[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ترویج فرهنگ نبوی در انتظار اعتبار ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

حامد تقوایی، دبیرکل کنگره جهانی محمد(ص) در گفت‌وگو با شیرازنوین، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم حمایت و تأمین اعتبار از کنگره جهانی محمد(ص) می‌گوید: دور اول این کنگره سال گذشته برگزار شد و امسال هم باید دور دوم آن را از عید مبعث آغاز می‌کردیم، اما به دلیل عدم تهیه بودجه، این امر هنوز محقق نشده است. وی ادامه می‌دهد: به محض تأمین بودجه، برای برگزاری دور دوم کنگره اقدام می‌کنیم و البته طراحی پوستر و... انجام شده است و منتظر تأمین بودجه هستیم.
تقوایی تأکید می‌کند: برای تأمین جوایز شرکت‌کنندگان، حق‌الزحمه داوران و... به تأمین بودجه لازم نیاز است. وی با اشاره به گذر هنر نبوی هم اظهار می‌کند: 7 روز هفته وحدت، گذر هنر نبوی را در شیراز برگزار کرده‌ایم که در سال 1400 در خیابان عفیف‌آباد و در سال 1401 در پیاده‌راه حافظیه بود و امسال هم با یک افق گسترده‌تر، این برنامه را در شیراز با حضور هنرمندان ملی و استانی در مهرماه برگزار خواهیم کرد. تقوایی همچنین از برگزاری یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های میدانی شیراز در قالب گذر هنر نبوی در سال جاری خبر داد که جانمایی مکان آن متعاقباً اعلام خواهد شد و اعلام کرد که حدود 10 تا 15 برنامه هم به سازمان‌های مختلف ارسال شده که در صورت حمایت آنها برگزار خواهند شد.
کنگره جهانی «محمد(ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر» از 21 اسفند 1399 با فراخوان آثار ادبی و هنری در هفت زبان و ۲۵ رشته ادبی و هنری در راستای معرفی چهره واقعی حضرت محمد(ص) برگزار شده است.
معرفت و بزرگداشت یاد و نام پیامبر اکرم(ص) و سیره آن حضرت، از مهم‌ترین اصول قرآن و ائمه معصومین(ع) بوده و زمینه‌سازی برای تکریم شخصیت و مقام حضرت محمد(ص) امری ضروری است تا زمینه‌ معرفی قرآنی از پیامبر اعظم(ص) در سطح کشور فراهم شود که این کنگره اقدام خوبی در این راستا به شمار می‌رود.
شورای فرهنگ عمومی کشور در ۳ اسفندماه ۱۴۰۰، یک برنامه‌ ملی زیرعنوان «برنامه‌ ملی ترویج معارف نبوی در فرهنگ عمومی کشور» تصویب کرد که در چهارچوب این طرح تلاش می‌شود بر مبنای معارف اهل بیت(ع) و با هدف اعتلای بیش ‌از پیش نام و یاد پیامبر اعظم(ص) و گسترش سیره و سنن آن حضرت، اقدامات عمومی و مؤثری به اجرا درآید و با زمینه‌سازی برای اجرای طرح‌های مرتبط با نبی مکرم اسلام(ص) در ایران و جهان، زمینه تعمیق معرفت دینی و تقویت هنجارهای فرهنگی و اجتماعی فراهم شود.
فعالیت‌های صورت‌گرفته در کنگره جهانی محمد(ص) قابل‌توجه بوده است و فعالیت‌های کنگره جهانی محمد(ص) باید در سطح وسیع‌تری از رسانه‌ها معرفی شود و در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم ارائه و همچنین از ظرفیت‌های رایزنان فرهنگی برای معرفی و گسترش فعالیت‌های کنگره استفاده شود.
کنگره جهانی محمد(ص) به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی‌هنری در زمینه‌ پیامبر اکرم(ص) با تأکید بر توسعه‌ زمینه‌های پژوهشی و فناوری، با طراحی رویدادهای استارت‌آپی و نوآوری برگزار شده است و این کنگره از ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ مصادف با بعثت پیامبر(ص) در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با فراخوان آثار ادبی و هنری در هفت محور از جنبه‌های مختلف زندگی پیامبر(ص) آغازبه‌کار کرد.
هنرمندان از سراسر جهان آثار خود را در هفت زبان مختلف در ۲۵ رشته ادبی و هنری به دبیرخانه این کنگره ارسال کردند و در هر رشته، هنرمندان هشت ماه مهلت داشتند تا آثار خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کنند و درواقع دوم آبان سال ۱۴۰۰ آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه بود. تبلیغات گسترده‌ای برای رسیدن فراخوان به دست هنرمندان صورت گرفت و هنرمندان بسیاری از این کار حمایت کردند و در مجموع حدود ۵۷۰۰ اثر از ۴۰ کشور دنیا توسط دبیرخانه کنگره دریافت و از ۲ آبان‌ماه 1401، داوری گام نخست آثار آغاز شد و همچنین شاهد مشارکت قابل‌توجهی در بخش بین‌الملل برای رشته‌های ادبی بودیم و از آنجا که کنگره یک موضوع اختصاصی و آیینی در رابطه با حضرت محمد(ص) است، از نظر تعداد آثار و مشارکت کشورهای مختلف، رویدادی منحصربه‌فرد قلمداد می‌شود. 
حدود ۶۰ داور سرشناس کشور در رشته‌های مختلف به‌عنوان هیئت‌های داوری در نظر گرفته شد و داوری در تمام رشته‌ها به‌صورت دومرحله‌ای به انجام رسید. در چهار رشته داوری به‌صورت حضوری در شهر شیراز انجام شد و داوری پایانی برخی رشته‌ها هم در بستر مجازی به انجام رسید و داوری پایانی کنگره با حضور مشاهیر و برجستگان هنری کشور برگزار شد.
در مجموع حدود ۴۳۰ اثر منتخب نمایشگاه و چاپ کتاب در این کنگره داشتیم که حدود ۵۰ اثر جزو آثار حائز رتبه اول تا سوم شدند و حدود ۷۰ اثر هم به‌عنوان آثار شایسته تقدیر انتخاب شدند. همچنین در برخی رشته‌ها با توجه به سطح آثار دریافتی به پیشنهاد و درخواست هیئت‌های داوری ناچار شدیم تعداد آثار برگزیده و شایسته تقدیر را افزایش دهیم و در رشته خوش‌نویسی و بخش نستعلیق هم کیفیت آثار به‌حدی بالا بود که سه برگزیده و پنج شایسته تقدیر به چهار برگزیده و ۱۳ شایسته تقدیر افزایش یافت. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید حامی اصلی کنگره جهانی حضرت محمد(ص) باشد؛ استاندار فارس نیز دراین رابطه اعلام داشته است که با توجه به اهمیت فعالیت‌های کنگره جهانی محمد، پیامبر رحمت(ص) و تأکید مقام معظم رهبری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید اسپانسر اصلی این کنگره باشد و اعتبار موردنیاز برای ادامه فعالیت‌های کنگره را تأمین کند. دکتر محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس ضمن تأکید بر لزوم حمایت مالی از کنگره جهانی محمد(ص) می‌گوید: خواستار تأمین اعتبار کنگره جهانی حضرت محمد(ص) از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم. وی در آیین پایانی هفته فرهنگی و هنری سعدی شیرازی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان، ادب‌دوستان و هنرمندان استان، شامگاه جمعه ۸ اردیبهشت‌ماه 1402 در آرامگاه سعدی برگزار شد، افزود: به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) خطاب به دست‌اندرکاران کنگره جهانی محمد، پیامبر رحمت(ص) این کنگره یک حرکت و کار بزرگ و مژده‌بخش است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی