[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ضرورت ثبات در مدیریت ورزش فارس، روزنامه شیراز نوین

اداره کل ورزش و جوانان فارس پنجم اردیبهشت‌ماه سال جاری دارای سرپرست شد، این در حالی است که در حدود چهار سال گذشته این سومین تغییری است که در این اداره کل صورت می‌گیرد و از سوی اهالی ورزش ضرورت ثبات در مدیریت تآکید می شود. به گزارش ایرنا، ورزشکاران، پیشکسوتان و دست‌اندرکاران ورزش بر این باور هستند که ورزش فارس جای آزمون و خطا نیست و بر ضرورت ثبات در مدیریت این حوزه مهم أکید دارند تا او بتواند برنامه‌اش را پیاده کند.
بازی‌های آسیایی هانگژو چین
آنها می‌گویند، تغییر در مدیریت امری اجتناب‌ناپذیر است اما این پرسش مطرح می‌شود که چرا برای ورزش این استان که افزون بر ۸۰ سال قدمت دارد و دریایی از استعداد درآن نهفته است، نسخه انتصاب سرپرستی پیچیده می‌شود؟ درحالی کمتر از سه ماه به بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو چین باقی نمانده است. پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ بود که حکم سرپرستی محمد مهدی سرفراز شکوهی که به‌عنوان معاون جوانان خدمت می‌کرد از سوی وزیر ورزش و جوانان برای اداره کل ورزش و جوانان استان فارس صادر و وی جایگزین صفرپور شد. حیدر صفر پور، خود بیستم دی‌ماه ۱۴۰۰ جایگزین عباس حاجی‌زاده که ۱۸ ماه بیشتر خدمت نکرد، شد تا در این مدت کوتاه، ابتدا سه سرپرست منصوب و سپس حکم مدیرکلی ۲ نفر از آنها که روی‌هم‌رفته حدود سه سال خدمت کردند، صادر شد.
سرنوشت نامعلوم سرپرستی
همچنین معلوم نیست، سرنوشت سرپرست جدید به کجا کشیده شود و آیا پس از مدتی خود مدیرکل خواهد شد و یا با سرپرستی خداحافظی می‌کند و جایش را به شخص دیگری می‌دهد تا دوران آزمون و خطا برای ورزش و جوانان فارس ادامه یابد.
ورزش فارس جای کسب تجربه نیست
به گفته اهالی ورزش انتظار این بود و هست که وزارت ورزش و جوانان بخواهد برای استانی همچون فارس که ظرفیت بالایی در ورزش دارد، فردی را به‌صورت دائم و به‌عنوان مدیرکل برگزیند که بتواند تحولی عظیم در تمام ابعاد به‌وجود آورد نه اینکه تا بخواهد سوار بر مسند کار شود او را بردارند چراکه ورزش استان پهناور فارس جای کسب تجربه نیست، تجربه‌ای که سرانجام ثباتی ندارد.همان‌گونه که اشاره شد ابتدا گمان می‌رفت که برای استان فارس، مدیرکل ورزش و جوانان تعیین شود اما چنین نشد؛ همین مورد ما را به این ره‌یافت نیز می‌رساند که این استان دیگر جایی برای آزمون و خطا در زمینه ورزش ندارد که بخواهد با سرپرستی اداره شود و باید زود تکلیف آن مشخص شود. اگر قرار است سرپرست جدید که از ورزش فارس شناخت دارد و اهل این استان است، دوران مشخصی را طی کند و سپس مدیرکل شود، چه بسا در این مدت دچار روزمرگی و بی‌انگیزگی شود که یا با هیئت‌ها جلسه می‌گذارد و یا به شهرستان‌ها برای رفع مشکلات سفر می‌کند.
نگاهی به مدیریت ورزش فارس در این سال‌ها
اگر به تاریخ ورزش فارس نگاه کنیم، می‌بینیم آنقدر که با سرپرستی اداره شده مدیر نداشته است، زیرا از سال ۸۰ تاکنون در این ۲۲سال حدود ۱۰ سال اداره کل ورزش فارس با سرپرستی اداره شده و این نشانگر بی‌تفاوتی مسئولان بالادست و نگاه منفعلانه آنها به مشکلات ورزش فارس است. از سال ۸۷ تاکنون، رشید خدابخش، علیرضا گرامی، تورج مؤید، غلامرضا کمانه، حیدرعلی کامیاب، عباس حاجی‌زاده و حیدر صفرپور به‌عنوان مدیرکل انتخاب شدند که دوران مدیریتی برخی از آنها از ۶ ماه تا حدود ۱۸ ماه بیشتر طول نکشید که این امر بیانگر نسخه‌پیچی درستی برای ورزش و جوانان فارس نیست. ورزشگاه ۵۰ هزاری پارس و سالن ۶ هزار نفره شهید سلیمانی شیراز که چندین سال است به‌صورت ناقص افتتاح شده، قرار است در چند ماه آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسد که متولی این ۲ ورزشگاه بزرگ شرکت توسعه و تجهیز وزارت ورزش و جوانان است و اداره کل ورزش و جوانان فارس نقشی در ساخت و تکمیل کردن آن ندارد و امیدواریم در زمانی که تعیین شده در سال جاری به بهره‌برداری برسد. پیشکسوت والیبال فارس و رئیس اسبق این هیئت در گفت‌و‌گو با ایرنا بیان کرد: اگر به‌دور از تعصب بخواهیم چرایی رفت‌وآمد مدیران ورزش فارس را بررسی کنیم، ابتدا باید به بعضی معضلات بپردازیم، واقعیت این است که ورزش فارس در طول چندین سال اخیر، بارها با بی‌مهری نسبت به مدیران خود، آنها را بدرقه کرده است. منوچهر اسدی پویا افزود: در تقسیم‌بندی این برخوردهای عموماً ناصواب، عواملی دخیل بودند، یکی تغییر سیاست حاکم بر دستگاه اجرایی کشور بوده و بی‌وفایی اهل سیاست که در حمایت و همراهی کسی که خودشان وارد این چرخ کرده‌اند، بی‌تفاوت و تماشاگر می‌شوند. وی اضافه کرد: مشکل بدتر تداخل مسئولیت در بخش‌های مختلف اداره کل ورزش و جوانان به‌صورت غیرکارشناسانه بوده است. اسدی پویا تأکید کرد: وقتی بخش‌های نظارتی ورزش وظیفه خود را دخالت دانسته و در کوچکترین مسئله هیئت‌ها با وجود کم‌اطلاعی می‌خواهند کارشناسانه نظر تحمیل کنند، طبیعی است که مدیرکل به‌عنوان پاسخگوی اصلی اداره ورزش و جوانان‌ در سیبل حملات قرار می‌گیرد. این مدرس فدراسیون والیبال مشکل دیگر ورزش فارس را نداشتن باشگاه‌های بزرگ و منسجم دانست و بیان کرد: این امر موجب شده، اداره کل ناگزیر به دخالت در امور اجرایی ورزش شود، در حالی که قانون این اداره را منع کرده است و در نهایت در مقابل هر باخت در میدان، بخشی از آبروی خود را به گرو می‌گذارد. رئیس هیئت کشتی فارس هم  گفت: متأسفانه نبود ثبات در مدیریت ورزش استان طی سال‌های گذشته به جامعه بزرگ ورزش آسیب رسانده است. ساسان خوبیاری ادامه داد: مدیر ورزش درست در زمانی که مشکلات را بررسی و شناخت پیدا کرده و همچنین راه‌های برون‌رفت را به‌دست آورده تغییر می‌کند. وی اضافه کرد: هم‌اینک ورزش فارس چند ماه به‌صورت سرپرستی اداره می‌شود و بعد از آن هم، یک سال طول می‌کشد تا مدیر جدید مشکلات را دریابد و این مشکل شامل همکارانشان در اداره کل و رؤسای هیئت‌ها نیز می‌شود. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی