[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۵۸۳
  • دوره جدید

متخصصان شاهراه ارتباطات، روزنامه شیراز نوین

تسلط بر حوزه‌های مختلف اطلاع رسانی در فضای مکتوب و مجازی، بهره‌گیری از تکنولوژی برای برقراری ارتباط مؤثر، آماده باش شبانه‌روزی و روحیه‌ای سرسخت و شکست ناپذیر با آستانه تحمل بالا گوشه‌ای از ویژگی‌هایی است که یک روابط عمومی ‌باید بر آن‌ها مسلط باشد.به بهانه روز روابط عمومی ‌و هفته ارتباطات گروه گزارش روزنامه شیرازنوین پای درددل متخصصان ارتباطات استان نشسته است.دیدگاه‌های آنان را پیرامون ‌این شغل پرفراز و نشیب مرور می‌کنیم.
 شیشه‌گر- شورای شهر شیراز
در عصر تغییر و تحولات لحظه‌ای و انسانی که به دنبال تسخیر آینده است، نمی‌توان در برابر رخدادها و اتفاقات پیرامونی خود بی‌تفاوت بود،چرا که هر رویدادی حتی در دورترین نقطه نیز می‌تواند تأثیری هرچند ناچیز،مستقیم یا غیرمستقیم بر زندگی همه ما داشته باشد و به ‌این ترتیب انسان امروزی برای ادامه زندگی و کسب موفقیت نیازمند ارتباط و کسب اطلاعات از محیط پیرامونی است.تخصص روابط ‌عمومی ‌در عصر کنونی همزمان با پیشرفت‌های تکنولوژی،وارد دوره جدیدی شده که می‌توان آن را عصر روابط‌عمومی ‌نوین نامید؛دوره‌ای که کیفیت،سرعت و زمان انتشار اطلاعات در آن حرف اول را می‌زند.با وجودی که امروزه شاهدیم رشته‌های علوم ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی ‌در دانشگاه‌های کشور گسترش فراوانی داشته است ولی هنوز رویکردها و انتظارات از روابط عمومی ‌در دستگاه‌های دولتی و نهادها با شتاب توسعه تکنولوژی در حوزه ارتباطات همگن نیست.نگاه سنتی به حوزه روابط عمومی ‌و حداقل انتظارات تبلیغی،روابط عمومی ‌را در کشور ما به چالش کشیده و‌ این نوع نگاه باعث درجا زدن روابط عمومی‌ها و باز ماندن از سایر کارکردها و رسالت‌های جدیدی که برای ‌این عنصر محرک در سازمان‌ها و نهادهای دولتی وجود دارد، شده است.آینه‌گی، صفتی است بایسته و لازمه روابط‌عمومی‌که بیش از هر چیز، یادآور لزوم رعایت صداقت با مخاطبان در هر رده خدماتی، تولیدی، دولتی و خصوصی است حال آینه بودن در عرصه و عصر جدید گاهاً شکستن را با خود به همراه دارد و باید کاری کرد روابط عمومی ‌چرخ پنجم ارابه اهالی سیاست نشود! و البته یادمان نرود روابط عمومی، چونان پُلی است میان یک نهاد و مردم،مجموعه‌ای از اقدامات و رفتارهای حساب‌شده‌ای که هر نهادی برای ‌ایجاد ارتباطات مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با آن در ارتباط است انجام می‌دهد.نام‌گذاری ۲۷ اردیبهشت به عنوان روز ملی ارتباطات و روابط عمومی‌در تقویم کشورمان بیانگر اهمیت بالا و جایگاه والای روابط عمومی ‌است.البته حالا که در ‌این ‌ایام هر طیفی،مشغول باز کردن سفره دل و گفتن از سختی کار و کمبودهای خود است، بد نیست یادآور شویم که روابط‌عمومی‌ها ‌این روزها با حال و روز خوشی روبه‌رو نیستند؛از یک طرف با مشکلات ساختاری و از طرف دیگر نبود امکاناتی که هر روز باید با کمبود یا ‌ایراد آن دست و پنجه نرم کنند.اما مهمتر از همه ‌این‌ها روابط‌عمومی ‌به خاطر جو زمانه سیاست زده کشور و از طرفی به‌دلیل به‌روز نبودن آموزش‌های تخصصی در بادیه بله قربان گویی گرفتار شده‌اند و با وجود همه‌ این‌ها دست اندرکاران روابط عمومی ‌در میان ‌این استرس‌ها جایی در حقوق،مزایا و سختی کار ندارند! سختی شرایط کار روابط عمومی ‌شاید جز برای خود روابط عمومی‌ها برای کسی قابل لمس نباشد و خدا می‌داند که یک شاغل روابط عمومی ‌در اثنای کار و وظیفه خود دچار چه آسیب‌هایی که می‌شود.متأسفانه تا آنجا که بنده مطلع هستم در احکام کارگزینی هیچ درصدی برای سختی ‌این شغل در نظر گرفته نشده است.فکر می‌کنم دیگر زمان آن رسیده که سازمان امور استخدامی‌کشور با لحاظ سختی شرایط کارکنان روابط عمومی،به عنوان هدیه‌ای ارزشمند زمینه افزودن سختی کار را در حکم کارگزینی برای روابط عمومی‌ها درنظر گرفته تا بارقه امیدی برای کارکنان روابط عمومی ‌باشد.
 زارع - محیط زیست فارس
ضمن آرزوی توفیق  روز افزون همکاران ارجمندم در روابط عمومی‌های استان فارس  در نیل به اهداف سازمانی، امیدوارم روز ملی ارتباطات و روابط عمومی ‌نقطه عطفی در توسعه و تحول روابط عمومی‌ها در کشور باشد.خوشبختانه روابط عمومی ‌در ایران با وجود همه مشکلات پیش رو همان طور که طبیعت یک جامعه بالنده اقتضا می‌کند در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته است و به سوی ‌ایفای نقش حرفه‌ای خود و اثر گذاری بیشتر در مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی گام بر می‌دارد.گرچه روابط عمومی ‌به عنوان ششمین شغل پر استرس در جهان شناخته شده اما روح یک نیروی فعال در روابط عمومی ‌با ‌ایستایی و سکون مغایرت دارد.روابط عمومی‌ها همواره در زمینه کنترل آسیب‌ها تخصص داشته و در شرایط پر استرس و تنش‌زا  قدرت عکس‌العمل سریع را دارند.بی‌شک ‌این مهم نیازمند توانایی و تفکر خلاق است،بنابراین یک کارشناس هوشمند روابط عمومی ‌همواره خود را به ابزار نوین،‌ایده‌های نو و تفکر خلاق مسلح می‌کند.روابط عمومی ‌پایگاه اصلی اطلاعاتی و ارتباطاتی سازمان متبوع خود بوده و پیشرفت یک سازمان مبتنی بر تبادل اطلاعات و ‌ایجاد ارتباطات سالم و صحیح از طریق ‌این پایگاه داده است.فعالیت‌های روابط عمومی،اعم از ارزیابی قدرت و ضعف سازمان‌ تا شکل دهی افکار عمومی ‌و برقراری ارتباطات درون و برون سازمانی،امروزه از ضروریات مدیریتی است.همان طور که دکتر نطقی بنیان‌گذار علم روابط عمومی ‌در ‌ایران معتقد است روابط عمومی ‌یک شغل اداری نیست و یک شوق اداری است.واژه روابط عمومی ‌همواره با اشتیاق،اخلاق خوب و خوش رویی عجین بوده و ‌این‌گونه منجر به ارتباط مؤثر و هدفمند به همراه برنامه‌ریزی مدون می‌شود. امروزه نقش روابط عمومی‌ها در تصمیم گیری‌های مدیریتی و استراتژیک بر هیچ کس پوشیده نیست چرا که یکی از وظایف روابط عمومی ‌دخالت در روند تصمیم گیری در سازمان است.
 باصری - اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی فارس
ارتباط مستحکم و مداوم با رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی دقیق از وظایف و مسئولیت‌ها و عملکردهای سازمان و بررسی مداوم و پایش همیشگی در خصوص درخواست‌ها و مطالبات عمومی ‌‌از سازمان مهمترین اولویت‌های روابط عمومی ‌‌است که تحقق آن مستلزم وجود نیروی انسانی توانمند در درجه اول و سپس تجهیزات و جایگاه اداری اطمینان بخش است؛چرا که روابط عمومی‌‌ چهره بیرونی و تصویر عمومی ‌‌سازمان را ترسیم می‌کند که مهمترین دارایی یک سازمان محسوب می‌شود.تحقق اهداف روابط عمومی ‌‌ارتباط وثیقی با دانش و شناخت جامع مدیران ‌این نهاد از ظرایف و ابعاد مختلف کارکرد روابط عمومی ‌‌داشته و از سوی دیگر مستلزم ساختار شفاف و پاسخگو برای تسهیل و پشتیبانی از فرایندهای گوناگون روابط عمومی ‌‌است.امیدوارم حرکت رو به رشد و تعالی در خانواده روابط عمومی ‌‌مستدام بوده و با سرعت بیشتری قله‌های موفقیت را فتح کند.
 طاهری- بانک قرض الحسنه مهر ‌ایران 
روابط عمومی‌ها؛رکن اساسی مدیریت ارتباطات و عهده‌دار اطلاع یابی و اطلاع رسانی در سازمان‌ها هستند و در ‌این عصر ارتباطات،جایگاه کلیدی،تعیین کننده و پیشتاز دارند.تحولات شگرف و خیره‌کننده فناوری‌‌های نوین عرصه ارتباطات و رشد چشمگیر تکنولوژی‌‌های ارتباط جمعی در جهان کنونی باعث کوچک شدن مکان و نزدیکی انسان‌‌ها به یکدیگر شده است و برخورداری از یک روابط عمومی ‌پویا و کارآمد را به یکی از شاخص‌های مدیریت افکار در سازمان‌‌ها تبدیل نموده است.شکی نیست مدیران و کارشناسان روابط عمومی ‌با اطلاع رسانی، اطلاع یابی و انعکاس به موقع مسائل، مشکلات و نیازهای مخاطبان، مدیران را در فرایند مهم تصمیم‌گیری و تصمیم سازی یاری می‌‏کنند و بر همه ماست که قدردان ‌این تلاش حرفه‌‏ای و حساس آن‌ها باشیم.یکی از مهمترین نقش‌ها و کارکردهای روابط عمومی‌ها در هنگام بروز بحران و زمان پس از بحران است. موفقیت‌های اداره کل روابط عمومی ‌بانک قرض الحسنه مهر‌ایران مرهون پویایی،نگاه تیزبینانه و تلاش و پیگیری‌های مدیریت وکلیه همکاران اداره کل در تمامی‌ سطوح و واحدهای زیرمجموعه بوده است.نام‌گذاری ۲۷ اردیبهشت‌‌ماه به ‌این نام بهانه‌ای است تا نقش و جایگاه ‌این هنر را به عنوان هنر هشتم یادآور شویم و دستاوردهای تلاشگران خانواده بزرگ ارتباطات را ارج نهیم.اینجانب ضمن تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی،از تلاش‌های مستمر کلیه همکاران و دست‌اندرکاران کوشا و متعهد ‌این عرصه قدردانی نموده و از درگاه ‌ایزد منان توفیق خدمتگزاری بیشتر و سلامت و سربلندی مسئلت دارم.
 اژدری- دانشگاه پیام نور فارس
وقتی سخن از روابط عمومی ‌به میان می‌آید افراد از دریچه نگاه و ذهن خود به تعریف روابط عمومی ‌می‌پردازند.یکی هنر هشتم می‌نامد و دیگری چشم وگوش سازمان،دیگری مغز متفکر  و پل ارتباطی با افکار عمومی،برخی هم  مدیریت استراتژیک سازمان می‌دانند و قلب تپنده و پیشانی سازمان،زبان گویا و بازوان قدرتمند سازمان،دوست دیگری هم روابط عمومی ‌را تجلی عشق و علاقه تعریف می‌کند و دیگری هم فعالان ‌این حرفه را مشعل‌داران نور وآگاهی می‌داند.اما جدا از تعاریفی که ذکر شد،روابط عمومی ‌را باید مادر چندین رشته‌ دانشگاهی دانست،چرا که همه فعالیت‌هایی که در روابط عمومی ‌انجام می‌شود به نوعی رشته دانشگاهی است.یک مدیر روابط عمومی ‌برای قرار گرفتن در جایگاه اصلی خودش،باید با اصول برقراری ارتباطات،خبرنویسی،افکارسنجی و نظرسنجی،گرافیک وطراحی، فعالیت‌های چند رسانه‌ای،طراحی سایت،عکسبرداری و فیلم‌برداری و... را بداند که همه‌ این‌ها هر کدام یک رشته دانشگاهی است.مطمئناً  تسلط داشتن یک نفر  برهمه موارد فوق دور از ذهن است اما وقتی به اهمیت کار روابط عمومی ‌و ضریب تأثیر گذاری آن در سازمان اشاره می‌کنیم،به‌این نکته پی می‌بریم که کسی باید مسئولیت روابط عمومی ‌را برعهده بگیرد که حداقل بر تعدادی از‌ این هنرها مسلط بوده و با بقیه آن‌ها نیز آشنایی مقدماتی داشته باشد چرا که ‌این هنرها ابزار کار روابط عمومی ‌است و ناآشنا بودن با آن همانند سرباز بدون اسلحه در میدان نبرد است.
 دهقان - شهرداری شیراز
نقش روابط عمومی‌ها در کمک به تصمیم گیری‌های مدیریتی و دوام و موفقیت یک سازمان نقشی قابل توجه است.مهندس علی دهقان مدیر ارتباطات،روابط عمومی ‌و فرهنگی شهرداری منطقه سه شیراز در آستانه هفته ارتباطات و روابط عمومی‌گفت:27 اردیبهشت‌ماه به عنوان روز ارتباطات، فرصت مغتنمی ‌برای ارج نهادن به تلاش‌های همه دست اندرکاران ‌این عرصه است.مدیر ارتباطات و روابط عمومی ‌شهرداری منطقه سه، نقش روابط عمومی‌ها در کمک به تصمیم گیری‌های مدیریتی و دوام و موفقیت ارگان‌ها و یا سازمان‌ها را نقشی قابل توجه و مهم قلمداد کرد و بیان داشت:عقیده دارم در یک ارگان و یا سازمان هر اندازه هم تلاش و فعالیت وجود داشته باشد،اگر یک روابط عمومی ‌در کنار ‌این مجموعه نباشد و بحث اطلاع رسانی و تعامل با مردم صورت نگیرد،طبیعتاً عملکرد آن مجموعه نه تنها دیده نمی‌شود چه بسا اینکه زیر سؤال هم برود.علی دهقان خاطرنشان کرد:همین وظایف خطیری که بر عهده روابط عمومی‌هاست باعث شده است تا در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است،اهمیت جایگاه روابط عمومی‌ها دوچندان شود.مدیر ارتباطات و روابط عمومی‌شهرداری منطقه سه در ادامه خواستار توجه هرچه بیشتر به جایگاه روابط عمومی‌ها و نگاه منطقی به ‌این حوزه شد و افزود:توجه به حوزه ارتباطات و روابط عمومی ‌علاوه بر ‌اینکه منجر به گام‌های بلند در حرکت رو به رشد نظام ارتباطی در کشور می‌شود، می‌تواند ‌این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خودش قرار دهد.علی دهقان در پایان ابراز امیدواری کرد نام‌گذاری روزی به نام ارتباطات و روابط عمومی ‌منجر به توجه هرچه بیشتر به ‌این حوزه و تحول و توسعه روابط عمومی‌ها در کشور شود.
 عزیزی منش -شهرداری صدرا 
امیرحسین عزیزی منش کارشناس روابط عمومی ‌شهرداری صدرا همزمان با هفته روابط عمومی ‌و ارتباطات درخصوص ویژگی‌های روابط عمومی‌گفت:روابط‏ عمومی‌ را بی‌‏شک می‌توان به عنوان یکی از مهم‏ترین بخش‏‌های هر سازمانی دانست،همان طور که از عنوان روابط ‏عمومی ‌پیداست، شما در ‌این بخش قرار است با داخل و خارج از سازمان یا به طور کل با مجموع ذی‌‏نفعان خود ارتباط مؤثر و مفید برقرار و حفظ نمایید.در ‌اینجا نکته قابل توجه ‌این است که کیفیت ‌این ارتباط می‏‌بایست چگونه باشد و آیا ارتباط صرف کافی است یا خیر؟ قطعاً ‌این طور نخواهد بود،چرا که ارتباط بدون اعتماد،مانند تلفن همراه بدون آنتن‏‌دهی است! با ‌این تلفن همراه چه خواهید کرد؟یکی از وظایف مهم روابط ‏عمومی ‌ایجاد تصویر ذهنیِ اعتماد است،البته عوامل دیگری هم در ‌ایجاد اعتماد بین یک نهاد یا شرکت و مخاطبین خود وجود دارد؛ اما در حالت کلی ‌ایجاد اعتماد وظیفه‏ روابط ‏عمومی‌است،در حقیقت روابط ‏عمومی ‌باید هنر و علم خوب نشان دادن فعالیت‏‌های مجموعه‏ خود را داشته باشد.وی افزود:همچنین روابط عمومی ‌هنر برقراری ارتباط در جهت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مخاطبان و همچنین زمینه سازی برای دریافت انتظارات و خواسته‌های مخاطبان برای حرکت در مسیر آن است.به عبارت دیگر روابط عمومی‌ هنر مردم داری است.روابط عمومی ‌تمامی ‌تلاش خود را معطوف تنظیم روابط سازمان و مردم می‌کند، هوشمندانه سعی می‌نماید اهداف و برنامه سازمان با اتکاء به اصول اخلاقی و رسالت حرفه‌ای در قالب کار برنامه‌ای در جهت تحقق و حفظ منافع سازمان و مردم به‌کار بندد.وظایف روابط عمومی ‌برقراری ارتباط صحیح و منطقی و اصولی با مخاطبان و همچنین اطلاع رسانی شفاف و روشن و دریافت انتظارات و خواسته‌های مخاطبان با به‌کارگیری روش و فنون مختلف می‌باشد  و در ‌این راستا اداره روابط شهرداری صدرا،عهده‌‌دار ‌ایجاد،تسهیل و توسعه تعامل سازنده بین کارکنان،مدیران و مخاطبان بیرونی دانشگاه بوده و تلاش دارد ضمن ‌ایجاد اعتماد،همگرایی و جلب مشارکت آنان،نقش مؤثری در توسعه و ارتقای جایگاه آن ‌ایفا نماید.این واحد با ‌ایجاد و تقویت ارتباطات درون سازمانی و ارتباطات مردمی ‌و اطلاع رسانی و اطلاع جویی شفاف در جهت تأمین نیازهای افکار عمومی ‌و مدیران آن گام برداشته و با توجه به ویژگی‌های منحصر به‌فرد ‌این شهر، نظیر روحیه جست‌وجوگری و حساس به مسائل اجتماعی با تکیه برانباشت اطلاعات و تجارب نهفته و توانمندی‌ کارکنان خود به عنوان سرمایه ارزشمند و بنیادین و با بهره‌گیری از ابزارها و فنون ارتباطی نوین، تلاش دارد خدمات خود را به آحاد جامعه و رسانه‌های ارتباط جمعی ارائه نماید.عزیزی منش با اشاره به ‌اینکه  27 اردیبهشت‌ماه در تقویم به نام روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی ‌نام‌گذاری شده است تا روزی در تقویم باشد که سختی‌ها و شیرینی‌های ‌این شغل را بتوان بر قلم آورد گفت:شاغلین عرصه روابط عمومی ‌در راستای ‌ایجاد تصویری دقیق و واقع بینانه از سازمان خود و ‌ایجاد ارتباطات اثرگذار با مردم و به ویژه اصحاب رسانه تلاش می‌کند و در ‌این مسیر لحظه‌ای از پای نمی‌نشیند.روز ۲۷ اردیبهشت،یادآور نقش مهم، تأثیرگذار و روز افزون روابط عمومی‌ها است که با بهره گیری از  مهارت،علم،هنر و دانش به قلب تپنده مجموعه‌های مختلف تبدیل شده‌اند و با برقراری ارتباطات درون و برون سازمانی به جایگاهی مهم دست یافته‌اند و بدون فعالیت آن‌ها،سازمان‌ها و نهادها نمی‌توانند جایگاهی در افکار عمومی ‌داشته باشند،از ‌این رو ۲۷ اردیبهشت‌ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی ‌را صمیمانه به همه همکاران سختکوش در مجموعه شهرداری صدرا و همچنین همکاران در سایر نهادها و سازمان‌های شهر صدرا و‌ ایران تبریک می‌گویم و برای آن‌ها از درگاه پروردگار متعال بهروزی،موفقیت و سلامت آرزومندم.وی در خصوص فعالیت‌های انجام شده واحد روابط عمومی ‌شهرداری صدرا در سال گذشته افزود:روابط‌عمومی‌ شهرداری صدرا تعداد 327 عنوان خبر تولیدی  خود را در سایت شهرداری صدرا منتشر نموده است که بازدید ‌این اخبار 424580 مورد بوده که نسبت به سال 1399 حدود 1.5 برابر افزایش داشته است و تعداد اخبار و محتوای تولید و منتشر در فضای مجازی نیز بالغ بر 6 هزار عنوان محتوا بوده است که تمامی ‌آن از جمله 40 ویدیو کلیپ توسط کارشناسان ‌این واحد ساخته شده  و تعداد 176 عنوان خبر مربوط به شهرداری صدرا در  هفت روزنامه‌ مطرح جنوب کشور، استان فارس و تهران منتشر شده است، همچنین 231 عنوان خبر مربوط به شهرداری صدرا در 16 خبرگزاری مطرح کشور منتشرگردیده و تعداد 59 آگهی مربوط به مناقصه،مزایده،آگهی و فراخوان از طریق چاپ در روزنامه‌های رسمی‌کشور اطلاع رسانی شده است که نشان از توانمندی مجموعه روابط عمومی ‌شهرداری صدرا می‌باشد زیرا بدون هیچ گونه هزینه‌ای و تنها با استفاده از تجهیزات موجود در شهرداری و با تکیه بر دانش و علم کارشناسان خود توانسته  اخبار و محتوا‌های مختلفی را تهیه،تولید و منتشر نماید تا شهروندان و مدیران از عملکرد و خدمات ارائه شده توسط شهرداری مطلع گردند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی