[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

سفر هوایی لاکچری شد، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

رئیس انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و گردشگری فارس گفت: گرانی بلیت هواپیما موجب می‌شود تا روزبه‌روز به سمت نابودی سفر داخلی و افزایش تمایل به سفر خارجی توسط مردم و خروج ارز از کشور برویم.
یکی از هزینه‌های اصلی سفر، هزینه حمل‌ونقل است که در صورت گران‌شدن می‌تواند موجب کاهش آمار سفرها شود و هم‌اکنون گران‌شدن بلیت هواپیما، موجب شده تا شاهد کاهش سفرهای داخلی باشیم.
قیمت بلیت هواپیما در بهار سال گذشته افزایش 30درصدی داشت و اکنون هم زمزمه‌هایی می‌شود که افزایش 100درصدی خواهد داشت. این موضوع موجب می‌شود تا سفر هوایی به سمت لاکچری‌شدن برود.
محمود فخری، رئیس انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و گردشگری فارس در این خصوص در گفت‌وگو با شیرازنوین، می‌گوید: باید ببینیم که در دنیا به چه صورت در حوزه سفر به ارائه خدمات پرداخته می‌شود. ما با وجود اینکه از نظر خدمات پرواز مانند تأخیر در پروازها و لغو آنها و همچنین وضعیت خود هواپیماها ضعیف هستیم، این گران‌شدن تبعاتی ندارد جز اینکه شاهد کاهش سفر داخلی باشیم.
وی ادامه می‌دهد: گرانی بلیت هواپیما به خرید هواپیمای جدید و قوی‌ترشدن برنامه‌های پرواز منجر نمی‌شود و کاهش سفرهای هوایی را در پی دارد.
فخری با اشاره به نرخ بلیت پروازهای کیش، مشهد و... عنوان می‌کند: قیمت بلیت این مقاصد گاه گران‌تر از پرواز ترکیه است و پیامد این امر این می‌شود که مردم به سفر خارجی تشویق می‌شوند که خروج ارز از کشور را در پی دارد و این کار عملاً تیشه‌زدن به ریشه سفرهای داخلی است.
وی اضافه می‌کند: یک موقع بلیت هواپیما گران می‌شود و متعاقب آن ناوگان هوایی نوسازی می‌شود، اما با این افزایش قیمت‌ها اتفاقی در ناوگان نمی‌افتد و اکنون هم گاه شاهد فروش بلیت هواپیما با قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب در برخی سایت‌ها هستیم؛ پس قیمت بلیت نیاز به افزایش ندارد.
فخری افزایش قیمت بلیت هواپیمایی را سیاه‌نمایی در جامعه عنوان می‌کند و می‌گوید: نرخ مصوب بلیت شیراز- تهران حدود 900هزار تومان است، اما در برخی سایت‌ها تا 2میلیون و بیشتر هم فروخته می‌شود. سود این کار به مردم یا آژانس‌های مسافرتی نمی‌رسد و پشت این قضیه خود شرکت‌های هواپیمایی هستند. مگر می‌شود که ندانند بلیت‌ها کجا و با چه قیمتی فروخته می‌شود؟
وی تصریح می‌کند: با این وضعیت، دفاتر خدمات مسافرتی در حال نابودی هستند و نمی‌توانند کار کنند.
رئیس انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و گردشگری فارس می‌افزاید: بلیت هواپیما، هتل و پکیج سفر توسط آژانس‌های هواپیمایی باید آماده شود و در اختیار مسافر قرار بگیرد، اما وقتی بلیت گیر نمی‌آید یا قیمتش بالاست و گاه هتل‌ها سایت دارند که با قیمت کمتر یا بیشتر بلیت می‌فروشند، آژانس نمی‌تواند پکیج سفر داخلی تنظیم کند.
وی تأکید می‌کند: با این وضعیت روزبه‌روز به سمت نابودی سفر داخلی می‌رویم و باید به این موضوع توجه شود. سازمان میراث‌فرهنگی هم مخالف گران‌فروشی بلیت هواپیماست، اما در این حوزه هوانوردی نیاز است که وزیر راه 
وارد شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی