[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بزرگ‌ترین پرورشگاه خاورمیانه بر مدار سازندگی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به همت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان فارس، عملیات احداث پرورشگاه موقوفه زالی به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی و نگهداری از ایتام در خاورمیانه تا 5 سال آینده در شهر جدید صدرا تکمیل می‌شود. آیین بازدید از روند احداث این پروژه عظیم با حضور رئیس سازمان اوقاف کشور، رئیس‌کل دادگستری، دادستان استان فارس، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس و جمعی دیگر از مقامات مسئول با همراهی اصحاب رسانه در محل پروژه برگزار شد. در این مراسم، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه عزمی جدی برای رفع مشکلات شهروندان شهر جدید صدرا با اوقاف وجود دارد، گفت: بزرگ‌ترین مرکز آموزشی و نگهداری از ایتام در خاورمیانه تا 5 سال آینده در این شهر جدید تکمیل شود. 
حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی چهارشنبه در حاشیه بازدید از پروژه بزرگ و در حال احداث پرورشگاه موقوفه زالی در شهر جدید صدرا، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سفر به استان فارس و بوشهر، از پروژه‌های مولدسازی شهر جم و بوشهر نیز بازدید کرده، گفت: در این سفر از تعدادی از پروژه‌های عمرانی موقوفه‌‌های در حال احداث استان فارس بازدید صورت گرفت و در منطقه کازرون از زنجیره تولیدی بازدید شد و چند محصول کشاورزی در این محل کاشته شده است. 
وی ادامه داد: اوقاف در سطح کشور به‌دنبال ایجاد و تقویت زنجیره‌های زراعی و تولید مواد غذایی برای مردم با هدف کمک به تأمین امنیت غذایی جامعه است. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به بازدید از پروژه بزرگ و در حال احداث پرورشگاه موقوفه زالی در شهر جدید صدرا گفت: این یتیم‌خانه بزرگ با هدف ایجاد مرکز آموزش و پرورش برای ایتام پایه تحصیلی اول ابتدایی تا نهم متوسطه تأسیس خواهد شد که تلاش داریم مجوز نگهداری و آموزش ایتام تا پایان مقطع دیپلم در این مرکز صادر شود.
وی با بیان اینکه در ساخت این مجموعه از تجهیزات مدرن استفاده خواهد شد، افزود: ملزومات سخت‌افزاری و کالبدی در این محل تأمین خواهد شد. خاموشی ادامه داد: پرورشگاه موقوفه زالی شهر جدید صدرا یکی از مجموعه‌های آموزشی و نگهداری ایتام بی‌سرپرست یا کودکان بدسرپرست است و اکنون ۶۰ موقوفه از این دست در سطح کشور وجود دارد که همه این طرح‌ها در حال بهینه‌سازی یا تأسیس هستند و قطعاً جامعه ای که به یتیم رسیدگی کند، خیر خواهد دید. وی اضافه کرد: عملیات اجرایی پرورشگاه موقوفه زالی با بیش از ۵۰۰ نفر ظرفیت از سال ۱۴۰۰ در زمینی به مساحت ۴۰هزار مترمربع آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود تا 5 سال آینده این طرح عمرانی تکمیل و افتتاح شود. 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه این مجموعه از ۱۳ بلوک ساختمانی تشکیل شده، گفت: این مجموعه از بیش از سه‌هزار متر ساختمان اداری، سه‌هزار مترمربع مجموعه ورزشی، چهارهزار و ۶۰۰ مترمربع پارکینگ، یک‌هزار و ۲۰۰ مترمربع سالن همایش، ۶هزار مترمربع فضای آموزشی، مسجد و... تشکیل شده است. وی با بیان اینکه پرورشگاه و محیط آموزشی و فرهنگی صدرا تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: مرکز مدیا و رسانه و مرکز بازی به این پروژه افزوده خواهد شد. خاموشی اظهار داشت: پیش‌بینی اولیه اعتبار موردنیاز این پروژه یک‌هزار میلیارد تومان بوده است که تاکنون بیش از ۱۰۰میلیارد تومان در این مجموعه هزینه شده است. او در ادامه بیان کرد: در این سفر مذاکراتی پیرامون رفع مشکلات صدرا با اوقاف شد که مشکلات شهروندان این شهر جدید رفع شود؛ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با این مسئله موافق است و امیدواریم مشکلات این شهر جدید با نظر استاندار فارس و سایر مسئولان صدرا حل شود.
وی در ادامه با اشاره به نیازمندی جامعه درخصوص به‌روزشدن نیات واقفان گفت: یکی از مهم‌‌ترین مسائل درخصوص وقف‌های جدید، به‌روزشدن نیت واقفان است؛ البته در صورتی که واقفان نیازمند مشاوره باشند. وقف‌های زیادی در سالیان اخیر در حوزه دانش‌بنیان در سطح کشور شده است و همچنین وقف بزرگی در خصوص توسعه علم در نیت اصلی واقف در حال انجام است و در مجموع قطعاً به‌روزشدن نیت واقفان مسئله‌ای است که همواره به واقفان به‌عنوان مشورت اعلام می‌شود. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به وقف اشتراکی و پول اظهار داشت: استفتاء از مقام معظم رهبری انجام شده که وقف پول هم می‌تواند مدنظر باشد که رهبر معظم انقلاب با رأی مثبت، فتوایی به‌‌روز در این زمینه صادر کردند. وی ادامه داد: سیاست تبدیل به احسن در زمینه وقف با مشورت متولیان در حال پیشروی است که اگر این مسیر با انضباط مالی خوبی انجام شود، مردم رخ جدیدی از وقف را مشاهده خواهند کرد. خاموشی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۲ که از سوی رهبری «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری شده نیز گفت: سازمان اوقاف خود را به‌عنوان محوری‌ترین مخاطب این پیام می‌داند؛ زیرا این سازمان بودجه جاری کشور و پول نفت را دریافت نمی‌کند، ولی سرمایه به مفهوم خاص دارد که قابل‌ تبدیل و مولدسازی است. وی ادامه داد: البته این مولدسازی باید جهاتی باشد که غبطه وقف در آن کاملاً لحاظ شود و در پروژه‌هایی که ارزبری می‌کنند نباید وارد شد و در جهت ارزآوری باید اقدام شود یا اگر ظرفیت‌هایی در حوزه دانش‌بنیان وجود دارد که می‌تواند وابستگی کشور را کم کند، باید از آن حمایت شود. 
در ادامه این بازدید، مدیرکل دادگستری استان فارس از اهتمام بیشتر برای اجرایی‌شدن پروژه خبر داد. حجت‌الاسلام کاظم موسوی با یادآوری این موضوع که پرورشگاه در موقوفه زالی وقف بر ایتام است، اظهار داشت: این پروژه برای دانش‌آموزان اول ابتدایی تا کلاس نهم پیش‌بینی شده است و اکنون با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور رایزنی‌هایی داشتیم که تا دیپلم اختصاص یابد. وی با اشاره به این موضوع که پیشرفت این پروژه تابه‌حال بد نبوده و 40 درصد اسکلت اجرایی شده است، اظهار داشت: در پرورشگاه موقوفه زالی علاوه بر نیازهای پایه، کاربری‌های ویژه‌ای در حوزه‌های آموزشی و کتابخانه مجازی و سایر نیازها در نظر گرفته شده است. مدیرکل دادگستری استان فارس در پایان تأکید کرد: این پروژه از نظر مالی با مشکلی روبه‌رو نیست و از این پس اهتمام بیشتری بر تسریع روند امور نظارت خواهیم داشت.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس نیز در جمع خبرنگاران گفت: این پرورشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین پرورشگاه خاورمیانه در زمینی به مساحت ۵ هکتار در حال ساخت است. حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی ادامه داد: این مجتمع شامل بخش‌های مختلفی از جمله پرورشگاه و محل نگهداری ایتام، کاربری‌های ورزشی، دینی، آموزشی و درمانی برای خدمت به مردم صدرا و مردم محروم فارس است. وی تصریح کرد: فاز اول این پروژه با مبلغ ۱۰۰میلیارد تومان در حال ساخت است و در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. او اظهار داشت: بر طبق پیش‌بینی، هزینه اجرای کل این پروژه بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان است و قرار است طی مدت ۴ تا 5 سال به بهره‌برداری برسد. وی تصریح کرد: در حال حاضر فاز یک پروژه که شامل تا مرحله اجرای سقف است، ۴۰ درصد پیشرفت دارد که طی ۸ ماه آینده به اتمام می‌رسد.
 در ادامه دادستان شیراز نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: واقف موقوفه زالی ناظر اجرای پرورشگاه بزرگ صدرا را دادستانی تعیین کرده است و دادستانی وظیفه دارد که ناظر اجرای درست دستورات واقف باشد. 
مصطفی بحرینی با بیان اینکه پیگیری‌های زیادی برای ساخت پرورشگاه موقوفه صدرا که کاربری آموزشی، درمانی و اقامتی دارد انجام شده، گفت: این مرکز بزرگ‌ترین مرکز آموزشی و نگهداری ایتام در خاورمیانه است که به یتیمان فارس و حتی استان‌های مجاور خدمت ارائه خواهد کرد. وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که این پروژه تا 4 یا 5 سال آینده به بهره‌برداری برسد. مدیر این پروژه نیز گفت: این پروژه با زیربنای ۴۰هزار مترمربع و در ۱۳ بلوک در حال ساخت است. محمدحسین کشاورز افزود: از ۱۳ بلوک در حال ساخت، ۶ بلوک ویژه نگهداری و خوابگاه ایتام و کودکان بدسرپرست وبا ظرفیت نگهداری ۶۰۰ نفر است و کاربری سایر ساختمان‌ها آموزشی، درمانی، ورزشی، مسجد و درمانی است. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی