[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سه دلیل برای افزایش تیم‌های لیگ برتر ، روزنامه شیراز نوین

با قطعی شدن صعود نماینده قزوین و صعود احتمالی فجر شهید سپاسی به لیگ برتر، تعداد استان‌های حاضر در لیگ برتر 2 رقمی خواهد شد، اما همچنان استان‌های زیادی از حضور در سطح اول فوتبال کشور محروم هستند.
اینکه توقع داشته باشیم تمامی استان‌ها در لیگ برتر و حتی لیگ یک، دارای تیم باشند، دور از ذهن و تقریباً نشدنی است، اما می‌شود تصمیماتی گرفت که تا حد امکان، تعداد استان‌های درگیر بیشتر شده و فضای لازم برای پیشرفت جوانان فوتبال‌دوست مهیا شود.
متأسفانه در دوره حضور کارلوس کیروش پرتغالی در فوتبال ایران، از سوی برخی رسانه‌های متصل به وی و در جهت خوش‌خدمتی، تعداد تیم‌های حاضر در لیگ برتر ایران کاهش یافت. در حالی که برخی کارشناسان معتقد بودند که تعداد تیم‌ها باید از 18 به 20 افزایش پیدا کند، اما فشار کارلوس کیروش و حامیانش باعث شد تا بالعکس، از تعداد تیم‌ها کاسته شده و به 16 تیم برسد!
دلیل اصلی این تصمیم، کاهش زمان برگزاری مسابقات لیگ برتر بود تا سرمربی تیم ملی بتواند نفرات را مدت‌زمان بیشتری در اختیار داشته باشد. اتفاقی که طبیعتاً به سود تیم ملی است و کیروش بیشتر از اکثر مربیان فوتبال دنیا، توانست بازیکنان مدنظرش را در اختیار داشته باشد که به افزایش درصد موفقیت او هم کمک کرد.
اما کمبود زیرساخت‌های لازم، یکی از بهانه‌هایی بود که برای کاهش تیم‌ها مطرح می‌شد. یعنی مدافعان طرح کاهش تیم‌های لیگ برتر، ضعف در زیرساخت‌ها را برای کم کردن تیم‌های حاضر در لیگ برتر بهانه می‌کردند، هرچند هدف اصلی، چیز دیگری بود.
حالا با گذشت سال‌ها و با کاهش تعداد تیم‌ها، همچنان شاهد ضعف مفرط در زمینه زیرساخت‌ها هستیم. استان‌هایی که در لیگ برتر تیم‌داری می‌کنند، توانسته‌اند به سطح قابل‌قبولی از امکانات برسند. به‌عنوان مثال، شهرهایی مثل سیرجان، انزلی و قائمشهر که در دهه اخیر با مشکلات عدیده در زمینه زیرساخت و ورزشگاه مواجه بودند، به لطف حضور در لیگ برتر و فشار افکار عمومی، حالا صاحب ورزشگاه‌های خوبی هستند.
در شهر خودمان نیز حضور کوتاه‌مدت فجر شهید سپاسی در لیگ برتر، نزدیک بود که به اتفاقات خوبی در زمینه زیرساختی منجر شود. هرچند این روند ادامه‌دار نبود و با بازگشت این تیم به لیگ یک، همه چیز به روال گذشته برگشت.
همین دو مثال متفاوتی که ذکر شد، لزوم افزایش تیم‌های لیگ‌برتری را نشان می‌دهد. از طرفی، تمامی نقاط کشور ایران در زمینه استعدادهای فوتبالی بسیار غنی هستند و افزایش تیم‌ها باعث می‌شود تا فضا برای نشان دادن قابلیت‌های این استعدادها، گسترش یابد. از طرف دیگر،هرچه شهرها و استان‌های بیشتری درگیر مسابقات لیگ برتر شده، مسئولان برای بهبود و گسترش زیرساخت ها تلاش بیشتری کرده و بدین ترتیب، می‌توان با یک تیر، دو نشان زد.
علاوه بر دو موردی که ذکر شد، افزایش تیم‌های لیگ برتر به افزایش انگیزه تیم‌های لیگ‌یکی هم کمک می کند. در حال حاضر در لیگ 18 تیمیِ آزادگان، تنها دو تیم به لیگ برتر صعود می‌کنند که باعث می‌شود در هفته‌های پایانی، تیم‌های زیادی فاقد انگیزه لازم باشند. در صورتی که  تعداد تیم‌های لیگ برتر افزایش پیدا کند، تعداد تیم های صعودکننده از لیگ یک هم افزایش پیدا می‌کند و همین باعث حفظ جذایبت و حساسیت‌های لیگ یک تا هفته پایانی خواهد شد و این سومین دلیل برای افزایش تعداد تیم‌ها در سطح اول فوتبال کشور است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی