[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

این نان منبع غنی فیبر و انواع ویتامین‌هاست ، روزنامه شیراز نوین

کارشناس تغذیه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: نان غذای اصلی و بخش عمده‌ای از مردم جهان بوده و مصرف سرانه نان در کشور ما بسیار بالاست. بنابراین بهبود کیفیت تغذیه‌ای نان در ارتقای سلامت جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
به گزارش بهداشت نیوز، فرهاد تابان‌سیرت افزود: اکثر نان‌های تولیدشده در کشور ما از کیفیت تغذیه‌ای مطلوبی برخوردار نیستند چرا که اغلب با آردهایی تولید می‌شوند که بخش عمده سبوس و جوانه آن جدا شده است و فرآیند تخمیر کافی نیز در آنها صورت نمی‌گیرد.
وی تأکید کرد: این در حالی است که در دستورالعمل‌های تغذیه‌ای توصیه می‌کنند دست‌کم نیمی از غلات مصرفی رژیم غذایی روزانه افراد از غلات کامل باشد؛ یعنی پوسته و جوانه‌ها حذف نشده باشد.
تابان سیرت گفت: نان کامل به‌دلیل وجود پوسته و جوانه منبع غنی فیبر، ویتامین ای، ویتامین‌های گروه ب، مواد معدنی و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است. نان کامل در ایجاد سیری و کاهش اشتها، کاهش کلسترول، کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی و پیشگیری و درمان سرطان‌ها مؤثر است.
وی خاطر نشان کرد: بنابراین تولید نان کامل، گام مؤثری در بهبود کیفیت تغذیه‌ای افراد جامعه و ارتقای سلامت محسوب می‌شود، اما در تولید نان کامل مشکلات و چالش‌های گوناگونی وجود دارد که مانع از تولید آن در سطح وسیع شده است، از جمله این مشکلات می‌توان به وجود اسید فیتیک در سبوس، طعم نامطلوب، رنگ تیره، حجم کم و بافت سفت نان کامل، کُندی فرایند تولید نان، نیاز به نیروی کار ماهر، هزینه بالای تولید، ماندگاری کمتری نان‌های کامل و نبود آگاهی جامعه از خواص نان کامل اشاره کرد.
مزایای مصرف نان کامل
کارشناس تغذیه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوءتغذیه، پیشگیری از سرطان گوارش به‌ویژه روده بزرگ، جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی، جلوگیری از یبوست، پیشگیری و کنترل بیماری‌هایی همچون دیابت، پوکی استخوان، کم‌خوابی و چاقی را می‌توان از مزایای مصرف نان کامل دانست.
آیا هر نان کاملی مورد تأیید است؟
تابان سیرت یادآور شد: توصیه می‌شود از خریدن نان‌هایی که در نانوایی به آنها سبوس به‌صورت دستی اضافه می‌شود، خودداری کنید. منظور از مصرف نان سبوس‌دار نانی است که با آرد سبوس‌دار تهیه شده باشد؛ یعنی آردی که بخشی از سبوس آن در کارخانه گرفته شده و به‌عنوان آرد کامل(سبوس دار) در تهیه نان سنگک، نان جو و برخی نان‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی تأکید کرد: برخی از شرکت‌ها اقدام به تهیه بسته‌بندی‌هایی تحت عنوان سبوس گندم، سبوس برنج و موارد مشابه می‌کنند، اما لازم است به یاد داشته باشید هر ماده غذایی که تهیه می‌کنیم باید پروانه بهداشتی ساخت از سازمان غذا و دارو را داشته باشد.
چه کسانی بهتر است در مصرف نان و غلات کامل یا سبوس‌دار احتیاط کنند؟
تابان سیرت همچنین عنوان کرد: افراد دارای درجات مختلف نارسایی کلیه باید در مصرف سبوس احتیاط کنند و در هنگام داشتن اسهال طولانی‌مدت، توصیه می‌شود تا زمان بهبودی از غلات ساده استفاده شود و افراد دارای بیماری‌های گوارشی نیز باید تحت نظر پزشک و کارشناس تغذیه باشند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی