[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

برخورد سلبی راه حل مسئله حجاب نیست، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی -گروه خبر
گزارش اختصاصی شیرازنوین از دومین نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس در سال جاری. 
موضع‌گیری تند برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص مسئله عفاف و حجاب، با واکنش اعضای شورای فرهنگ عمومی استان فارس مواجه شد.
صبح پنجشنبه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه و در دومین نشست شورای فرهنگ عمومی این استان در سال جاری که با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در استانداری فارس برگزار شد، بیش از نیمی از وقت جلسه به صحبت‌های اعضای این کمیسیون گذشت و فضا نیز به سمت‌و‌سوی مسئله عفاف و حجاب رفت. موضع‌گیری‌هایی تند از سوی برخی نمایندگان مجلس که با واکنش اکثریت حاضران در نشست مواجه شد.
در ابتدای نشست، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با استفاده از نمودارهایی به ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی پرداخت. در این گزارش، درصد تحقق اهداف از پیش تعیین‌شده، درصد عدم تحقق این اهداف و همچنین دلایل این عدم تحقق درج شده بود که عمده آنها به مسائل مالی و کمبود بودجه مربوط می شد.
حمیدرضا قانعی در این خصوص گفت: یک هوشمندی که در تهیه این نقشه مهندسی فرهنگی استان لحاظ شده، این بوده که تکالیف محول‌شده به هر دستگاه، ناظر به وظایف ذاتی آنها بوده است. به همین خاطر، دستگاه‌ها نمی‌توانند عنوان کنند که فلان کار را به شرط تحقق بودجه انجام می دهند. در نهایت هم 68 درصد از کل اهدافِ تمامی دستگاه‌ها، محقق شده است.
وی افزود: می‌توانم با اطمینان بگویم که بیش از 90 درصد دستگاه‌های فرهنگی، اهتمام جدی دارند که برنامه‌های خود را ناظر به نقشه مهندسی فرهنگی انجام دهند، البته هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله زیادی داریم.
در ادامه، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، روی این مسئله تأکید کرد که در دوره فعلی مجلس، کمیسیون فرهنگی نسبت به حوزه فرهنگ عمومی، حساسیت ویژه‌ای پیدا کرده است و عنوان کرد: این توجه همیشه بوده و همگی از ارائه آمار و ارقام خوشحال می‌شدند، اما زمانی که این کشتی یک تکانی بخورد، همه‌چیز به‌هم می‌ریزد.
مرتضی آقاتهرانی با ادبیات خاص خود افزود: سعی کرده‌ایم به بحث فضای مجازی و همچنین مسئله دختران و زنان جامعه توجه بیشتری کنیم. در بحث فضای مجازی ما در مجلس خیلی تلاش کردیم(از کلمه دیگری استفاده می‌کند) که بگوییم این مسئله خیلی مهم است، اما بعضی‌ها متوجه نمی‌شدند و بعضی هم از بیرون به آنها القا می‌شد که متوجه نشوند. من همیشه از دیرفهمی و نفهمی بعضی مدیران رنج می‌برم. چرا حتماً باید یک اتفاقی بیفتد تا متوجه شویم و به خودمان بیاییم؟
 مصوبات شورای فرهنگ عمومی، نه ضمانت اجرایی دارد و نه بودجه! 
ابتدا سید علی یزدی‌خواه، یکی دیگر از نمایندگان تهران دقایقی صحبت کرده و بیشتر روی این مسئله تأکید می‌کند که مصوبات شورای فرهنگ عمومی، نه ضمانت اجرایی دارد و نه بودجه‌ای برای تحقق، اما ادامه می‌دهد: ما در مجلس، چند کار انجام داده‌ایم که می‌تواند به این شورا کمک کند. یکی اینکه 5 درصد بودجه عمرانی را جدا کرده و در اختیار سازمان برنامه‌ریزی و توسعه استان قرار داده‌ایم که سهم کارهای فرهنگی کنند. همچنین یک درصد بودجه شرکت‌ها و بانک‌ها را مصوب کردیم که موظف هستند از بودجه کل، نه از سودشان، به کارهای فرهنگی اختصاص دهند. یک درصد این بودجه‌ها می شود 30 همت،30 هزار میلیارد تومان و این یک فرصت بی‌بدیل است و آقای قانعی باید سهم استان را از وزیر کشور طلب کند.
 شورای فرهنگ عمومی از ظرفیت اهالی فرهنگ و هنر استفاده کند
غلامرضا منتظری، دیگر عضو این کمیسیون هم در ادامه به بیان جزئیاتی در خصوص اهمیت فرهنگ عمومی در جامعه پرداخت و سؤالات و پیشنهاداتی را مطرح کرد. بیشترین تأکید منتظری روی مسئله تبادل تجارب و برگزاری شورای فرهنگ عمومی در سایر شهرستان‌ها بود، اما مهم‌ترین پیشنهاد وی این بود که شرایطی فراهم شود تا اعضای شورای فرهنگ عمومی استان، حداقل فصلی یک‌بار با اهالی فرهنگ و هنر نشستی داشته باشند تا پس از جذب اعتماد این افراد، در شورای فرهنگ عمومی از ظرفیت آنها بهره ببرند.
 چرا کسی روی کسب روزی حلال حساسیت ندارد؟
پس از منتظری، بالاخره نوبت به اعضای شورای فرهنگ عمومی استان فارس رسید. ابتدا رئیس دانشگاه شیراز، این مسئله را مطرح کرد که نباید تنها به یک بخش از اصول و فروع دین توجه کرد و سایر اجزا را کنار گذاشت. 
مؤذنی گفت: کسب لقمه حلال، چقدر در این نظام اسلامی مورد توجه قرار گرفته؟ وقتی برخی  لقمه حرام می‌خورند، چطور انتظار دارید که بچه‌های آنها درست تربیت شوند؟ باید برای همه اجزای دین برنامه داشته باشیم. وقتی فقط روی یک موضوع خاص تمرکز می‌کنیم، وضعیت فرهنگی جامعه به اینجا می‌رسد. ضمن اینکه باید در انتخاب کارگزاران نظام و کارمندان دولتی، صالح‌ترین افراد جامعه برگزیده شوند. گزینش کارمندان بسیار مهم است، چون بعداً مدیران از بین همین افراد انتخاب می‌شوند. آیا ما برای انتخاب بهترین افراد، برنامه‌ای داشته‌ایم؟
عضو شورای فرهنگ عمومی استان فارس نیز روی مسئله سلامت روان و خدمات عمومی و تخصصی برای جامعه تأکید کرد. سیده معصومه دستغیب گفت: باتوجه به میزان پرخاشگری و اینکه بسیاری از جوانان ما توانایی ابراز اظهارات خودشان را به‌شکل منطقی ندارند، ارائه خدمات جهت رفع معضلات روحی بسیار اندک بوده است. از محضر عزیزان کمیسیون فرهنگی مجلس درخواست می‌کنم که شرایطی را فراهم کنند تا همه افراد، مخصوصاً اقشار محجور جامعه، بتوانند از خدمات مشاوره رایگان یا بسیار ارزان‌قیمت استفاده کنند. مهم‌ترین موضوع هم تربیت مشاوران متخصص و متعهد در جهت حمایت از خانواده‌هاست.
سید ابراهیم حسینی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز، نیز در صحبت‌های خود تأکید کرد که موضع وی به‌عنوان یک عضو خانواده آموزش و پرورش است. حسینی گفت: در 2 ساعت نمی‌شود مطالب مربوط به این جلسه را به‌طور کامل بیان کرد، اما متأسفانه نیمی از این وقت به صحبت‌های اعضای محترم کمیسیون فرهنگی اختصاص یافت که ما دائماً صحبت‌های آنها را در تلویزیون می‌شنویم. 
وی خطاب به مرتضی آقاتهرانی اظهار کرد: شما در مجلس در بحث نظارت ضعیف عمل کرده‌اید. وزیر آموزش و پرورش را هم که محاکمه می‌کنید، به‌خاطر مسائل مالی و ندادن حقوق معلمان است و نمی‌گویید چرا مصوبه‌ها را اجرا نکرده‌اید. قبول کنید که مجلس در حوزه نظارت خوب عمل نکرده است.
 بودجه فرهنگی شهرداری شیراز 10 برابر شده است!
شهردار شیراز هم در مقام پاسخگویی به صحبت‌های تند بیژن نوباوه برآمد و گفت‌: نمی‌توانم چیزی که در خصوص شیراز بیان کردید را تأیید یا تکذیب کنم، اما این را بدانید که شیراز یک شهر خاص است و با هیچ جای دیگر قابل مقایسه نیست. 
محمدحسن اسدی، همچنین به افزایش 10 برابری بودجه فرهنگی شهرداری شیراز اشاره کرد که بخش عمده‌ای از آن به زیرساخت‌ها و توسعه فرهنگ عمومی و شهروندی اختصاص خواهد یافت.
وی افزود: در موضوع تالار شهر، حدود یک دهه است که وزارت ارشاد و اداره کل استان کارش را شروع کرده‌اند. آقای استاندار هم مدام پیگیر است اما با اعتباری که در این سال‌ها به این موضوع اختصاص داده‌اند، شاید تا10 سال آینده هم به بهره برداری نرسد. شهری مثل شیراز حیف است که تالار شهر نداشته باشد و به‌شدت مظلوم واقع شده است. در بحث سینماها هم وضعیت جالبی نداشته و کتابخانه مرکزی هم نداریم. همچنین دو ورزشگاه بزرگ 6 هزار نفره و 50 هزار نفره شیراز در مراحل پایانی با مشکل بودجه مواجه شده‌اند.
شهردار شیراز در انتهای صحبت‌هایش به مسئله مهم وضعیت بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرد و خواستار همکاری بیشتر مجلس در این زمینه شد.
نماینده آستان قدس احمدی(ع) حاضر در جلسه نیز مانند ریاست دانشگاه شیراز، تأکید برخی روی مسئله عفاف و حجاب را سرپوشی بر مسائل دیگر دانست و گفت: حجاب مثل سد می‌ماند که نشتی‌های زیادی دارد و یکی از آن نشتی‌ها، لقمه حرام و درآمد ناپاک است که فقط هم متعلق به کسبه نیست. کارمندی که کم‌کاری کند، مثل همان کاسبی است که کم‌فروشی می‌کند. متأسفانه در این چهل سال، هیچ توجهی به این مسئله نشده است و از این بابت ضربه خورده‌ایم.
کوثری، دیگر عضو شورای فرهنگ عمومی فارس نیز در پاسخ به مواضع تند دو عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، اظهار داشت: اینکه بخواهیم ثمره سی سال تهاجم فرهنگی دشمن را یک‌شبه با برخوردهای سلبی حل کنیم، قطع به یقین تبعات بدی برای نظام دارد و هزینه‌های بیشتری ایجاد می‌کند. به‌جای اینکه به سمت اقدامات سلبی برویم، باید روی جهاد تبیین کار کنیم و به‌جای این برخوردها باید روی تقویت حوزه‌های دینی و اعتقادی کار کنیم.
 مردان برای زنان تصمیم نگیرند
مریم حسینی، رئیس کمیسیون محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز هم در خصوص مسئله برخورد با حجاب و عفاف بیان کرد: وقتی زنان جامعه شناخته نشوند، چنین جاهلیتی به‌وجود می‌آید که مجبور شویم حجاب را زور و اجبار کنیم. یعنی مردان جامعه بنشینند برای زنان و عفاف زنان تصمیم بگیرند. 
امام جمعه شهرک‌های شمال غرب شیراز نیز دیگر عضوی بود که با موضع‌گیری‌های تند در خصوص مسئله حجاب، مخالفت قاطعی کرد. آیت‌الله محسن روحانی گفت: برداشت من از چیزهایی که توسط برخی عزیزان بیان شد این است که داریم به بیراهه می‌رویم. حضرت آقا در سخنان خود فرمودند اولویت نخست کشور، مسئله اقتصاد است و سپس توضیح دادند که فرهنگ هم متأثر از اقتصاد است. یعنی اگر معیشت مردم به‌خطر افتاد، فرهنگ نیز به‌خطر می‌افتد. 
 مجلس برای حق اعتراض مردم چه گامی برداشته است؟
وی تصریح کرد: می‌گویید کاری کنیم که نیروی انتظامی و دستگاه‌های حاکمیتی بتوانند با کشف حجاب برخورد کنند! مگر ما مشکلمان برخورد است؟ مشکل ما نان مردم است. شما می‌گویید مسئله کشف حجاب، سیاسی است، بعد می‌گویید پیوست فرهنگی می‌خواهد؟ طرف دارد به حاکمیت اعتراض می‌کند! شما بگویید در مجلس چه کار کرده‌اید که حق این اعتراض را محترم بشمارید؟ چه قانونی تصویب کردید که باب گفت‌وگو فراهم شود؟ ما اصلاً جای گفت‌وگو نگذاشته‌ایم و فقط می‌گوییم نیروی انتظامی برو وسط! این چه راهکاریست در موضوع فرهنگی و سیاسی؟ ما فضای جامعه را به سمت صلح و آرامش نبرده‌ایم و ابتدا باید فکری به حال این قضیه بکنیم!
پایان بخش دومین نشست شورای فرهنگ عمومی فارس در سال جاری، صحبت‌های آیت‌الله دژکام و محمدهادی ایمانیه بود. 
امام جمعه شیراز گفت: شیراز، همیشه در عرصه فرهنگ متعالی کار می‌کرده است، البته در بسیاری موارد ضربه پتک به سر این شهر می‌خورد که مردم آن با همان سعه‌صدر فرهنگی آن را تحمل می‌کنند و مدل و الگویی برای حل این مسئله ارائه می‌دهد و در نتیجه کار ملی می‌شود و این همان قصه نقشه مهندسی فرهنگی است. در خصوص امر به معروف و نهی از منکر برای اولین بار شهر شیراز اقدام به راه‌‌اندازی سامانه «مردم‌رسی» کرد که این سامانه یک الگوی برخورد با ناهنجاری بی‌حجابی با روش مردم‌سالارانه است و این مدل در شیراز ارائه شده و در حال اجراست. بنده اعتقاد ندارم که به اندازه نیاز شیراز، امروز کار شده و جای کار بسیار است چون شیراز خط مقدم حمله تهاجم فرهنگی دشمن است و نیاز به حمایت دارد اما مدل خوبی ارائه شده و حمایت‌های خوبی از طرف مجموعه دستگاه‌های استان داشته است.
 دسترسی به اطلاعات بسیار کم است
آیت‌الله دژکام با یادآوری فرمایشات رهبر انقلاب که فرمودند وقتی می‌خواهید وضعیت موجود خود را ترسیم کنید، به مشکل می‌خورید، گفت: باید بحث سبک زندگی را بررسی کنیم و ببینیم در استان فارس کجای کار قرار داریم؟ کار جهادی انجام می‌دهیم ولی دسترسی ما به اطلاعات بسیار کم است. ابزار مدیریت باید آماده شود، وقتی نمی‌دانیم وضعیت کنونی ما کجاست چگونه بهتر یا بدتر شدن وضعیت را‌ مشخص کنیم؟ آینده‌پژوهی نیاز است اما آیا به ابزار نیاز دارد یا خیر؟ اگر مدیر فرهنگی ابزار لازم را نداشته باشد، چگونه آینده‌پژوهی کند؟
وی با تأکید بر اینکه کارهای خوبی انجام می‌شود به شرط اینکه ما را درک و حمایت کنند، گفت: نهایتاً به بحث نیروی انسانی می‌رسیم. برای اینکه نیروی انسانی متناسب با اهداف مدنظر رهبر معظم انقلاب داشته باشیم نیاز داریم آ‌نها را ارتقا دهیم و تربیت کنیم.
استاندار فارس نیز با  بیان اینکه خیلی از اقدامات فرهنگی از فارس آغاز شده است، بیان کرد: ایجاد شورای فضای مجازی استان که به گفته مقام عالی وزارت کشور یک الگوی کشوری است، طرح احرار سپاه فجر استان و اجرای مراسم فرهنگی مذهبی در اماکن تاریخی گردشگری فارس نمونه‌های دیگری از خدمات فرهنگی انجام شده در سومین حرم اهل بیت(ع) است.
محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه اولین موقوفات کشور متعلق به استان فارس است، گفت: به اعتقاد بنده در کشور به خوبی از وقف و موقوفات استفاده نمی‌شود، موقوفات کشور که عمدتاً در راستای مسائل فرهنگی از جمله مدرسه، حوزه علمیه و مراکز درمانی هستند به خوبی اداره نمی‌شوند. این در حالی است که مدیریت و اداره خوب موقوفات می‌توانست پشتوانه خوبی برای استان و حاکمیت باشد و درصورت نیاز مجلس می‌تواند ورود کند.
وی بر ضرورت شفاف‌سازی وضعیت اموال مدیران و مسئولان تأکید کرد و گفت: شبهاتی در ذهن مردم است که افراد قبل و بعد از انتصاب به مسئولیتی، اموالشان چه تغییری می‌کند؛ این موضوع باید شفاف‌سازی شود. این موضوع در قانون اساسی آمده و مجلس می‌تواند آن را زنده کرده و به نوعی نظارت از مسئولان را راه‌اندازی کند.
 اماکن گردشگری فارس به فارسی‌ها سپرده شود
استاندارس فارس در ادامه به مسئله مهمی اشاره کرد و گفت: حدود یک سال‌ونیم است که در حال چانه‌زنی هستیم تا اختیار اداره تخت‌جمشید، حافظیه، پاسارگاد و سعدی به استان فارس داده شود. در واقع نیاز است اداره این مجموعه‌ها هیئت امنایی شود تا خودمان آنها را اداره کنیم. مسئولان فارس بهتر می‌دانند که اعتبارات را چگونه هزینه کنند. متأسفانه از تهران فردی را که زیر نظر مدیرکل میراث فرهنگی هم نیست برای اداره تخت‌جمشید یا پاسارگاد می‌فرستند و همین مسئله ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.
ایمانیه ادامه داد: نیاز است تمهیدات لازم اندیشیده شود و کاری کنیم تا اموال مردم پاک و مطهر شود. بر همین اساس، می‌توان یک لایحه و طرحی در مجلس برای ارتباط دادن خمس و زکات با مالیات و عوارض تعریف شود تا مردم انگیزه بیشتری برای پرداخت مالیات پیدا کنند؛ بدون شک این اقدام منجر به کاهش فرار مالیاتی خواهد شد.
او توسعه فرهنگی ورزش فارس را در گرو تخصیص اعتبارات دانست و گفت: پرداختن به بُعد فرهنگی ورزش و گردشگری مهم است، اما تحقق این امر نیاز به اعتبارات دارد. کانون‌های فرهنگی دانشجویی نیز مظلوم واقع شده‌اند و این کانون‌ها برای پرداختن به امور فرهنگی نیازمند تخصیص اعتبارات هستند.
استاندار فارس تصریح کرد: برای احداث کتابخانه مرکزی، تکمیل تالار مرکزی ورزشگاه پارس، ورزشگاه شهید سلیمانی و بازسازی ورزشگاه حافظیه هم اعتبارات محدود است و اگر راه‌های اعتبار فراهم شود این موارد پیگیری خواهند شد.
ایمانیه گفت: بنده اخیراً پیشنهادی را مطرح کردم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود ۴۰ خانه تاریخی پیرامون را خریداری کند تا این خانه‌ها به خانه هنرمندان تبدیل شوند.؛این کار باعث رونق گردشگری و جذب توریسم و حفظ بافت تاریخی می‌شود. برای حفظ و احیای بافت تاریخی به‌شدت پای این کار ایستاده‌ایم تا از این طریق هویت تاریخی، دینی و ملی را حفظ کنیم.
او با بیان اینکه ازدواج دانشحویان در گرو حل مشکلات مسکن آنهاست هم اظهار کرد: در بحث مسکن بهترین کار، راه‌اندازی خوابگاه متأهلین است؛ می‌توان بودجه‌ای را از طریق وام و تسهیلات و قرض‌الحسنه برای ساخت خوابگاه‌های متأهلی دانشجویان در نظر گرفت.
به گزارش شیرازنوین، پس از اتمام نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و در رأس آنها مهدی فروردین، رئیس کمیسیون ورزش، راهی ورزشگاه پارس شد و از وضعیت نابسامان این پروژه بزرگ و مسئله‌ساز، بازدید کرد. 
گزارش کامل این بازدید را در شماره بعدی می‌خوانید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی