[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۵۸۸
  • دوره جدید

اشتباهات مخرب غذایی در وعده شام، روزنامه شیراز نوین

کارگر آنلاین: ایرانی‌ها هنگام خوردن غذا در وعده شام مرتکب اشتباهاتی مانند سریع غذاخوردن، استفاده از بشقاب بزرگ و غذا خوردن در مقابل تلویزیون می‌شوند که موجب کاهش وزن آن‌ها می‌شود.
1- سس اشتباهی را انتخاب می‌کنید:
برخی غذاها همانند ماکارونی به سس احتیاج دارند اما گاهی اوقات ممکن است که در نحوه انتخاب آن اشتباه کنید. بسیاری از سس‌های قرمز مبتنی بر سس گوجه فرنگی با سدیم و قند ترکیب شده‌اند و اغلب حاوی موادی چون روغن سویا و مواد نگهدارنده هستند. هنگام خرید به برچسب ارزش غذایی آن نگاه کرده و یا سعی کنید خودتان در منزل سس تهیه کنید.
2- همزمان با تماشای تلویزیون غذا می‌خورید:
اساساً غذا خوردن در مقابل تلویزیون سبب می‌شود تا به دلیل حواس پرتی، بیش از حد غذا بخورید. بر اساس مطالعات، صدای تلویزیون و یا گوش دادن به موسیقی هنگام صرف غذا باعث می‌شود به آن چه که می‌خورید آگاهی نداشته باشید.
3- غذاهایتان را سرخ می‌کنید:
طبق یک مطالعه، هنگامی‌که غذایی را سرخ می‌کنید مواد معدنی مهم آن را از بین می‌برید، به علاوه آنکه سرخ کردن مواد غذایی سبب می‌شود تا غذا کالری بیشتری داشته و چربی‌های آن اشباع شوند که این در وعده شام پرخطرتر است.
4- از‌ اندازه بشقاب مناسبی استفاده نمی‌کنید:
هنگامی‌که صحبت از شام می‌شود مقدار غذا به میان می‌آید. به این موضوع فکر کنید که اگر در یک بشقاب کوچک‌تر غذا بخورید به نظر می‌رسد مقدار غذا زیاد است و بالعکس؛ اگر در بشقاب بزرگ‌تری غذا بخورید غذای شما کم به نظر می‌رسد.
در این شرایط ذهن شما فریب می‌خورد و فکر می‌کند که می‌خواهید خیلی بیشتر از حد واقعی خود غذا بخورید و بنابراین از بشقاب‌های کوچک و مقدار غذایی متناسب با آن استفاده کنید.
5- از چاشنی‌ها و سس سالاد بیش از حد استفاده می‌کنید:
انتخاب سالاد در کنار غذا راهی عالی برای خوردن سبزیجات می‌باشد و اگر آن را قبل از غذای خود بخورید سبب می‌شود تا سریع‌تر احساس سیری کنید اما اگر از سس‌ها و چاشنی‌های سالاد بیش از ‌اندازه استفاده کنید، سالادتان را سرشار از قند و مواد نگهدارنده کرده که خود به خود ظرف سالادتان ناسالم خواهد شد.
6- خیلی سریع غذا می‌خورید:
هنگامی‌که بسیار گرسنه باشید احتمال این وجود دارد که سریع‌تر از حد معمول غذا بخورید. مطالعه‌ای در ژورنال انجمن رژیم‌های غذایی نشان می‌دهد افرادی که غذای خود را آهسته می‌خورند در هر وعده غذایی 66 کالری کم‌تر دریافت می‌کنند. بنابراین بهتر است سرعت خود را کاهش دهید زیرا در نهایت متوجه خواهید شد سریع‌تر از آن چه فکر کنید احساس سیری کرده‌اید.
7- غذا‌های کنسروی را آبکشی نمی‌کنید:
اضافه کردن سبزیجات کنسروی و لوبیا به غذا هیچ اشکالی ندارد اما باید از روش صحیحی از آن‌ها استفاده کنید. غذا‌های کنسروی پر از مایعات هستند و اگر آن‌ها را با مایع همراهشان مصرف کنید سدیم غیر ضروری و مواد نشاسته‌ای را به وعده غذایی خود اضافه کرده‌اید، بنابراین بهتر است آن‌ها را قبل از استفاده آبکش کنید.
8- از نمک به مقدار زیاد استفاده می‌کنید:
اضافه کردن کمی ‌نمک به غذا به طعم و مزه آن کمک می‌کند اما اگر از نمک به مقدار زیاد استفاده می‌کنید، بسیار خطرناک است زیرا بر اساس نظریه محققان، مصرف نمک اضافی می‌تواند میل شما را به خوردن غذا‌های چرب بیشتر کند و علاوه بر این نمک باعث می‌شود که به مصرف آن عادت کنید.
براساس مطالعه‌ای در پیوند دیالیز نفرولوژی، اعتیاد به نمک بسیار واقعی است و توسط ناحیه هیپوتالاموس مغز همانند اعتیاد به الکل، کوکائین و مواد افیونی پردازش می‌شوند.
9- آب نمی‌نوشید:
این حقیقت بر همگان آشکار است که نوشابه‌های گازدار و دیگر نوشیدنی‌های شیرین هرگز ایدئال نیستند. بنابراین مهم است که نه تنها در کنار وعده غذایی خود بلکه قبل از آن نیز آب بنوشید. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که نوشیدن آب نیم ساعت قبل از خوردن یک وعده غذایی اصلی مانند شام به کاهش وزن کمک می‌کند.
10- در زمان مناسبی غذا نمی‌خورید:
زمان شام خوردن بسیار مهم است. اگر دیر هنگام غذا بخورید و با معده پر به رختخواب بروید صحیح نیست. بر اساس توصیه پزشکان خوردن شام و هر نوع دسری را حداقل 3 ساعت قبل از خواب به پایان برسانید. تحقیقات نشان می‌دهد خطر ابتلا به سرطان، مقاومت به انسولین و التهاب در کسانی که 2-3 ساعت قبل از خواب غذا نمی‌خورند کم‌تر است.
به طور کلی خوردن شام در زمانی مناسب برای سلامت شما ضروری است. اگر می‌خواهید از سلامت خود مطمئن شوید، عادات اشتباه وعده شام‌تان را تصحیح کرده تا تمام طول روز خود را با این عادات درگیر نکنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی