[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

حرف زدن بیشتر از این مدت با موبایل فشار خون را بالا می‌برد، روزنامه شیراز نوین

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که صرف ۳۰ دقیقه یا بیشتر با تلفن همراه برای حرف زدن در هفته با افزایش ۱۲ درصدی خطر ابتلا به فشارخون بالا مرتبط است.
به گزارش بهداشت نیوز، نتایج یک مطالعه جدید که در مجله قلب اروپایی منتشر شد، نشان‌دهنده رابطه مستقیم بین صحبت کردن با تلفن همراه و فشارخون است. طی این مطالعات در مجموع اطلاعات ۲۱۲ هزار و ۴۶ نفر فرد بزرگسال ۳۷ تا ۷۳ ساله بدون فشارخون بالا بررسی شد. در طول این مطالعه از شرکت‌‌کنندگان خواسته شد میزان استفاده از تلفن همراه خود از جمله سال‌های استفاده، ساعت‌ های مورد استفاده در هفته و اینکه آیا از هندزفری یا بلندگو استفاده کرده‌‌اند یا خیر را گزارش دهند.
طی یک پیگیری متوسط ۱۲ ساله،  مشخص شد ۱۳ هزار و ۹۸۴ شرکت‌کننده (۷%) دچار فشارخون بالا شدند. محققان همچنین دریافتند کاربران تلفن همراهی که حداقل یک بار در هفته از تلفن همراه برای برقراری و دریافت تماس تلفنی استفاده می‌کردند، در مقایسه با افراد غیرکاربر، ۷ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشارخون قرار داشتند.
افرادی که ۳۰ دقیقه یا بیشتر در هفته با تلفن همراه خود صحبت می‌کردند، ۱۲ درصد بیشتر از شرکت‌‌کنندگانی که کمتر از ۳۰ دقیقه را صرف تماس‌های تلفنی می‌کردند، در معرض ابتلا به فشار‌خون بالا بودند. نتایج برای زنان و مردان مشابه بوده و زمان استفاده هفتگی ۳۰ تا ۵۹ دقیقه، یک الی ۳ ساعت، ۴ تا ۶ ساعت و بیش از ۶ ساعت به ترتیب با ۸٪، ۱۳٪، ۱۶٪ و ۲۵٪ افزایش خطر فشارخون همراه بود.
این مطالعه همچنین نشان داد: تعداد دقایقی که افراد صرف صحبت با تلفن همراه می‌کنند برای سلامت قلب مهم بوده و دقایق بیشتر به معنای خطر بیشتر است. باید توجه داشت که استفاده از هندزفری یا بلندگو تأثیری بر احتمال ابتلا به فشارخون بالا نداشت.
تجزیه و تحلیل خطر ژنتیکی نشان داد که احتمال ابتلا به فشارخون بالا در افرادی که در معرض خطر ژنتیکی بالا هستند و حداقل ۳۰ دقیقه با تلفن صحبت می‌کنند، ۳۳ درصد بیشتر از افرادی است که خطر ژنتیکی پایینی داشته و کمتر از ۳۰ دقیقه با تلفن صحبت می‌کنند.
براساس این مطالعه، تلفن‌های همراه سطوح پایینی از انرژی فرکانس رادیویی منتشر می‌کنند که با افزایش فشارخون پس از قرار گرفتن در معرض کوتاه‌مدت مرتبط است. فشارخون بالا یک عامل خطر اصلی برای حمله قلبی و سکته مغزی و عامل اصلی مرگ زودرس در سطح جهان است.
 ژیان هوی جین (Xianhui Qin) از دانشگاه پزشکی جنوبی، گوانگژو، چین که نویسنده اصلی این مطالعه است در رابطه با موضوع فوق گفت: برای تکرار نتایج به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما تا آن زمان عاقلانه به نظر می‌رسد که تماس‌های تلفن همراه را برای حفظ سلامت قلب به حداقل برسانیم. این یافته‌‌ها نشان می‌‌دهد که تقریباً سه‌چهارم جمعیت جهانی ۱۰ ساله و بالاتر که دارای تلفن همراه هستند، باید مدت زمانی را که صرف صحبت با آن می ‌کنند، در نظر بگیرند تا خطر ابتلا به فشارخون بالا کاهش یابد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی