[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

از فواید میخک چه می‌دانید؟، روزنامه شیراز نوین

میخک، یکی از ادویه‌هایی است که طعم نسبتاً تند دارد و تسکین‌دهنده درد دندان شناخته می‌شود، اما این ادویه قابلیت کاربرد در انواع غذاها و چاشنی‌ها را دارد و به این ترتیب، می‌توان از خواص مختلف آن بهره برد.
به گزارش بهداشت نیوز، میخک از درختی به ارتفاع 12 تا 15 متر به‌دست می‌آید که پیش از شکوفا شدن گل‌ها، جوانه‌‌هایش جمع‌آوری می‌شوند. جوانه‌ها در آفتاب خشک می‌شوند و وقتی کوچک‌تر و قهوه‌ای تیره شده، ظاهری شبیه میخ پیدا می‌کنند که نهایتاً مورد استفاده قرار می‌گیرند. عطر و طعم میخک، بسیار تند است و به‌ندرت می‌توان بیش از 3 تا 4 عدد آن را برای غذا استفاده کرد. 
کاربرد میخک 
دانه‌های کامل میخک را می‌توان به‌تنهایی یا با ادویه‌های دیگر به‌شکل دمنوش تهیه کرد. پودر میخک نیز برای طعم‌دهی به انواع غذا، سس و حتی نان و دسر کاربرد دارد. گرچه خرید پودر میخک برای استفاده راحت‌تر است اما توصیه می‌شود، میخک کامل خریداری شده و در زمان مصرف، مقداری از آن پودر شود. میخک کامل را می‌توان، سال‌ها بدون اینکه تغییری در عطر و طعم آن پیدا شود، نگه‌ داشت. مقدار مصرف میخک بستگی به ذائقه افراد دارد، اما بهتر است ابتدا کمی از آن به غذا افزوده شده و پس از چشیدن طعم و مزه، در صورت تمایل کمی دیگر از این ادویه اضافه شود. نباید فراموش کرد که میخک هم‌خوانی خوبی با دارچین، زنجبیل و هل دارد. 
فواید میخک 
علاوه بر عطر و طعم میخک، از خواص آن برای سلامت بدن نباید غافل شد؛ میخک خواص متعدد درمانی دارد که به وجود مقدار بالای اوژنول یا روغن میخک برمی‌گردد که جاز ترکیبات سوپرفود است. این ترکیب در دندان‌پزشکی کاربرد دارد و به تسکین درد دندان کمک می‌کند. 
میخک علاوه بر تأثیرگذاری به‌عنوان مسکن، دارای خواص دیگری از جمله ضدعفونی‌کنندگی و ضدالتهابی است و به همین دلیل در ترکیب بسیاری از خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته می‌توان از میخک طبیعی به‌شکل محلول یا کمپرس برای تسکین درد دندان و لثه هم کمک گرفت. 
براساس مطالعات، میخک از بهترین آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی در بین خوراکی‌ها شناخته می‌شود؛ این ترکیبات عملکرد رادیکال‌های آزاد را در بدن کاهش می‌دهند و از بروز پیری سلولی پیشگیری می‌کنند. البته میخک، خواص ضدالتهابی نیز دارد که به تسکین دردهای عضلانی و مفصلی کمک می‌کند. تأثیر آنتی‌باکتریال آن نیز باعث شده تا ادویه‌ای بسیار مؤثر در درمان عفونت ادراری و دردهای گوارشی باشد که هضم را بهبود می‌بخشد و بیماری‌های معده نظیر حالت تهوع و نفخ را تسکین می‌دهد. 
از میخک برای بهبود بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا و دیگر بیماری‌های فصل سرما استفاده می‌شود. اثرات ضدقارچ و ضدانگل آن نیز برای مقابله با انگل‌های گوارشی مؤثر است و میخک همچنین به مقابله با بوی نامطبوع نیز دهان کمک می‌کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی