[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خریداری خانه‌های تاریخی شیراز برای استفاده هنرمندان، روزنامه شیراز نوین

به گزارش شیرازنوین، استاندار فارس شامگاه جمعه در آیین اختتامیه هفته فرهنگی هنری سعدی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، پیشنهاد داد که تعدادی از خانه‌های میراثی و تاریخی پیرامون حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با تآمین اعتبار برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری شود تا در اختیار هنرمندان قرار گیرد.
محمدهادی ایمانیه، اظهار کرد: استان فارس از هنرمندان برجسته‌ای برخوردار است که در تلاش هستیم تا تک‌تک آنها بتوانند خانه‌ای داشته باشند؛ این کار از نظر توریستی نیز مؤثر واقع می‌شود.
نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین با اشاره به پروژه تالار مرکزی شیراز بیان کرد: امیدواریم این تالار همان‌گونه که رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول دادند تا پایان دولت سیزدهم تکمیل شود. بهتر است نمای این مجموعه اسلامی با فرهنگ معماری اسلامی ایرانی باشد.
ایمانیه یادآور شد: طی روزهای گذشته کلنگ کتابخانه مرکزی شیراز به زمین زده شد؛ تأمین یک‌سوم از اعتبار مورد نیاز برای ساخت این کتابخانه را استانداری و یک‌سوم هم شهرداری به‌عهده گرفته است و قرار شده یک‌سوم اعتبار هم در سفر دوم دولت سیزدهم به استان فارس مصوب شود.
وی افزود: متأسفانه شیراز هنوز از داشتن کتابخانه مرکزی محروم است؛ این در حالی است که در سال ۱۳۳۳ با همت مردم و خیران شیراز، کتابخانه شهید دستغیب ساخته شد که امیدواریم امسال بازسازی این کتابخانه به پایان برسد.
وی بر ضرورت بازسازی تالار حافظ شیراز تأکید کرد و گفت: پیشنهاد داده‌ایم که نیمی از اعتبارات مورد نیاز برای بازسازی تالار حافظیه توسط استانداری و نیمی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد تأمین شود.
نماینده عالی دولت در فارس با اشاره به وضعیت تالار ابوریحان در شیراز افزود: تالار ابوریحان، مکانی برای نمایش تئاترهای شهر شیراز بوده و هست که بازسازی این تالار و تدابیر برای سامان‌دهی پیرامون آن در دستور کار است.
ایمانیه با اشاره به اینکه ایجاد کتابخانه در بین مجتمع‌های مسکونی طرح جهش ملی مسکن ضرورت دارد، گفت: برخی کتابخانه‌های مراکز شهرستان‌های فارس کامل نیستند و با کمبود مواجه هستند که امیدواریم با همت وزارت و مسئولان استان، اعتبارات مورد نیاز این کتابخانه‌ها را تأمین کنیم.
وی در خصوص آخرین وضعیت کارخانه کاغذسازی زاگرس بیان کرد: قسمتی از وام برای ادامه روند عملیات اجرایی این پروژه تأمین شده است که امیدواریم قسمت دوم هم تأمین شود؛ یکی از ویژگی‌های مهم این کارخانه این است که با جوهرزدایی و بدون آسیب زدن به محیط زیست، کاغذ تحریر و مقوایی تولید خواهد کرد. این کارخانه در سفر اول دولت سیزدهم به استان فارس مورد بازدید رئیس جمهور قرار گرفت.
استاندار فارس با بیان اینکه نیاز است به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته‌هایی در شورای فرهنگ عمومی برای حمایت از فرهنگ ‌وهنر در دانشگاه‌ها تعریف شود، گفت: متأسفانه دانشگاه‌ها با کمبود اعتبارات مواجه هستند؛ بخش عمده این اعتبارات به بحث‌های آموزشی و خوابگاه‌ها و غذای دانشجویان اختصاص می‌یابد و دانشگاه‌ها نمی‌توانند به بحث‌های فرهنگی و هنری بپردازند.
ایمانیه افزود: بهتر است بسته حمایتی برای حوزه فرهنگ و هنر دانشگاه‌ها تعریف شود و کانون‌های دانشجویی فرهنگی هنری و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرند.
استاندار فارس عنوان کرد: اخیراً شورای فضای مجازی در استان راه‌اندازی شده است که امیدوارم این شورا هم بتواند الگویی برای کشور باشد.
ایمانیه با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حامی اصلی کنگره جهانی محمد رسول‌الله(ص) شود، گفت: درصدد هستیم خانه هنرمندان به نمایشگاه فروش محصولات خودشان تبدیل شود تا به ادامه فعالیت‌هایشان تشویق و ترغیب شوند.
وی با اعتقاد به اینکه روزنامه‌ها نباید نابود شوند، اظهارکرد: نباید فضای مجازی باعث شود، روزنامه‌های محلی و کشوری از بین بروند؛ روزنامه‌ها نیارمند حمایت ویژه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند؛ البته راه‌اندازی کارخانه کاغذسازی می‌تواند موجبات حمایت از روزنامه‌های استان را فراهم کند.
نماینده عالی دولت در فارس با اشاره به اینکه بسته حمایتی از شعرای استان و هیئات مذهبی تعریف شود، بیان کرد: بهتر است برندسازی حافظ، سعدی و ملاصدرا در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد.
ایمانیه بر ضرورت برپایی نمایشگاه‌های متنوع در حوزه‌های مختلف هنری هم تأکید کرد و گفت: تحقق مطالبات فرهنگی استان نیازمند اعتبارات مالی و لایحه جامع فرهنگ و هنر در کشور است که امیدواریم امسال بهترین سال برای حوزه فرهنگ و هنر در کشور و استان فارس باشد.
همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در آیین اختتامیه هفته فرهنگی هنری سعدی با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت هفته سعدی در استان گفت: برای برگزاری این برنامه‌ها تلاش کردیم که در مسیر شناساندن سعدی برای مردم گام برداریم؛ در حقیقت جنس برنامه‌ها را از آکادمیک دور کردیم و به سمت مردمی‌شدن برنامه‌ها پیش رفتیم.
حمیدرضا قانعی اظهار کرد: امسال به‌واسطه هم‌زمان بودن یادروز سعدی با ایام پایانی ماه رمضان و تعطیلات عید فطر، تصمیم گرفتیم تا هفته فرهنگی و هنری سعدی را در استان فارس برگزار کنیم تا گستره بیشتری از فضای فرهنگی و هنری استان درگیر قصه گرامیداشت این شاعر بزرگ ایران زمین شوند.
وی افزود: ویژه برنامه‌های متعدد و متنوعی با همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی استان برگزار شد و در نهایت موفق شدیم در طول این هفته گام مؤثری در شناساندن این شاعر بزرگ برداریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به بیان برنامه‌های بزرگداشت سعدی پرداخت و عنوان کرد: مراسم گلباران آرامگاه سعدی همراه با جمع بسیاری از فرهیختگان و همچنین سعدی خوانی و نقالی اشعار سعدی در جوار آرامگاه این شاعر اجرا شد.
قانعی با بیان اینکه برنامه‌هایی با عنوان تفحه روزگار در ۱۵ شهرستان فارس برگزار شد، افزود: این برنامه‌ها با استقبال بسیار گسترده مردم روبه‌رو شدند و در واقع ما صرفاً در شهر شیراز به سعدی نپرداختیم و در دیگر شهرستان‌های فارس و سایر استان‌ها هم برنامه بزرگداشت سعدی برگزار شد.
وی برگزاری پویش سعدی‌خوانی، برپایی نمایشگاهی از نقاشی خط و طراحی پوستر ویژه گرامیداشت سعدی با حضور ۱۲ نفر از گرافیست‌های برجسته کشور را از دیگر برنامه‌های برگزار شده در این هفته دانست و یادآور شد: با همکاری مرکز سعدی‌شناسی در شیراز، ۲۰ سخنرانی علمی توسط اساتید دانشگاه و فرهیختگان حوزه فرهنگ و هنر انجام شد. همچنین با ۱۰ نویسنده مشهور کشور در باب تأثیر سعدی در خصوص نمایش و آیین‌های نمایشی و داستانی گفت‌وگوهایی صورت گرفت و این گفت‌وگوها به‌صورت فایل‌های تصویری در فضای مجازی توزیع شد و در اختیار فرهیختگان قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه در روز ششم اردیبهشت از ارکستر سمفونیک شیراز رونمایی شد، افزود: در این مراسم جمعیتی قریب به ۲ هزار نفر حضور داشتند و به تماشای هنرنمایی این ارکستر ۱۰۰ نفره نشستند؛ شهرداری و میراث فرهنگی در برگزاری این مراسم همکاری خوبی با ما داشتند.
قانعی بیان کرد: اجرای موسیقی سنتی و سعدی‌خوانی با حضور مردم و رونمایی از نسخ خطی سعدی از دیگر برنامه‌های بزرگداشت سعدی در این هفته بود. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ابراز کرد: امیدواریم طبق برنامه تحولی وزارت موفق شده باشیم که در شناساندن مفاخر فرهنگی، هنری و ادبی گام مؤثری برداشته باشیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی