارس با ۲۵ مدال گرفتند.
کسب ۱۳ مدال توسط سه نفر که غریبانه وارد شیراز شدند
در رقابت های جهانی۲۰۲۳ استرالیا که اخیراً بر گزار شد، معصومه رضایی در رشته پتانگ و دو و میدانی، یک طلا، ۲ نقره و یک برنز گرفت، میثم همتی در دو و میدانی، سه طلا و یک نقره برای فارس به ارمغان آورد و عقیل احمدی هم یک طلا، ۲ نقره و ۲ برنز در دو و میدانی کسب کرد اما آنها غریبانه وارد شیراز شدند و هیچ استقبالی از آنها نشد.
اقدام عجیب فدراسیون، محدودیت اعزام؟‌
فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا در اقدامی عجیب برای اعزام ورزشکاران، محدودیت قائل شده است و اعلام کرده هر ورزشکار باید در چندین رشته در مسابقات جهانی شرکت کند و این در حالی است که این ورزشکاران با توجه به شرایط خاص چگونه می‌توانند در چندین رشته شرکت کنند؟ برای همین هم سهم استان فارس که ۱۱ ورزشکار بوده به سه نفر تقلیل پیدا کرده است.
تکلیف هیئت ۶ ماه است مشخص نیست؟‌
پس از استعفای لیلا دودمان به‌عنوان رئیس هیئت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند که حدود ۶ ماه پیش صورت گرفته است این هیئت بدون سرپرست اداره می‌شود که این امر جای تعجب دارد، چراکه طبق اساسنامه هیئت‌های ورزشی پس از استعفا و یا اتمام دوران ریاست هر هیئتی، ابتدا باید سرپرست تعیین شود تا مقدمات کار را برای مجمع انتخابی مهیا سازد.
این پرسش از سوی ورزشکاران این هیئت مطرح شد و تعجب آنها را بر انگیخت که چرا این هیئت تاکنون حتی سرپرست هم نداشته است که بخش توسعه ورزش و جوانان فارس باید پاسخگو باشد.
اما نایب‌رئیس هیئت ورزشکاران بیماری خاص و پیوند اعضا با بیان اینکه به فریاد ورزشکاران این رشته در فارس برسید در مصاحبه با ایرنا گفت:‌ حدود سه هزار نفر، تحت پوشش داریم اما یک سالن اختصاصی در اختیار این ورزشکاران نیست، هرچند بانوان در ورزشگاه حجاب تمرین می‌کنند، اما برای آقایان محل تمرین نداریم.
نرجس فولادی ادامه داد: از استاندار فارس، شهردار شیراز، خیران و دیگر مسئولان این استان می‌خواهیم از آنجا که هزینه درمان این بیماران زیاد است و ورزش بهترین راهکار برای سلامتی آنهاست، فکری اساسی برای این قشر افتخارآفرین به ویِژه از سوی خیران بکنند.
محدودیت فدراسیون
نایب‌رئیس هیئت در پاسخ به این پرسش که چرا تنها سه ورزشکار از این استان در مسابقات جهانی استرالیا شرکت کردند، اظهار داشت:‌ امسال فدراسیون تصمیم گرفت که با ۲۰ ورزشکار شرکت کنند و هر ورزشکار در چندین رشته مسابقه دهد برای همین هم تنها سه ورزشکار از فارس و یا سایر استان‌ها به این مسابقات اعزام کرد تا هزینه کمتری داشته باشد در حالی که فشار روی ورزشکاران می‌آید که باید در چند رشته مسابقه دهند.
وی اضافه کرد: به‌عنوان مثال مریم مولایی از فارس که چندین مقام جهانی در رشته بدمینتون دارد، به این دلیل نتوانست شرکت کند که باید در چند رشته دیگر از جمله دو و میدانی حضور پیدا می‌کرد، برای همین هم انصراف داد، چراکه این ورزشکار نمی‌توانست در رشته‌های سخت از جمله پرتاب‌ها شرکت کند.
۱۲ ورزشکار فارس شایسته حضور در مسابقات جهانی بودند
فولادی با بیان اینکه ۱۲ ورزشکار از استان فارس، شایستگی حضور در مسابقات جهانی و کسب مدال را داشتند اما با محدودیتی که از سوی فدراسیون اعمال شد، تنها سه نفر شرکت کردند که تصمیم عجیبی بود.
هیئت فارس نه رئیس دارد و نه سرپرست
وی با بیان اینکه هیئت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضا استان فارس ۶ ماه است که نه رئیس دارد و نه سرپرست تأکید کرد:‌ هم‌اینک این هیئت با ۲ نفر اداره می‌شود و از نظر امکانات هم با مشکل مواجه هستیم و از مسئولان ورزش فارس می‌خواهیم هر‌چه زودتر تکلیف این هیئت مدال‌آور را مشخص کنند.
فولادی افزود:‌ ورزشکاران این هیئت خاص در محدودیت قرار دارند و برای همین هم بسیاری از آنها ورزش را رها کرده‌اند و این در حالی است که در سایر استان همچون اصفهان، خوزستان و ... به این ورزشکاران بها می‌دهند.
نایب‌رئیس هیئت بیان داشت: ورزشکاران بخش تالاسمی ما در رشته‌های مختلف مقام نخست کشور را دارا هستند و اگر به آنها رسیدگی شود و امکانات بدهند قطعاً در مسابقات جهانی می‌توانند برای فارس و کشور افتخار کسب کنند، ضمن اینکه شهرداری شیراز در گذشته امکانات تمرینی را در اختیار آنها قرار می‌داد اما این حمایت‌ها کلاً کمرنگ‌تر شده است.
عدم استقبال از ورزشکاران فارس
وی گفت: سه ورزشکار شرکت‌کننده از استان فارس که در مسابقات جهانی استرالیا، ۱۳ مدال کسب کرده‌اند بدون هیچ استقبالی وارد شیراز شدند که اعتراض آنها را به‌دنبال داشت.
تقدیر از ورزشکاران
وی اضافه کرد: حال اینکه این ورزشکاران بدون هیچ استقبالی و غریبانه وارد شیراز شدند و به‌دنبال آن هستیم تا به‌طور شایسته‌ای در یک مراسم با حمایت خیران و مسئولان استان از این افتخار‌آفرینان تقدیر کنیم.
گفتنی است که تیم اعزامی ایران به مسابقات جهانی استرالیا که با حضور ۲ هزار ورزشکار از ۴۶ کشور بر گزارشد، ۲۷ مدال طلا،‌۳۲ نقره و ۲۰ برنز در ۱۰ رشته به‌دست آورد.
رقابت‌های جهانی پیوند اعضا و بیماران خاص هر ۲ سال یک‌بار برگزار می‌شود که میزبان دوره بعدی این رقابت‌ها هم کشور آلمان است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی