[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آموزشگاه‌های بازیگری هنرجویانشان را فریب می‌دهند، روزنامه شیراز نوین

بازیگر سریال «آئینه» گفت: متأسفانه بسیاری از آموزشگاه‌های بازیگری هنرجویانشان را فریب و به آنها وعده‌های سرخرمن بسیار پوچ می‌دهند و از آنها سوءاستفاده می‌کنند.
صفا آقاجانی در گفت‌وگو با ایرنا و در توضیح این موضوع که کدام عوامل(اشتیاق و علاقه، استعداد ذاتی، رفتن به دانشگاه یا آموزشگاه بازیگری) به‌عنوان خاستگاه شکل‌گیری یک بازیگر مؤثرند، بیان کرد: همه این عوامل مؤثرند، اما علم فردی و این که خود آدم دنبال یادگرفتن باشد و البته تئاتر ببیند بسیار اهمیت دارد.
بازیگر سریال دردسرهای عظیم(برزو نیک‌نژاد ۱۳۹۳) تصریح کرد: استاد سمندریان، اصل اولیه برای بازیگری را دانشگاه رفتن و گذراندن کلاس و خواندن کتاب نمی دانست، بلکه آن را دیدن تئاتر می دانست و براین اساس اگر واقعاً فکر می‌کنید که می‌خواهید این رشته و هنر را دنبال کنید باید تئاتر ببینید و باز هم تئاتر ببینید و در ادامه کتاب بخوانید و بعد دانش و علم آن را کسب کنید.
وی افزود: این درک شخصی که آدم از تئاتر دیدن به‌دست می‌آورد با چیز دیگری قابل مقایسه نیست. به‌شخصه آنچه خودم از خواندن رمان و دیدن تئاتر به‌دست آوردم را مهم‌ترین و اولین نیازهای بازیگری می‌دانم.
بازیگر فیلم سینمایی به همین سادگی(رضا میرکریمی ۱۳۸۶) بیان کرد: خواندن رمان سبب می‌شود که آدم‌ها، فضاها، فرهنگ‌ها و جغرافیاهای مختلف را بشناسی و خودت را در آدم‌های مختلف زندگی کنی. پس از آن است که می‌توانی آدم‌های مختلف را در خودت تحلیل کنی و دیدن تئاتر و فیلم و مردمی که در جامعه شناخته‌ای امکان‌پذیر می‌شود. یعنی آن دانش ترکیب‌شده با استعداد مهم‌تر از هرچیز است.
آقاجانی یادآور شد: دانش تجربی را مقدم بر دانش آکادمیک می‌دانم، چراکه اگر این دانش فردی و تجربی را نداشته باشید وقتی مطالعات آکادمیک می‌کنید، آنها را درک نخواهید کرد. بازیگری، علوم ریاضی نیست که یک معادله را حفظ کنید و پس از آن درکش کنید. اول باید مسائل را درک کنید تا پس از آن داخل زندگی و شعور و ادراک شما شود.
هنرپیشه سریال تا ثریا(سیروس مقدم ۱۳۹۰) در پاسخ به این پرسش که این مسیر چگونه برای خود او میسر شده است، گفت: بسیار کتاب‌خوان بودم و از کلاس پنجم ابتدایی دوسری از مجموعه کتاب‌های نویسندگان بزرگ را خوانده بودم؛ ضمن اینکه بسیار رمان می‌خواندم و بسیار تصادفی وارد بازیگری شدم، چون خواهرم در دبیرستان هنر تحصیل می‌کرد برای تئاتری دعوتش کرده بودند و آنجا من با جسارت تحلیلی از یکی از شخصیت ها را ارائه کردم و به‌همین واسطه، کارگردان من را دعوت به کار کرد و این مسیری شد که تا به امروز جریان یافت.
آقاجانی در پاسخ به این سؤال که نقش آموزشگاه‌های بازیگری در تربیت بازیگر را چه می‌داند، بیان کرد: مستقیم در ارتباط با این آموزشگاه‌ها نیستم، اما آنچه از بیرون و در سرکار دیده‌ام این است که متأسفانه بسیاری از این آموزشگاه‌های بازیگری هنرجویانشان را فریب و به آنها وعده‌های سرخرمن بسیار پوچ می‌دهند و از آنها سوءاستفاده می کنند. در حقیقت این مؤسسات، افراد را به‌عنوان سیاهی‌لشکر سرکارها می‌فرستند و پولی که از پروژه‌ها می‌گیرند را یا به بچه‌ها نمی‌دهند یا بسیار کمتر می‌دهند و سوبسید برای خودشان برمی‌دارند و به آنها دروغ می‌گویند که اگر چندین بار بیایی اینجا و خودت را نشان دهی و بمانی شاید کار گیرت بیاید.
بازیگر سریال آئینه(غلامحسین لطفی ۱۳۶۳) تصریح کرد: البته بعضاً این شایدها اتفاق افتاده است و می‌توانند به آن استناد کنند و بگویند فلان فرد چون این مسیر را رفته به موفقیت رسیده و چهره شده است، اما این مورد در کُل شاید برای یکی دو نفر رخ داده باشد و یک مسیر علمی، واقعی و حقیقی نیست که بشود روی آن حساب شود و کاملاً کاذب است.
آقاجانی در پاسخ به این سؤال که منظورش از سوءاستفاده‌ها چیست، گفت: هم مالی است و هم غیراخلاقی؛ وقتی به کسی دروغ می‌گویید و وادارش می‌کنید که بیاید سیاهی‌لشکر یک سریال باشد، آن‌هم به امید این که اگر یک روز کشف شود یک دیالوگ به او می‌دهند که بازی کند، مصداق بارز سوءاستفاده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی