بازآفرینی در آزمون تغییر ، روزنامه شیراز نوین
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در «گردهمایی مدیران بازآفرینی شهری شهرداریهای کل کشور» ضمن تبیین نقش ویژه استانداران به عنوان رؤسای ستادهای بازآفرینی شهری استانها، فرمانداران به عنوان رؤسای ستادهای بازآفرینی شهری شهرستانها و شهرداران به عنوان دبیران ستادهای بازآفرینی شهری، آنها را به عنوان همکاران و یاوران مستقیم شرکت بازآفرینی شهری ایران برشمرد و از آنها خواست ستادهای استانی و شهرستانی را بیش از پیش فعال کنند.
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی فارس، محمد آئینی در این گردهمایی گفت: به رغم فعالیتهای انجام شده در حوزه بازآفرینی برای سرعت بخشی به نوسازی شهری و ساماندهی محلات کمتر برخوردار، اما ضرورت تغییر رویکردهای اتخاذ شده وجود دارد تا بتوان اثرات مثبت و پایداری در حوزه نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده به وجود آورد.
او مهمترین رویکرد نوین شرکت بازآفرینی شهری ایران را فراهم کردن بسترهای محرومیتزدایی دانست و گفت: «مردمیسازی» فعالیتها گام بعدی در نوسازی و بهسازی محلات هدف بازآفرینی شهری به شمار میرود. «مردمیسازی» به معنای مشارکت همه شهروندان از جمله سازندگان خرد و کلان، مالکان و ساکنان بافتها در امر نوسازی است که این امر ملزومات خاص خودش را دارد. به گفته آئینی، جلب مشارکت شهروندان ساکن در محلات هدف به ویژه جوانان برای عمران و بهسازی شهری در چهارچوب «توسعه و تحول اجتماعمحور محلات» باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین برنامهریزی لازم برای توانمندسازی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ساکنان محلات هدف با استفاده از ظرفیتهای همه دستگاههای حاکمیتی، دولتی، عمومی و سازمانهای مردمنهاد باید در اولویت قرار گیرد.
به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گام مهم بعدی، تعیین «محلات معین» است. او در این باره توضیح داد: میتوان محلاتی را به عنوان «محلات معین» از بین مناطق برخوردار تعیین و از ظرفیت آنها برای کمک به بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری استفاده کرد.
او با بیان اینکه تأمین معیشت، بهداشت، اشتغال، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و مسکن از جمله مهمترین محورهای محرومیتزدایی به شمار میآیند، تصریح کرد: راز موفقیت در این حوزه این است که سازمانهای حمایتی از جمله خیرین، واقفین، بسیج، گروههای جهادی و سازمانهای مردم نهاد را پای کار آورده و از ظرفیت داوطلبان در این امر استفاده کنیم.
آئینی همچنین بر ضرورت تدوین بستههای تشویقی شهرسازانه، مالی و اجرایی جهت نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده تأکید کرد و گفت: اعمال تخفیف 100 درصدی پروانه ساخت در محدودههای هدف،کوتاه کردن زمان صدور پروانه ساخت و پایان کار، اعطای تسهیلات مالی با نرخ سود ترجیحی توسط بانکها، پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اسکان موقت، اعطای تراکم تشویقی و کاهش هزینههای نظام مهندسی و تسریع در وصل کردن انشعابات آب، برق، گاز و... از جمله مواردی است که میتواند منجر به تشویق سازندگان و مالکان بافتهای فرسوده برای نوسازی شود.
او افزود: در حوزه تسهیلات بانکی نیز پیشنهاد این است که تسهیلات مناطق حاشیهنشین مانند تسهیلات روستایی با سود 4 درصد در نظر گرفته شود؛ زیرا وضعیت حاشیهنشینها به مراتب بدتر از روستاهاست.
او با اشاره به اینکه آمار متفاوتی در خصوص میزان بافتهای فرسوده وجود دارد، تصریح کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران در این زمینه مستندات محکمی را جمعآوری کرده و بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال 95 و نیز محدودههایی که در مراجع قانونی به تصویب رسیده است، اکنون 70هزار هکتار بافت فرسوده، 59هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی و 33هزار هکتار بافت تاریخی در کشور وجود دارد. در واقع محلات هدف بازآفرینی شهری قریب به ۲۵ درصد بافت شهرها را تشکیل و همچنین قریب به 33 درصد جمعیت شهرها را در خود جای میدهند. بنابراین فعالیت شرکت یک سوم جمعیت شهری را تحت تأثیر قرار میدهد.
او رویکرد کلان دیگر شرکت بازآفرینی شهری ایران را همراستاسازی جهاد نوسازی با نهضت ملی مسکن برشمرد و اظهار کرد: دولت سیزدهم در قالب طرح جهش تولید و تأمین مسکن، برنامه بهسازی و نوسازی بافتهای ناکارآمد را به ۱۵۰هزار واحد در سال افزایش داده است؛ از این رو پیوند جهاد نوسازی بافتهای فرسوده و محلات
کمتر برخوردار با طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری قرار دارد.
او ادامه داد: با حمایت وزیر راه و شهرسازی و تصویب شورای عالی مسکن، مقرر شده است تمام حمایتهای مدنظر در نهضت ملی مسکن بدون لزوم رعایت شرایط 4گانه از نوسازی مسکن در بافتهای فرسوده معمول گردد. ضمن اینکه نرخ تسهیلات بانکی در این بافتها 12 درصد خواهد بود.
همچنین در این نشست سید مسلم سیدالحسینی، عضو هیئت مدیره و راهبر فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران به بیان چالشها و مسائل مدیریتی بافتهای ناکارآمد شهری پرداخت و گفت: مدیریت بخشی، فقدان همگرایی و یکپارچگی، خلأ آمایش سرزمین، ضعف بهکارگیری ظرفیتهای اجتماعات محلی، چالشهای حقوقی در اسناد مالکیت اراضی قولنامهای، بیتوجهی به مزیتها و توان رقابتی و فقدان رویکرد دارایی محور از جمله چالشهای پیش روی این بافتها محسوب میشود.
به گفته عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، راهحل رفع این معضل به طور خلاصه شامل توجه همه جانبه به موضوعات مختلف اقتصادی، معیشتی، اجتماعی، کالبدی، خدمات و زیرساختها، تعادل بخشی منطقهای و توزیع متوازن جمعیت و فعالیت با رویکرد آمایش سرزمین، همافزایی و مشارکت مؤثر تمامی دستگاههای دولتی و شهرداریها و قوای سهگانه و نیز ایجاد ایجاد مدیریت یکپارچه، هماهنگ و پاسخگو در مقیاس منطقه شهری و مجموعه کلانشهرها در چهارچوب ستادهای بازآفرینی شهری با محوریت مدیریت شهری از طریق تشکیل سازمان اجرایی مستقل در شهرداریها تحت نظارت ستاد ملی بازآفرینی شهری و ستادهای متناظر استانی میشود.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین