[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۶۵۹
  • دوره جدید

سینمای حماسه در آشیانه سیمرغ، روزنامه شیراز نوین

یک کارشناس رسانه درباره فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر در یادداشتی تأکید کرده است این فیلم جهادی در تبیین رشادت مردان و ایثار بانوان دفاع مقدس است. به گزارش مهر، سمیه فیروزفر کارشناس رسانه در یادداشتی به فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر پرداخته است.در متن این یادداشت آمده است: «ایستاده در غبار»، «چ»، «تنگه ابوغریب»، «ویلایی‌ها»، «۲۳ نفر»، «تک‌تیرانداز»، «آبادان یازده ۶۰»، فیلم‌هایی بودند که در سال‌های اخیر در حوزه دفاع مقدس ساخته شدند و هرکدام از زاویه‌ای به این موضوع پرداختند، هرکدام از این فیلم‌ها را که دیدم تا حدی دوستش داشتم ولی علیرغم بهتر بودن تکنیک ساخت نسبت به گذشته لذت فیلم‌های دهه شصت و هفتاد را برایم نداشت، یک‌جای کار انگار می‌لنگید، ولی نمی‌فهمیدم کجای کار باعث می‌شود ارتباط بین فیلم و مخاطب ناقص بماند و آن تأثیر عمیق روی مخاطب شکل نگیرد، با دیدن فیلم «موقعیت مهدی» گویی این دیوار بین مخاطب و فیلم که مانع از برقراری کامل ارتباط بود شکسته شد، هادی حجازی‌فر طوری فیلمنامه، دوربین، صدا، موسیقی، میزانسن، جلوه‌های ویژه، بازیگران و بازی‌ها و تک‌تک دیالوگ‌ها را با قلب مخاطب هماهنگ کرده که فرقی نمی‌کند صاحب چه نوع تفکر و اعتقادی باشی، همین‌که دلت برای انسانیت، برای عشق برای محبت بی‌چشم‌داشت، برای خدمت بی‌مزد و … تنگ‌شده باشد با دیدن این فیلم می‌خندی، گریه می‌کنی، دل‌تنگ می‌شوی و درنهایت به فکر فرو می‌روی که: «پس می‌شود این‌گونه زیست» هادی حجازی با یک تیر دو نشان زده، به نام مهدی فیلم ساخته با دو قهرمان، شاید هم بیشتر؛ و هر قهرمان تابلویی ناب از خلقت است که گویی به فراموشی سپرده شده بود. حجازی‌فر خوب می‌دانسته که پایان فیلمش را همه می‌دانند که عاقبت خیر مهدی باکری بر هیچ‌کس پوشیده نیست، پس تعلیق فیلم را برده روی فلش بک‌ها، آنجا که دقایقی طول می‌کشد بفهمی چرا در فلان صحنه باید فلان فلش بک را می‌دیدی خودش تأثیر مضاعفی است در کشش مخاطب به تماشای ادامه ماجرا. کارگردان فیلم اولی «موقعیت مهدی»، شناخت کامل از زوایای مختلف زندگی شهید باکری و علم به روحیاتش را چاشنی شناخت از مخاطب کرده و دقیقاً نقاطی از زندگی قهرمان داستان را برگزیده که بیشترین تأثیر را روی مخاطب بگذارد و او را با فیلم درگیر کند. وقتی شنیدم درصد بالایی از فیلم به زبان آذری یعنی زبان مادری شهید باکری ساخته شده و زیرنویس فارسی دارد، حس کردم شاید این موضوع لطمه‌ای برای فیلم باشد ولی در پایان ماجرا و دیدن فیلم و بعد دیدن صندوق‌ آرا مخاطبین، یقین پیدا کردم که حجازی‌فر در همین انتخاب هم بسیار زیرکانه عمل‌کرده و این مهم را بسی حرفه‌ای و ماهرانه به سرانجام رسانده، به‌طوری که استفاده از زبان مادری و نوحه و موسیقی فولکلور آذری به ملموس‌تر شدن فضا برای بیننده بسیار کمک کرده است. درنهایت می‌توان گفت، «موقعیت مهدی»، فیلم حسین است و عباس، فیلم مردانی که آرمان را شعار ندادند بلکه آن را زندگی کردند، فیلم سفیران زینبی، فیلم همسران چفت و هماهنگ با شوهران. براساس این گزارش شایان ذکر است «موقعیت مهدی»؛ فیلمی که تا این لحظه در جدول آرای مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر در رتبه دوم است. اثری که اولین کار سینمایی هادی حجازی‌فر در مقام کارگردانی است و برشی از زندگی شهید مهدی باکری و برادرش حمید باکری را به تصویر می‌کشد. در این فیلم سینمایی هادی حجازی‌فر علاوه بر کارگردانی ایفای نقش شهید باکری را هم عهده‌دار است. هادی حجازی‌فر متولد 31 خرداد ۱۳۵۵ در شهر خوی آذربایجان غربی، بازیگر سینما و تلویزیون و فیلنامه‌نویس و کارگردان است. وی بازیگری را در دوره‌ی دانشجویی خود و در ژانر دفاع مقدس در فیلم «مزرعه پدری» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور آغاز کرد، پس از وقفه‌ای طولانی که در آن مدت در تئاتر فعالیت می‌کرد با فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان بار دیگر به سینما بازگشت. بعد از آن در فیلم‌های «ماجرای نیمروز»، «لاتاری»، «گیلدا»، «کاتیوشا»، «به وقت شام»، «ژن خوک»، «دوزیست»، «بی‌همه چیز»، «آتابای» و «منطقه پرواز ممنوع» هنرنمایی کرد. وی در جشن خانه سینما و جشن منتقدان برنده و در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. در کارنامه هنری حجازی‌فر نویسندگی و کارگردانی مجموعه طنز «کرکره» که در نوروز ۱۳۹۳ از شبکه سوم سیما پخش می‌شد و همین‌طور طراحی و نویسندگی فیلم «آتابای» نیز وجود دارد. «آتابای» نخستین‌بار در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر و پس از آن از سوم آذر ۱۴۰۰ در سینماهای ایران به‌صورت عمومی به نمایش درآمد. «آتابای» در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر در 5 رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین بوده است. حجازی‌فر در سال ۱۴۰۰ و در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» در بخش سودای سیمرغ به‌عنوان نویسنده و کارگردان اثر حضور دارد. گفتنی است با همکاری و مساعدت سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری شیراز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و ستاد برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر در شهر شیراز، پانزده اثر سینمایی به جدول اکران جشنواره یاد شده اضافه شد که فیلم «موقعیت مهدی» یکی از این آثار است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی