اندیشه جهانی عملکرد محله ای، روزنامه شیراز نوین
شاهین حدادی - شهرداری شیراز
روابط عمومی را میشود یک آیینه دوبرنما تصورکردکه مجرایی برای تبادل افکار و اندیشهها بین مردم و سازمان است.آگاه کردن مردم از تلاش،کوشش و دستاوردهای سازمان و همچنین جویا شدن نظر مردم و جمع کردن آنها و انتقال به مجموعه مدیریتی و ترتیب اثر دادن به آنها در برنامهریزیهای آتی به منظور رسیدن به رشد و توسعه بیشتر از مهمترین وظایف روابط عمومی است.هدف یک روابط عمومیخوب حل مشکلات بین مردم و سازمان بوده و برای رسیدن به این هدف چارهای جز تحول نوین در روابط عمومی و حرکت به سمت روابط عمومی الکترونیک و اتخاذ روشهای جدید و علمی ارتباطات و تبلیغات ندارد.سازمانهای موفق سرنوشت خود را به روابط عمومیها میسپارند.وظیفه روابط عمومیها به عنوان بخشی از مسئولیت در سازمانها شامل پیشبینی تحلیل و تفسیر افکار عمومیگرایشات ذهنی مسائلی که ممکن است به نحو مطلوب و یا نامطلوب بر سازمان تأثیر بگذارد، است. مشورت با مدیر در زمینه تصمیمگیریها و مراحل اجرایی آنها در کلیه سطوح سازمان به نحوی که عواقب عمومی این تصمیمگیریها و مسئولیتهای اجتماعی و شهروندی سازمان در نظر گرفته شود.بررسی و هدایت برنامههای اجرایی و ارتباطی که برای تفاهم مخاطبان و تحقق هدفهای سازمان ضروری است ،طرحریزی و اجرای برنامههای سازمان به منظور تأثیرگذاری و یا تغییر سیاستهای عمومی و در نهایت تعیین هدفها،برنامهریزی، بودجهبندی،آموزش کارکنان و تهیه سایر تجهیزات مورد نیاز میباشد.
سید امیرپیروز مرعشی - سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس
۱۷ ماه می هر سال برابر با ۲۷ اردیبهشتماه،روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی است.این روز را به همه تلاشگران این عرصه تبریک عرض میکنم.روابط عمومی(Public relations یا به اختصار PR) به علم مدیریت چرخه اطلاعات به صورت دوسویه مابین یک سازمان (اعم از بنگاه اقتصادی،دولتی یا سازمان مردمنهاد)،با عموم مردم اطلاق میشود.روابط عمومی ضمن همکاری با رسانههای مکتوب، دیداری و شنیداری، با بهرهمندی از تریبون آنها،در مدیریت بحران، معرفی سازمان یا اداره به عموم مردم و ارتباط با اعضا و کارکنان،به شکل حرفهای عمل میکند.فعالیت روابط عمومی مستقیم و ملموس نیست و به همین دلیل با کارهای تبلیغاتی متفاوت است.روابط عمومی قلب تپنده هرمجموعه و یا سازمان است که هرچه بیشتر به اهمیت آن پی برده شود،توان آن برای برقراری ارتباط مؤثرتر با جامعه هدف افزایش مییابد.
جلال یارمحمدی-معاون روابط عمومی وتبلیغات سپاه فجر
اطلاع رسانی،اقناع و انسجام فکری جامعه،رسالت مهم روابط عمومی است.در عصر حاضر و در حوزه رسانه و تبلیغات بار دیگر نقش مهم و تأثیرگذار روابط عمومی مورد توجه قرار گرفته است.استکبار جهانی با تمام توان و ظرفیت تلاش میکند از حوزه رسانه برای پیشبرد اهداف و اِعمال قدرت در زمینههای مختلف استفاده کند.آمریکا و غرب اگر روزی با اِعمال قدرت نظامی بهدنبال اهدافشان بودند،امروز با تغییر رویکرد،از رسانهها و شبکههای اجتماعی برای اِعمال قدرت در سراسر جهان استفاده میکنند و این خود حساسیت و اهمیت کار رسانهای و بهخصوص حوزه روابط عمومی در جهان امروز را برای همه گوشزد میکند.در پایان امیدواریم بتوانیم در راستای رسالت مهم روابط عمومی و تبلیغات در نهاد مقدس سپاه و بسیج، بخشی از اقدامات و خدمات گسترده و افتخارآفرینیهای بسیجیان و پاسداران سرافراز در خطه فارس را در رسانهها منعکس کرده و در آینده منشأ تحول و تعالی و ثبت این حماسه آفرینی برای نسلهای آتی باشیم.
سرهنگ حمید افرامن- رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس فارس
هر سازمان یا نهادی برای ارتباط مؤثر با جامعه هدف خود و تقویت سرمایههای اجتماعی نیازمند یک عنصر روابط عمومی زنده و پویا است تا بتواند حلقه واسطه خوبی بین سازمان و بدنه اجتماع ایجاد کرده و دستاوردهای مجموعه خود را به نحو شایسته و درست به جامعه معرفی کند.پلیس جمهوری اسلامی ایران در راستای برقراری نظم و امنیت و ارتقاء احساس امنيت در بین شهروندان نيازمند تعامل و ارتباط با تمامی دستگاهها و اقشار مختلف جامعه بهویژه اصحاب رسانه است تا بتواند نقش مؤثری در روشنگری جامعه هدف و تشریح مطلوب برنامهها،اقدامات و تدابیر ایفا نماید، از اینرو باید به نقش بیبدیل روابط عمومی پلیس در حفظ احساس امنيت و آرامش جامعه پی برد.در نیروی انتظامی معاونت فرهنگی و اجتماعی و به طور تخصصی مرکز اطلاع رسانی پلیس نقش روابط عمومی را بر عهده دارد و تمام تلاش خود را به کار میبندد تا ارتباط و همدلی و تقویت سرمایههای اجتماعی را در جامعه متبلور سازد.اینجانب 27 اردیبهشتماه،سالروز تشکیل روابط عمومی را به تمامی فعالین این حوزه به ویژه همکاران خودم در مجموعه روابط عمومی دستگاههای اجرایی و خدماتی استان فارس تبریک عرض نموده و از خداوند متعال توفیق روز افزون همراه با صحت و سلامتی این عزیزان را خواستارم.
فاطمه هاشمینیک - اتاق بازرگانی فارس
همه ما بر وظایف و رسالتهای روابط عمومیها آگاهیم، بماند از اینکه عملکرد ما با انتظارات سازمان و رسالتهای حرفهای چقدر همخوانی دارد اما به طور قطع یک سازمان زمانی موفق خواهد بود که بتواند مطالبات و خواستههای مخاطبان را برآورده و ارتباط با مردم را مستمر و مداوم داشته باشد.ارتباط با مردم و رضایتمندی مخاطب برای یک سازمان امری ضروری است لذا نیاز است که روابط عمومیهمانقدر که صدای ارائه اقدامات سازمان به مخاطبان و ذی نفعان است باید به همان میزان نیز برای مخاطب و مردم هم چنین امکانات و ظرفیتی را فراهم کند تا صدای آنها هم شنیده شود. اگر روابط عمومیها به عنوان پل ارتباطی سازمان و مردم صدای مخاطبان خود را بشنوند،میتوانند با اقدام به موقع و شفاف و تصمیم درست اشتباهات را اصلاح کنند و بحرانزا باشند.تک صدایی هیچ زمان ما را به نتیجه مطلوب نخواهد رساند لذا اگر هر سازمان به این جایگاه برسد میتواند مسیر تحقق اهداف سازمان، کیفیت ارائه خدمات،افزایش رضایتمندی و ارتقای عمومی را برای خود ایجاد کند.روابط عمومی اگر در راستای وظایف خود با برنامه، بدون محدودیت و نگاه یک طرفه و با حدود اختیار مشخص عمل کند در حرکت سازمان به سمت تعالی و خدمت به ذی نفعان بسیار راهگشا و مؤثر خواهد بود.
فاطمه فرشته حکمت -فرمانداری شهرستان شیراز
اهمیت نقش و جایگاه برجسته روابط عمومی در اطلاعرسانی و تنویر افکار عمومی،در شرایط کنونی جامعه،جلوه دو چندان یافته است و خوشبختانه مدیران موفق،به ضرورت گزینش شایسته این حوزه مؤثر و تصمیم ساز،بیش از پیش واقف گشتهاند.فهم ظرفیتهای جدید،لزوم حرکت به سمت یکپارچگی و مهندسی مجدد روابط عمومی،بر اساس نظامهای مدیریتی نوین،یک ضرورت به شمار میرود که میبایستی در سازمانهای امروزی به یک هنجار عمومی و فراگیر تبدیل شود.تنوع ابزارهای ارتباطی و تکنیکهای جدید اطلاع رسانی،در عین پیچیدگی و دشواری،کارآمدی و ظرفیتهای اجرایی روابط عمومیهای نوین را دوچندان ساخته است که نیازمند نگرشی جدید و تفکر مدیریتی نوینی جهت ارتقاء دسترسی روابط عمومی به ابزارهای جدید و بسترسازی آموزش پیوسته و مستمر فعالان این عرصه در راستای به روزآوری دانش و مهارت ارتباطی است که متأسفانه،عموماً مغفول مانده است.پشت سر هر سازمان موفق و شناخته شدهای،یک روابط عمومی اخلاق مدار،حرفهای، توانمند و هوشمند قرار گرفته است؛روابط عمومی رشدیافته،پویا و اثرگذاری که تشویش و نگرانی را از سازمان دور ساخته و در مقابل با ایجاد همدلی،شفافیت،پاسخگویی و توسعه ارتباطات سازنده،اعتبار، اطمینان و رضایت عمومی را برای مجموعه سازمانی خود به ارمغان میآورد.قطار رشد و توسعه منتظر کسی نمیماند و این فعالان حوزه روابط عمومی هستند که بایستی تلاش کنند در ایستگاههای بین راه و توقفهای گاه و بیگاه جا نمانند.«امید»، بهترین اکسیر پایداری است؛از همه همکاران ارزشمندم میخواهم امیدوار بمانند و امید آفرینی کنند تا دین خود را برای ایجاد جامعهای ارزشمند و جهانی زیباتر ادا کرده باشند.۲۷ اردیبهشتماه،روز ارتباطات و روابط عمومی را به تمامی همکاران سختکوش و پرتلاشم تبریک میگویم و برای آنان سربلندی و عزت روزافزون آرزو دارم.
محمد امین آبادیان - آبفای شیراز
کارکرد روابط عمومی تعامل،ارتباط،تأثیر و اثر پذیری از افکار عمومی و تلاش برای تحقق اهداف سازمانی است.پیشبرد اهداف،ارتقاء سازمان متبوع و آگاهی از نحوه قضاوت جامعه در مورد فعالیتهای انجام شده نیازمند توجه به جایگاه روابط عمومی و ارتباط آن با افکار عمومی است تا ضمن تحقق اهداف سازمانی، با ارائه اطلاعات و مستندات به جامعه و مخاطبان در شکل گیری و جهت دهی به افکار عمومی تأثیر گذار باشد.به عبارتی نقش روابط عمومی ایجاد تعامل مطلوب و کارآمد است و از این منظر روابط عمومی را بیشک میتوان به عنوان یکی از مهمترین بخشهای هر سازمانی دانست که عنصر هدایت کننده آن به سمت اهداف است.در مجموع روابط عمومی با ارائه تاکتیکهای ارتباطی و رسانهای میتواند نسبت به تسریع تحقق اهداف در به ثمر رسیدن انتظارات دوسویه در جامعه و سازمان خود به مثابه بخشی مهم و اثرگذار عمل کند.
سید محمد علی نجفی - شرکت توزیع نیروی برق فارس
روزنگار تقویم 1401 به 27 اردیبهشت رسید،روزی که مزین به نام «ارتباطات و روابط عمومی» است و چه مبارک است این روز که درآغازین فصل سال - بهار- مقرر شده و آن را به شایستگی گرامی میداریم.در بهاری که خود، نماد آغازی نو،تحول و شکوفایی است.متخصصان روابط عمومی با تلاشی آگاهانه موجب خلق بیشتر جامعهای انسانی بر مبنای همیاری گستردهتر همه عوامل اجتماعی و گسترش دهنده ژرفای روابط عمیق انسانی هستند. روز ارتباطات و روابط عمومی، فرصت مغتنمی است تا همه با هم برای توسعه ارتباطات اجتماعی و غنای معنوی و ارزشی این حرفه ارزشمند،تلاش نموده و جایگاه متولیان این حوزه در جامعه آرمانی و اسلامی را تثبیت و ارتقا دهیم.امید است در سالی که از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به نام «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» مزین شده است روابط عمومیها به عنوان یکی از ارکان مهم تأثیرگذار در امرجهادتبیین،مهندسی فرهنگی،اطلاع رسانی و امیدآفرینی،با همیاری و مشارکت گسترده عوامل درون و برون سازمانی بتوانند بیش از پیش در راستای تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش نمایند.اینجانب این روز خجسته و پرفروغ را به تمامی مشعل داران فروزان ایجاد و توسعه ارتباطات در کشور و استان که با الهام از هم افزایی،هم اندیشی،هم سویی،با صداقت،شجاعت و امانت ضمن حفظ منافع کلیه مشتریان و ذی نفعان سازمان با هنر مردم داری در جهت انجام رسالت خطیر خود بدون هیچ چشم داشتی فعالیت میکنند، تبریک و تهنیت عرض نموده و ضمن تقدیر از آنان،امیدوارم این روز آغازگر تحولی نو، ویژه تلاشگران سختکوش عرصه ارتباطات و روابط عمومی باشد.
مرضیه خداجو- کانونهای فرهنگی وهنری مساجد فارس
روابط عمومی امروز نیازمند نگرشی نو است.امروزه با پیشرفت علم تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی جمعی،روشهای برقراری ارتباط با مخاطبان و اطلاع رسانی نیز به تبع آن تغییر و تحول پیدا میکند. در روزگاری فعالیت اطلاع رسانی روابط عمومی محدود میشد به نصب پارچه نوشته، به روز رسانی تابلو اعلانات و توزیع پوسترهای تبلیغاتی اما امروز با گذشت زمان و در این عصر جدید که سواد رسانهای حرف اول را میزند،روابط عمومیها با توجه به رسالت خطیری که در حوزه ارتباط با مخاطبان درون و برون سازمانی و اطلاع رسانی فعالیتهای اجرایی دارند،میطلبد که با «نگرش نو» به حوزه روابط عمومی زمینههای شناخت و یا ارتقای سطح آگاهی و دانش رسانهای فراهم و سواد رسانهای نیز بیش از پیش در جامعه معرفی شود.هرچند فعالیت یک مدیر روابط عمومی در شرایط امروزی با شرایط سالهای قبل قابل مقایسه نیست اما از روشهای سنتی نیز نباید غافل شد و میتوان گفت که ترکیبی از این دو روش میتواند اهداف کلان یک سازمان را محقق کند چرا که همراه کردن مخاطبان به ویژه در شرایطی که فضای مجازی و پیام رسانهای اجتماعی بخش اعظمی از زندگی شخصی و کاری افراد را به خود اختصاص داده است و با دسترسی به گوشیهای همراه اندروید،دنیایی از اطلاعات در قالبهای مختلف پیش روی آنهاست،بسیار سخت مینماید اما در این بین روابط عمومی موفق است که با رصد فضای مجازی و تسلط بر آن،ذائقه مخاطبان خود را به خوبی شناخته،با تولید محتواهای جذاب و در قالبهای متفاوت آنها را با خود همراه کند.همانطور که شاهد بودیم از ابتدای شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالیتهای اداری و اطلاع رسانی به این سمت سوق داده شده بود و هر سازمان با فراهم کردن زمینههای دسترسی مراجعان و مخاطبان را به موارد آموزشی در خانه ماندن تشویق میکردند و گام مؤثری در کنترل این بیماری و کمک به کادر درمانی برداشته شد و شاهد رقم خوردن صحنههای زیبایی از همدلی،همراهی و عشق ورزیدن بودیم.
محمدرضا فتوت - سازمان مدیریت و برنامه ریزی و عضو هیئت رئیسه و مسئول کمیته آموزش شورای هماهنگی روابط عمومیهای فارس
روابط عمومی به عنوان مهندسی توافق و تفاهم، نقش راهبردی در نظام مدیریتی یک سازمان بر عهده دارد، به نحوی كه يك روابط عمومی كارآمد و متخصص میتواند سازمان خود را مورد اقبال، محبوبيت و رضايت افكار عمومی قرار دهد.همچنین در نقطه مقابل و درصورت نداشتن چنين ويژگیهايی،میتواند رویگردانی جامعه از سازمان و افزايش انتقادها و بیتفاوتیهای مخاطبان را به همراه داشته باشد.علاوه بر این،اعتماد یکی از عناصر کلیدی در توسعه مناسبات اجتماعی بهشمار میرود،همچنین اعتماد اجتماعی (اعتماد عمومی) برای دولت، به مثابه یک سرمایه اجتماعی قلمداد میشود و تقویت آن برای تمامی دولت ها ضروری میباشد.از طرفی پاسخگویی به شهروندان به عنوان یکی از وظایف کلیدی دولتها،از جمله مسئولیتهای مهم روابط عمومیها بهشمار میرود،به نحوی که روابط عمومی پاسخگو میتواند ضمن بهبود نگرش مردم نسبت به دولت،اعتماد ملت نسبت به دولت را افزایش دهد.بنابراین روابط عمومیها با تقویت ارتباطات برون سازمانی (بین جامعه و دولت) نقش خطیری در بازسازی اعتماد مردم و اصلاح رابطه دولت و مردم ایفا میکنند.یکی از آسیبهایی که به نظر میرسد روابط عمومیها به آن مبتلا هستند،باقی ماندن آنها در قامت یک دستگاه تبلیغاتی است که پیامد اصلی این درجا زدن، تقلیل سازمانها از یک نهاد پویا،فعال و پیشرو به سازمانهای اداری خشک و بیروح که انگار هیچ حرفی، ایدهای یا کاری جز چندتا بخشنامه و آیین نامه و دستورالعمل برای گفتن ندارند.گذار از «کارکرد تبلیغاتی» به «کارکرد ارتباطی» از منظر ساختاری،یک شیفت پارادایمی نیاز دارد و آن به رسمیت شناختن استقلال حرفهای روابط عمومی به عنوان یک نهاد مستقل و وکیل مدافع منافع همه عامهها و ذی نفعان در ساختار و تشکیلات اداری است؛وقتی روابط عمومی از لاک توجیه و دفاع از عملکرد مدیریت خارج میگردد، میتواند تمرکز بیشتری بر سایر حلقهها،به خصوص دستاوردها و مهمتر از آنها ایدههای نهفته در ذهن کنشگرانی بکند که به دلیل فقدان مکانیسمهای ارتباطی درست امکان ظهور و اتصال آنها به زنجیره دانش،نوآوری، فناوری و کارآفرینی وجود ندارد.ارتقای جایگاه روابط عمومی،تخصیص بودجه مناسب،استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی،بهره گیری از امکانات،ابزار و تجهیزات مورد نیاز،آموزش نیروهای موجود،همگی در شناسایی و تحلیل نیازهای جامعه مخاطب سازمانی مؤثر بوده و مدیریت را در شناخت درست اهداف والای سازمانی یاری میرساند.از کارگزاران روابط عمومی میتوان انتظار عملکرد مبتنی بر برنامه سالانه را داشت،در این صورت موضوع تعیین و تخصیص اعتبار متناسب با برنامه مصوب مطرح و درخواست میشود،چرا که یکی از خواستههای عمده همکاران روابط عمومی،تأمین حداقل نیازهای منابع و امکانات و ملزومات حرفهای مرتبط با کار آنها است.حضور در ادارات و بازدید میدانی از روابط عمومیها و برگزاری جلسه بررسی وضعیت روابط عمومی دستگاه در حضور مدیر را عملی ارزشمند و تأثیرگذار بر عملکرد روابط عمومیها میتواند باشد که هیئت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان فارس تلاش دارد تا در سال 1401 این موضوع را عملیاتی نماید.مجموعه روابط عمومی دستگاههای اجرایی در استان فارس خدمات فراوان و عمدهای را برای مردم انجام میدهند؛با توجه به برنامه دولت سیزدهم برای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانهها که بدون شک یکی از مهمترین اقدامات اقتصادی است که میتوان از آن به عنوان یک جراحی اقتصادی یاد کرد؛وظایف روابط عمومیها برای کمک به دولت جهت اجرایی شدن این طرح ارزشمند و متعاقباً افزایش امید در جامعه بیشتر میگردد. پیشنهادات:ضرورت اعتلا و ارتقای روابط عمومی سازمانها و ادارات کل استانها در چارت تشکیلاتی به نام - مرکز روابط عمومی و مردم داری- با هدف ایجاد سازوکاری برای گفتوگوی صمیمانه،عالمانه و اجتماعی میان دولت و مردم با بهرهگیری از ظرفیت و توانمندیهای روابط عمومیها، پیشنهاد میگردد تا «مرکز روابط عمومی» در سازمانها و ادارات کل استانها به «مرکز روابط عمومی و مردم داری» ارتقا داده شود تا بسیاری از امورات تحقق یابد.مشاغل روابط عمومی به لحاظ قرار گرفتن در حوزه پر مشغله و متراکم کاری که میبایست تمامی سامانههای ارتباطی و درگاههای رسمی اینترنتی سازمان را تولید محتوا و مدیریت نمایند و از سوی دیگر مهمترین منبع تأمین اخبار رسانهها به شمار میروند و میبایست پاسخگوی مخاطبان و رسانهها و مدیران خود باشند،استرس و درگیری زیادی را متحمل میشوند و جزو یکی از مشاغل سخت تلقی میشوند و شایسته است تا در زمره مشاغل تخصصی قرار گیرند تا در این صورت بتوانند آنگونه که باید و شاید به اهمیت و حساسیت جایگاه ایشان توجه بیشتری شود.کما اینکه در مدت دو سال گذشته که با بیماری کرونا و جلسات و آموزشهای مجازی مواجه بودیم،حلقه اتصال جامعه در این فضا،حوزههای روابط عمومی بودند که فعالیتشان تعطیلی بردار نبود و به شکل آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز به خدمت مشغول بودند و هستند و برخورداری از تسهیلات و مزایای شغلی مربوط به حرفه و تخصص ایشان انتظار نابهجا و زیادی نخواهد بود.در همین راستا، ابلاغ رسمی سخنگوی سازمان به مدیر روابط عمومی و حضور مدیران روابط عمومیها با حق رأی درجلسات تصمیم ساز و تصمیم گیر از جمله شورای معاونین و مدیران، آن هم به جهت قرارگرفتن در مسیر تبادل اطلاعات سازمان پیشنهاد میگردد.در این صورت مناسبات و فرایند ارتباط فی ما بین رئیس و مدیر روابط عمومی به طور مستقیم و بی واسطه تعریف و تقویت میشود و این خود عامل بسیار مهمی در تسهیل روند اجرایی امور میباشد.ما لذت واقعی روابط عمومی الکترونیک و لذت روابط عمومیهای فعال در مواردی که تفویض اختیار به روابط عمومیها شده را در برنامههای مختلف احساس کردیم؛استقلال حوزههای روابط عمومی از حوزههای ریاست به دلیل تخصصی بودن،واقعاً یکی از خواستههای اصلی روابط عمومیها است.کمیته آموزش شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان فارس تلاش دارد تا در سال 1401 و در ادامه برگزاری دورههای آموزشی برای روابط عمومیهای دستگاههای اجرایی استان،دوره آموزشی 120 ساعته با عنوان مدیریت روابط عمومی را برگزار نموده تا کارکنان این حوزه با توانمندی بیشتری در راستای خدمت رسانی به مردم قدم بردارند.در پایان این یادداشت و در آستانه فرا رسیدن روز روابط عمومی، فرصت را مغتنم شمرده و این روز را گرامی داشته و به تمامی فعالان این عرصه به خصوص همکاران عزیز و پر تلاش روابط عمومی دستگاههای اجرایی،فرمانداریها،شهرداریها،بانک ها و شرکتهای وابسته به بخش خصوصی و همچنین همکاران عزیز رسانهای استان فارس که در تمام فصول سال همیشه یار و یاور روابط عمومیها بودند تبریک عرض مینمایم. بیشک این روز تداعیگر اهمیت و نقش روز افزون صنعت روابط عمومی در دنیای ارتباطات هست که امروزه به قلب تپنده سازمانها تبدیل شده است.
سخن بسیار دارم در دل اما چه بیپایان
سخنهایم شنو یارب و درد دل مداوا کن
محمدحسین نواب صفوی-شرکت ایده گستران ثمین پارس
مِتاورس (فَرا جهان یا اَبَرجهان) به انگلیسی (Metaverse) یک فضای مجازی مشترک است که از ترکیب دنیای فیزیکی با دنیای مجازی ایجاد شده و شامل واقعیت مجازی،واقعیت افزوده و اینترنت است. این اصطلاح برای اولین بار در سال 1992 در رُمان علمیتخیلی «سقوط برف» توسط نیل استفنسون ابداع شد.نامهای دیگری نیز برای متاورس وجود دارد؛برای مثال جهانِ آینهای یا اینترنت ویژه یا حتی فضای ابریِ واقعیت افزوده.متاورس طیف گستردهای از واقعیتهای مجازی؛از بازیها گرفته تا پلت فرمهای اجتماعی را در بر میگیرد.در این محیطها افراد؛علاوه بر خرید و فروش زمین، ساختمانها و آواتارها،میتوانند با دوستان خود ملاقات کنند،از موزهها،نمایشگاهها و ساختمانها دیدن کنند،کالاها و خدمات بخرند و در رویدادهای مختلف شرکت کنند.هر محیط فَراجهانی معمولاً فرصتهایی را برای ظهور «وسایل متنوع ارتباطی» ایجاد میکند. استفاده از این فرصتهای ارتباطی در فراجهان؛نیازمند خلاقیت، سازگاری و آیندهنگری است.در مرحلۀ اولیۀ توسعه؛روابطعمومیِ آیندهنگر با ایجاد بسترهای لازم سختافزاری و نرمافزاری به دنبال راههایی برای حضور و نفوذ به فراجهان است.یکی از پایههای اصلی روابطعمومی به عنوان ویترین و پلِ ارتباطی یک سازمان؛درک روانشناختی و جمعیتشناسی و فهم صحیح از جغرافیای مخاطبانِ هدفی است که سازمانها و شرکتها میخواهند به آنها دست یابند. با ورود روابطعمومیها،مؤسسهها و کاربران بیشتر به دنیای متاورس؛ متخصصان روابطعمومی اطلاعات بیشتری در مورد نوع مخاطبان و مصرفکنندگانی که به محصولات یا خدمات مشتریان خود علاقهمند هستند،خواهند داشت.متخصصان روابطعمومی به ویژه تکنسینهای روابطعمومی میتوانند از متاورس؛برای شبیهسازیهای آموزشی، روابط مشتریان،روابط رسانهای،تبلیغات و تعامل سازنده استفاده کنند.برای داشتن یک دنیای مجازی پایدار که امکان دسترسی به آن در هر کجا وجود داشته باشد؛به سختافزارهای واقعیت مجازی با قیمتهای بسیار ارزان،همگام با روابط عمومیهای بینهایت آیندهنگر نیاز است تا بتوان از فرصتهای بیشماری که این دنیای کاملاً جدید برای روابط عمومی ایجاد میکند،حداکثر استفاده را برده و جلوتر از دیگران قرار گرفت.توسعۀ متاورس در حال حاضر به اولویت تعدادی از شرکتهای بینالمللی تبدیل شده که در رأس آنها میتوان از مِتا (فیس بوک) و مایکروسافت نام برد.برخی از جنبههای متاورس قبلاً راه خود را به دانشگاهها باز کردهاند.پتانسیل عظیم متاورس برای سیستمهای ارتباطی و آموزشی؛ در چگونگی کسب سود بیشتر در ازای خدمات آموزش محور متنوعتر و پیشرفتهتر نهفته است. به برخی از کاربردهای متاورس در روابط عمومی،علوم ارتباطات و به تبع آن آموزش،در آیندهای نزدیک میتوان اشاره نمود:حضور در ملاقاتهای رودرروی کاری بدون اینکه فواصل بین خیابانها،شهرها و کشورها را بپیمایید.حضور هم زمان در یک همایش،نمایشگاه،کلاس درس یا حتی یک جشن فارغ التحصیلی در حالی که در رختخواب دراز کشیدهاید!برگزاری یک سمینار آموزشی با شرکت کنندگان مختلف از سراسر جهان.آموزش زبان آلمانی، فرانسوی یا لاتین در کرانههای رود راین، بالای برج ایفل یا میان جنگلهای آمازون!بازدید مجازی از بزرگترین نمایشگاههای بینالمللی،موزههای هنری و تاریخی جهان مثل نمایشگاه اکسپو یا موزه لوور.شاید در این عصر اینترنت حلزونی و شعارهای توخالی؛ این یادداشت بیشتر به شوخی شبیه باشد؛ اما با وجود انسانهای پیشرویی همچون ایلان ماسک، بیل گیتس و مارک زاگربرگ، هیچ چیز دور از دسترس نیست...
میثم مهتابی- شهرداری شیراز
در عصر حاضر استفاده از رسانهها و وسایل ارتباط جمعی در حوزه روابط عمومی از اهمیت ویژهای برخوردار است؛چرا که مخاطبان امروز با گذشته از لحاظ سطح آگاهی و دانش بسیار متفاوتند و عدم توجه به نیازها و راههای ارتباطی آنها باعث کاهش اقبال و خدشهدار شدن هویت سازمانی خواهد شد. در چند سال اخیر تلفنهای همراه هوشمند و شبکههای اجتماعی مجازی مبتنی بر آن به عنوان پدیده مهم و نو ظهور قرن ۲۱ نوید بخش دنیایی جدید در عرصه ارتباطات انسانی شده است؛چرا که روزانه میلیونها نفر از انسانها در سراسر دنیا از این شبکهها استفاده مینمایند.یکی از عوامل مؤثر در افزایش بهرهوری و بالندگی سازمان، جلب اعتماد عمومی است که نقش مهمی را نیز در ایجاد گسترش ارتباط و افزایش رضایت مخاطبین بهعهده دارد. در این میان، روابط عمومی با انجام وظایف اصلی خود میتواند نقش اساسی را در فرایند اعتماد سازی مخاطبین نسبت به سازمان ایفا نماید؛ لذا اطلاع رسانی دقیق و شفافسازی اطلاعات، در زمینه اعتمادسازی و افزایش سطح آگاهی مردم بسیار مؤثرترند.در پایان؛ اینجانب فرا رسیدن ۲۷ اردیبهشتماه، روز جهانی ارتباطات را به تمامی فعالان و پیشکسوتان حوزه ارتباطات؛ به ویژه همکاران شریف و دلسوز در شهرداری شیراز تبریک عرض نموده و آرزوی توفیق روز افزون را برای ایشان از خداوند منان خوستارم.
خاطره اکبری
هنر ارتباطات هنری ذاتی است.آنجا که چشم دنیا را میخواند و دستها مینویسند هنری آفریده میشود که ذهن آن را میهندساند. خبرها ارتباطها را در دنیا زنده نگاه میدارند و به اندیشهها مجال پرورش میدهند.
حمید رضا سوداگر- دانشگاه زند
نقش عمده روابط عمومى، کاهش و نزدیک کردن اذهان عمومى به واقعیت در سازمانهاست.کسى که روابط عمومى را به عنوان یک شغل انتخاب مى کند و مسئولیت انجام وظایفى را در این حرفه مىپذیرد، باید به عنوان یک حرفه به آن نگاه کند و سعى کند مهارتها و تخصصهاى آن را فرا گیرد و آینده شغلى و پیشرفت اجتماعى خود را براساس آن برنامه ریزى کند.همچنین باید استعداد، آمادگى، ظرافت، تناسب و توانایى فردى، علاقه، اندیشه زایا یا اندیشه خلاق، انگیزه پیشرفت، شهامت و شجاعت داشته باشد
حسنعلی رحمانیان -سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس
روابط عمومی برای بلند مدت برنامه ریزی میکند.۲۷ اردیبهشت ماه روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی را به همه دست اندرکاران حوزه روابط عمومی تبریک و تهنیت عرض میکنم.امروزه در تمام دنیا سازمانهای موفق سازمانهایی هستند که مدیران و کارکنان روابط عمومی آنها بدانند که چگونه باید به شکلی شفاف و آگاهانه به تجزیه و تحلیل امور سازمان خود و رفع و رجوع مسائل بپردازند و نقش مهم خود را در تعیین سمت و سوی سیاستهای همگانی ایفا کنند.همكاری و تعامل روابط عمومیها با رسانهها بر اساس اعتماد متقابل از نکات مهم دیگر در عملکرد مثبت و موفقیتهای یک سازمان است.بنابراین روابط عمومیها باید بتوانند با استفاده از بهترین فناوریها و شیوههای مدرن ارتباطی و رسانهای و نیز بهرهمندی از ظرفیتهای بخشهای خصوصی وابسته و نیز مديران حرفهای و متخصص در بخش روابط عمومی و رسانهای نقش مهم و کلیدی خود در رشد و توسعه و نیز تحقق اهداف سازمان خود را ایفا نمایند.هنر روابط عمومی این است که بتواند امکانات و شرایط محیط بیرونی را تشخیص داده وآنان را با امکانات درون سازمان پیوند دهد و بنابراین اجرای فرامین درون سازمانی را تسهیل نماید و درنهایت ارتباط سازمان را با بیرون ازآن، بهدرستی برقرار سازد.درپایان هرچند فعالیت روابط عمومیها چندان مستقیم و ملموس نیست؛ اما همواره تأثیرات گستردهای از خود برجا میگذارند.
عطیه فرح - سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی فارس
روابط عمومی هنر مردمداری است، روابط عمومیگوش، چشم و زبان گویای سازمان است تا زمانی که تحلیل گر باشد و بتواند مستقل عمل کند و با نگاه سلیقهای اداره نشود.کار روابط عمومی، کار افراد معمولی و عادی در دستگاهها و شرکتهای خصوصی نیست که هرکجا نیرویی مازاد داشته باشند و بخواهند از دست وی نجات پیدا کنند او را به این حوزه منتقل کنند تا زمانی که تفکر مدیران این باشد روابط عمومی راه به جایی نمیبرد کار روابط عمومی، کاری تخصصی و حرفهای است.آن گونه که پدر روابط عمومی ایران بیان میکند که «روابط عمومی در متن است نه در حاشیه، ضرورت است نه در لوکس، در خود مدیریت است نه در بیرون آن، پس حق داریم بگوئیم هر مدیریتی سزاوار روابط عمومی است که دارد. همیشه در پشت سر روابط عمومیکاردان و مؤثر، مدیریتی آگاه و مدبر وجود دارد و بدون این پشتیبان، کوششهای روابط عمومی به جایی نخواهد رسید.» روابط عمومی عشق و علاقه میخواهد و در کنار این علاقه، باید از سوی مدیران سازمانی نیز حمایت شود.روابط عمومی با بیان حقیقت، صراحت و شفافیت شناخته میشود.روابط عمومیباید تحلیل گر و با برنامه باشد نه تبیینگر و توجیه گر. روابط عمومی زمانی میتواند موفق عمل کند که با حضور افراد خبره و متخصص اداره شود و با آینده نگری و برنامه، کارهایش را دنبال کند.روابط عمومی زمانی میتواند رشد کند که درحد مشاور سازمان ارتقا یابد و با بیان حقیقت و اعتمادسازی در بین مخاطبان، ارتباطی دو سویه و تعاملی بین مردم، سازمانها و رسانهها ایجاد کند. زمانی که روابط عمومی و رسانه در کنار یکدیگر، وظایف ذاتی خود را به خوبی انجام دهند زمینه رشد و بالندگی در جامعه نیز فراهم میشود.در عصر جدید و در این دهکده جهانی که فناوریهای نوین در عرصه مجازی پیشتاز شدهاند و مرزها را در نوردیدهاند روابط عمومی الکترونیک نیز باید با ابزارهای نوین و با تأثیرگذاری و نفوذ بر مخاطبان، گوی سبقت را در این بازار رسانهای بربایند و ابزاری برای معرفی داشته باشند چرا که اکثریت شهروندان امروزی در جامعه، شهروند الکترونیک هستند و با ابزارهای سنتی نمیتوان مقاصد و اهداف را دنبال کرد.سخن آخر اینکه، حرفه روابط عمومی بیش از 70سال است که در ایران شکل گرفته است. از پراسترسترین مشاغل دنیا به شمار میرود، انتظارات مدیران از این حرفه بالا است و متخصصان در این حرفه از امکانات محدود برخوردار هستند اما با همه این مشکلات، هنوز به جایگاه واقعی خود دست نیافته است. هنوز در چارت تشکیلاتی سازمانها، جایگاه حساب شدهای برای آنان در نظر نگرفتهاند تا زمانی که روابط عمومی مختص به 27 اردیبهشت روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات باشد نباید شاهد رشد و بالندگی در این رشته سرشار از خلاقیت و توأم با استرس باشیم.
عبدالرحمن سلیم حقیقی - بهزیستی فارس
روابط عمومی باید با پرهیز از روزمرگی و انفعال و با توجه به مناسبات انسانی و اسلامی در نقش رابطی تأثیرگذار و تعاملی دوسویه نسبت به پذیرش و پاسخگویی و اقناع مجموعه نیروی انسانی در جهت ایجاد تحرک و اصلاح امور سازمانی از طرفی با بهرهمندی از نظرات مخاطبان برونسازمانی با ایفای نقش خلاقانه به افزایش بهرهوری و کارآمدی مجموعه و ارتقای اعتبار و جایگاه دستگاه یا سازمان خود در جامعه کمک نماید. به طور کلی روابط عمومی را میتوان عامل ارتباط و تعامل سازمان با مخاطبان از منظر برون سازمانی و کارکنان و مجموعه عوامل داخلی، از منظر درون سازمانی تعریف نمود که معمولاً با انجام و هماهنگی فعالیتهای مشخصی از جمله فرهنگی، تبلیغی، آموزشی، اطلاع رسانی و رسانهای و همچنین در فرایند رصد و دریافت نتیجه عملکرد مجموعه و تحلیل و انتقال آنها و از طرفی پاسخگویی به نظرات و انتقادات و پیشنهادات کارکنان و همچنین مخاطبان و ارائه نتیجه و بازخورد آن به مجموعه مدیریتی یک سازمان ایفای نقش مینماید.از منظر برون سازمانی تعامل مؤثر و مستمر با مجموعه رسانهای و حضور فعال در رسانههای مختلف و بهرهمندی از شیوهها و بسترهای ارتباطی با برنامههای مناسب، برای معرفی و انعکاس اهداف و مواضع سازمان به مخاطبان از جمله تهیه و ارائه محتوای لازم همچون فیلم،بروشور و ویژه نامه اهتمام به معرفی شاخصها، شناخت ویژگیهای برجسته سازمانی، رصد و توجه به افکار عمومی و ارائه صادقانه تحلیل و نتایج آن به مدیران سازمان و پاسخگویی و دفاع از نقش و جایگاه سازمان و رفع شبهات به عهده روابط عمومی میباشد. نکته مهم و قابل بیان اینکه انجام تخصصی فعالیتها و تأکید بر حذف کارهای موازی و نداشتن روحیه انفعالی، وجود توان و تخصص لازم در حوزه فرهنگ و ارتباطات و آشنایی کافی با علوم رفتار سازمانی و سوی دیگر پرهیز از نگاه جناحی، گروهی و سیاسی خاص و دوری از جو سازی و ایجاد حاشیه در مجموعه،داشتن انگیزه و تعلق خاطر به مجموعه از مشخصات مدیران و کارکنان موفق و پویای روابط عمومی است.
مهدی یزدانی - صدا و سیمای فارس
وجود روزی به عنوان روز ملی ارتباطات و روابط عمومی در تقویم کشور، بیانگر اهمیت و جایگاه ویژه روابط عمومی، اطلاع رسانی و ارتباطات در مناسبات مختلف انسانی، سازمانی و اجتماعی دنیای امروز است. در دنیای نیمه مدرن امروز رسالت حرفهای روابط عمومی، تسهیل ارتباط میان سازمان با محیطهای بیرونی و درونی، مخاطبان، گروههای تأثیرگذار و تأثیرپذیر، افکار عمومی، رسانهها و سازمانهای دیگر است.امروزه روابط عمومیها به دو دسته تقسیم میشوند، آنهایی که روابط عمومی الکترونیک بر بستر فضای مجازی را میدانند و آنهایی که حتماً باید بدانند و در غیر این صورت کار آنها تمام است.این تعریف، بایدها و نبایدهای زیادی را برای فعالان حوزه روابط عمومی رقم میزند و رویکرد سنتی به روابط عمومی را به طور کلی تغییر میدهد و بدون شک اهداف روابط عمومیها باید برای جذب مشتری یا مخاطب از مرزهای استان و کشورشان عبور کرده باشد، در هر صنفی که فعال هستند، با تکنولوژیهای اطلاع رسانی در عصر حاضر اهداف ما هر جایی از این کره خاکی میتواند باشد.روابط عمومی شالوده و استوانه اصلی و اساسی ایجاد ارتباط مؤثر و تأثیرگذار بین سازمان و مخاطبان خاص و عام است که هیچ وقت نباید اجازه داد این موقعیت حساس و خطیر دچار تزلزل شود که اگر چنین شد تبعات آن کاملاً مشخص است و جبران آن دشوار.خلاقیت و بهره گیری از فضای مجازی در کنار تکنیکهای نوین و فنون ارتباطات و شبکه سازی برای گسترش اطلاعات بسته بندی شده بسیار مؤثر است و در بمباران اطلاعات در سپهر رسانهای موجود باید توجه داشت که پیام های طولانی و ایهام برانگیز از حوصله جامعه هدف خارج است لذا باید از لقمههای خبری، بستههای کم حجم و نرم خبرها و نرم گزارشها برای اطلاع رسانی، اثرگذاری، اغنا و جذب مخاطب یا مشتری استفاده کرد.به همین مناسبت اینجانب نیز فرارسیدن بیستوهفتم اردیبهشتماه، روز ملی ارتباطات و روابط عمومی را به همه اساتید،کارمندان، دانشجویان و همه تلاشگران عرصه ارتباطات و روابط عمومیکه برای ایفای رسالت خطیر خود گام بر میدارند، تبریک و تهنیت عرض مینمایم و توفیقات روز افزون شما همکاران عزیز را از درگاه ایزد متعال مسئلت دارم.
هادی همتی- مجمع خیرین شهرساز وفرهنگ ساز
در ابتدا روز روابط عمومی و ارتباطات را به عزیزانی که در این عرصه سخت فعالیت میکنند تبریک و تهنیت عرض میکنم.اگر بخواهیم به شکل مختصر روابط عمومی و افرادی که در این عرصه فعالیت دارند را تشریح و وصف کنیم باید گفت روابط عمومی همان طور که از اسمش مشخص هست شامل ارتباط با عموم مردم یا مخاطبهای متعددی است.
امروزه روابط عمومیها نقش بسزایی در پیشبرد اهداف و ارتقاء سازمان، نهاد، ارگان و .... دارند اما یک روابط عمومی مؤثر و داشتن ارتباط مثبت و افزایش اعتماد عمومی، مستلزم داشتن صداقت، اخلاق مداری، دانش،هنر و یک ارتباط دوسویه که فقط صرفاً منافع سازمان خودی ملاک نباشد.
هر گاه این مهم را در نظر داشت و از سیاست افراطی و انجام هر کاری برای ارتقاء مجموعه که به دور از اخلاق باشد، کنار گذاشته شود قطعاً این روابط عمومی مؤثر و مورد اعتماد عموم خواهد بود
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین