[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

حتی یک چمن استاندارد در فوتبال ایران نداریم ، روزنامه شیراز نوین

بازیکن پیشین فجرشهید سپاسی شیراز می‌گوید، یکی از دلایل وجود چمن‌های بی‌کیفیت و عدم تصویربرداری مناسب از مسابقات لیگ برتر، منفعل بودن سازمان لیگ و مسئولانش است. به گزارش «ورزش‌سه»، چند روز پس از مصاف استقلال برابر پارس جنوبی که با نمایش تحسین‌برانگیز شاگردان امید روانخواه در ورزشگاه تختی جم خاتمه یافت، گپ‌وگفتی با سرمربی زردپوشان جمی داشتیم و با او درباره مسائل مختلف و به‌ویژه مشکلات زیرساختی فوتبال ایران هم‌صحبت شدیم.
این گفت‌وگو که می‌تواند حاوی مطالب کاربردی قابل توجهی برای مسئولان و در جهت رشد فوتبال ایران باشد را در ادامه بخوانید:
از بازی با استقلال شروع کنیم 
چند روز پس از این مسابقه چه احساسی درباره این مسابقه و عملکرد تیم خودتان دارید؟
ما دچار یک مشکل بودیم، وقتی شما یک تیم لیگ یکی هستید و می‌خواهید با یک تیم لیگ برتری و آن‌هم تیم بزرگی مثل استقلال بازی کنید، جامعه فوتبال انتظارش این بود که از قبل بازنده هستیم، اما این باور در تیم ما وجود داشت که شرایط ما نسبت به دیدی که جامعه فوتبال دارد، بهتر است. خیلی سخت بود که بخواهیم خلاف دیدگاهی که جامعه فوتبال داشت، عمل کنیم. بخش زیادی از جامعه فوتبال هم طرفدار استقلال هستند و تعدادشان هم زیاد است. حتی باشگاه‌های دیگر و مدیران تیم‌های دیگر هم چنین انتظاری داشتند، اما اینکه بعد از بازی توانستیم یک دیدگاه دیگر ایجاد کنیم، خیلی مثبت است. اینکه در تمام بخش‌های بازی پابهپای استقلال تلاش و رقابت کنیم.
حتی از دربی بیشتر موقعیت داشتیم 
روانخواه سپس به توضیح جزئیات فنی نمایش تیمش پرداخت و اضافه کرد:«در بحث پرس تیمی خیلی خوب بودیم و توانستیم تیم بزرگی مثل استقلال را تحت فشار قرار بدهیم. در بحث دفاعی تیمی سعی کردیم عملکرد خوبی داشته باشیم؛ مقابل تیم بزرگی مثل استقلال، بازی ما حتی از بازی دربی هم موقعیت‌های گل بیشتری داشت. این دستاورد خیلی خوبی برای ماست، البته به‌شرط اینکه بتوانیم خیلی خوب از آن استفاده کنیم و فصل آینده بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که تیم بتواند مدعی صعود به لیگ برتر باشد.
چقدر طول می‌کشد تا تیمی که مدنظر شماست در جم شکل بگیرد؟
شما وقتی تیمی را تحویل می‌گیرد که بسته شده و فرصت جابجایی بازیکن نیست، باید در دل تیم تغییرات را ایجاد کنید. ما سعی کردیم تیم را کمی خلوت‌تر کنیم تا کیفیت تمرینات را کمی بالاتر ببریم؛ آمدیم از بازیکنان رده‌های امید باشگاه که تعدادی از آنها مستعد بودند را وارد کار کردیم. یکی از آنها هم به‌نام همایون افتخاری، مقابل استقلال بازی کرد. یک‌سری تغییرات این‌چنینی درون خود تیم به‌وجود آوردیم و کسانی که احساس کردیم شاید تا آخر فصل مثمرثمر نباشند را کنار گذاشتیم تا بتوانیم با خلوت‌تر کردن تمرینات برای تک‌تک بازیکنان برنامه‌ریزی داشته باشیم. می‌دانستیم هم لیگ مهم است و هم یک بازی خیلی مهم با استقلال داریم و در واقع می‌توان گفت اکنون به شرایطی رسیده‌ایم، که نسبت به خود بازیکنان تیم خیلی بهتر شده است، اما هنوز هم می‌توانیم ظرفیت بهتری را ارائه بدهیم. فکر می‌کنم فصل آینده هم هسته مرکزی تیم ما از همین امسال باشد و اگر قرار باشد، بازیکنی اضافه شود به همین تیم اضافه خواهد شد. برای این تیم خیلی زحمت کشیدیم؛ یعنی وقتی می‌توانیم مقابل استقلال چنین بازی با کیفیتی را ارائه بدهیم، این تیم نیاز به تغییرات اساسی ندارد، اما در پست‌هایی که احساس می‌کنیم، می‌توان شرایط بهتری برای موفقیت داشت را تغییر خواهیم داد. در دنیای مربیگری یک‌ ماه فرصت، واقعاً زمانی به‌حساب نمی‌آید. در این بین، یک ماه فرصت در طول مسابقات با یک ماه فرصت در پیش فصل هم کاملاً متفاوت است. با این حال در این یک ماه با همکارانمان شبانه‌روزی وقت گذاشتیم تا بتوانیم در بازی بزرگی مثل استقلال، آن فرم بازی را تا دقیقه 120 حفظ کنیم و این کار را خوشبختانه انجام دادیم. ریتم بازی را حفظ کردیم و این خیلی دستاورد خوبی بود. از همکاران و بازیکنانم تشکر ویژه دارم که توانستیم بازی‌ ارائه بدهیم که مورد توجه جامعه فوتبال و به‌ویژه مردم خونگرم جم باشد.
شما از جمله مربیانی هستید که تأکید ویژه‌ای روی بهبود شرایط زیرساختی نظیر کیفیت چمن و پخش تلویزیونی داشته‌اید. درباره شرایط زیرساختی در جم صحبت کنید.
 سؤال به‌موقعی پرسیدید. چرا به موقع؟ دو روز پیش منچسترسیتی یک بازی نزدیک را در تقابل با فولام با نتیجه 2 بر 1 پیروز شد. نمی‌دانم جامعه فوتبال در جریان مصاحبه گوآردیولا پس از این مسابقه قرار گرفته‌اند، یا خیر. بازی از نظر کیفیت چمن بی‌نظیر بود و ما اصلاً نمی‌توانیم از کیفیت چمن‌های لیگ برتر ایراد بگیریم، چون اصلاً چنین کیفیتی در ایران نداشته‌ایم، ولی شما در نظر بگیرید، گوآردیولا پس از بازی از کیفیت چمن ایراد گرفت و گفت که چمن خشک بوده است. تأکید داشت که خشک بودن چمن باعث می‌شد، ریتم تیم ما در موقعیت حمله به‌هم بریزد، یعنی شاید بیننده عام فکر کند که او بهانه می‌آورد، اما ما می‌دانیم که نسبت به کیفیت منچسترسیتی چه چیزی را می‌گوید. در واقع می‌گوید برای اینکه زمان‌بندی حمله تیمم به‌هم نخورد، یا بازیکنانم به آفساید نروند، یا بازیکنانم بتوانند از خط دفاعی حریف رد بشوند، نیاز هست که سرعت توپ در انتقال سریع‌تر از شیفت حریف باشد. ما این را متوجه می‌شویم و شما فکر می‌کنید در آن سطح مربی به این مسئله اشاره می‌کند.
حتی یک چمن استاندارد در فوتبال ایران نداریم، حتی آزادی! 
روانخواه سپس در ادامه صحبت‌هایش به شرایط زیرساختی در فوتبال ایران پرداخت و گفت: در فوتبال ما که اصلاً ... ما بیشتر در چمن پارک، فوتبال بازی می‌کنیم و یعنی حتی ورزشگاه آزادی ما هم از نظر فوتبالی و استانداردهای روز فوتبال دنیا خیلی عقب است؛ یکی از استانداردهای اصلی فوتبال در دنیا،  ارتفاع چمن است،که ارتفاع چمن ورزشگاه آزادی همیشه بلند است! شما از هر بازیکنی هم که بپرسید، این نقد را دارند. و یعنی می‌خواهم بگویم، اصلاً چمن باکیفیت در فوتبال کشورمان نداریم. حالا فکر کنید در لیگ یک چطور است. فضای لیگ یک، واقعاً فضای بی‌رحمی است، ما همین هفته با دریای بابل بازی داریم؛ بازی‌ها در چمن مصنوعی بوده و اکنون می‌گویند در چمن طبیعی است که واقعاً کیفیت خوبی ندارد.
این شرایط منفعل بودن سازمان لیگ را نشان می‌دهد
بخش بعدی صحبت‌های امید روانخواه، تلنگر زدن به مسئولان برگزاری فوتبال و انتقاد از آنها بود و در این‌باره این‌طور حرف‌هایش را از سر گرفت: من فکر می‌کنم با بودجه‌ای که در فوتبال ما وجود دارد، این شرایط منفعل بودن سازمان لیگ را نشان می‌دهد. اینکه چرا به‌عنوان مثال نمی‌‌آید بگوید داشتن زمین چمن استاندارد، یکی از معیارهای اصلی برای تیم‌داری در مسابقات است، چون تیم‌ها بودجه دارند. خب ببخشید یک بازیکن کمتر بخرند، اما چمن که ابزار اصلی فوتبال است و جذابیت فوتبال هم به این است که زیبایی‌های بصری آن رعایت بشود. دوربین فیلم‌برداری باکیفیت، زمین چمن باکیفیت، ورزشگاه خوب و ... ولی متأسفانه خودتان می‌بینید. ما در تلویزیون بازی‌های لیگ برتر را می‌بینیم، بعد لیگ ایران را می‌بینیم. واقعاً دیگر کسی رغبت نمی‌کند، این فوتبال را ببیند، چون از نظر بصری هم اذیت می‌شود.
با توجه به اینکه شما تاکید ویژه‌ای برای ارائه فوتبال روی زمین دارید، آیا تابحال شده که به دلیل شرایط زمین‌ها در ایران و کیفیت سخت‌افزاری نامناسبی که وجود دارد، در این دیدگاه خود تردید کنید یا قصد تغییر آن را داشته باشید؟
نه واقعیت این‌طور نشده است، این را اما باید بگویم که شرایط کمی بهتر شده است و مثلاً بازی پرسپولیس و گل‌گهر را که نگاه می‌کردیم؛ البته نمی‌خواهم به‌عنوان کارشناس نظر بدهم، اما ما در این مسابقه بیلدآپ (Build Up) را می‌دیدیم. یعنی می‌دیدیم گل‌گهر و پرسپولیس می‌خواهند از خط دفاعی بازی‌سازی کنند. حالا کاری به ایرادها و جزئیاتش ندارم، اما تعداد پاس‌ها خوب بود، بد هم نبود. باز نسبت به کیفیت پاس و جابجایی‌ها نمی‌خواهم نظر بدهم، ولی همین نشان می‌دهد که ما ناچاریم به این سمت پیش برویم و اگر به این سمت حرکت نکنیم، واقعاً این فوتبال نیست که ما بازی می‌کنیم و یک ورزش دیگر است. اگر فوتبال بازی مستقیم و پرتاب اوت باشد، خب هرکسی می‌تواند در این فوتبال مربیگری کند، نیازی نیست بازیکن سابق فوتبال باشد، نیاز نیست درک بالایی از بازی فوتبال داشته باشد، نیاز نیست بازی ملی داشته باشد و در این شرایط هرکسی می‌تواند مربیگری کند، چون از نظر فنی قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد.
هنوز خیلی از تیم‌های ما سنتی دفاع می‌کنند
وی در بخش دیگری از حرف‌هایش به پاسخ صریح سؤال بالا پرداخت و درباره دلیل تأکید خود بیان کرد: به‌خاطر همین است که تأکید دارم، حتی در این شرایط هم باید تلاش کنیم، فوتبال بهتری ارائه کنیم. در فوتبال بُعدهای مختلفی داریم، مثلاً در فاز دفاعی ما هنوز خیلی از تیم‌هایمان سنتی دفاع می‌کنند و به همان شکل عامیانه‌ای که همیشه بوده است که واقعاً لازم است که فوتبال ما در بحث پرس کردن پیشرفت کند و بازیکنان پرس کردن یاد بگیرند. به هر حال، این بازیکنان در رده‌های فراملی بازی خواهند کرد، چه رده‌های ملی، چه باشگاه‌های آسیا و چه لژیونر و ... و درست نیست که در آن شرایط بازیکنان ما الفبای فوتبال را بلد نباشند.
هایپراکتیو بودن ساپینتو را دوست دارم 
بخش بعدی صحبت‌های امید روانخواه در پاسخ به سؤال درباره عملکرد ساپینتو بود و در این‌باره گفت: درباره آقای ساپینتو واقعا سخت است که من بخواهم نظر بدهم، چون مربی یک باشگاه دیگر هستم و وی در یک باشگاه دیگر. شخصاً اما هایپراکتیو بودنش را دوست دارم و آن شور و هیجان خودش را به بازیکنان هم انتقال می‌دهد. تا دقیقه 90 به بازیکنان خودش و همین‌طور گاهی داور اعتراض کرد و پرخاش کرد، اما یک‌بار هم به نیمکت ما و همکاران من و خود من بی‌احترامی نکرد، خب این نشان می‌دهد حد را می‌داند؛ یعنی می‌داند در چه زمینه‌هایی باید هایپراکتیو بودن خودش را نشان بدهد و به همین جهت من ایرادی نمی‌بینم، چه از نظر فنی و چه اخلاقی که بخواهم از او ایراد بگیرم.
پس از کنار رفتن تیم پارس جنوبی جم قرعه کشی انجام شد، قرعه‌ای که میان استقلال و نساجی و پرسپولیس و هودار درآمد را چطور دیدید؟
جام حذفی جام تک بازی است و ما هم به بازیکنان تیم خود همین موضوع را انتقال دادیم؛ گفتیم قرار نیست ما یک ماه با استقلال رقابت کنیم و قرار است 90 دقیقه با آنها بازی کنیم. در این 90 دقیقه ممکن بود هر اتفاقی رخ بدهد و واقعاً هم این اتفاق می‌شد رخ بدهد و برای تیم‌های دیگر هم همین است. همه جامعه فوتبال انتظار دیدن دربی را دارند، اما من احساس می‌کنم شاید به هر دلیلی این اتفاق رخ ندهد. محتمل هست، اما ممکن است یکی از دو تیم را در فینال ببینیم.
تیم فوتبال پارس جنوبی جم در جایگاهی در جدول رده‌بندی لیگ دسته اول قرار دارد که نه خطر سقوط تهدیدش می‌کند و نه دیگر شانسی برای صعود دارد. این چند هفته را با چه انگیزه‌ای دنبال خواهید کرد؟
انگیزه و هدف ما این است که مسیر روبه‌رشد را طی کنیم و در جدول جایگاه بهتری پیدا کنیم، به هر حال همان‌طور که گفتم، بیس همین تیم، تشکیل‌دهنده تیم فصل آینده پارس جنوبی جم خواهد بود. ضمن اینکه کسب جایگاه بهتر در شروع بهتر برای فصل آینده خیلی تأثیرگذار است و در این مسیر تمام تلاشمان را خواهیم کرد و بازیکنان هم همین انگیزه را دارند.
فضای حاکم بر لیگ یک واقعاً بی‌رحم است
روانخواه در بخش بعدی صحبت‌هایش به تشریح استنباط خود از فضای بی‌رحم حاکم بر لیگ دسته اول مسابقات پرداخت و در این‌باره گفت: واقعیت این است که فضای فوتبال لیگ یک، برای کادر فنی واقعاً بی رحم است و مثلاً در لیگ برتر تیم‌هایی هستند که از 40 تا 50 مسابقه آخرشان در این فصل و فصل گذشته شاید 10 درصد هم نبرده‌اند یا 10تا 12 درصد را برده‌اند، با این حال همچنان در حال فعالیت هستند، اما در لیگ یک واقعاً از 18 تیم، 14 تیم برای صعود وارد مسابقات می‌شوند. اینکه شما باید دائم بازی‌ها را ببرید، فقط بحث فنی نیست و باید شرایط فراهم باشد، میزبانی‌ها، میهمانی‌ها، نوع برگزاری مسابقات و ... همه دخیل است. در مجموع دوست داریم تیمی داشته باشیم و تیمی را بسازیم که فصل آینده از مدعیان اصلی صعود باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی