[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خارش کف دست خبر از پول می‌دهد یا بیماری؟، روزنامه شیراز نوین

حتماً شنیده‌اید یا دیده‌اید که برخی افراد خارش کف دست را نشانه به‌دست آوردن پول می‌دانند، اما این موضوع حقیقت نداشته و خارش کف دست علت دیگری دارد.
به گزارش مشرق، ️خارش کف دست به‌دلیل وضعیت‌های متفاوت پوستی اتفاق می‌افتد که گاهی اوقات نشانه‌ای از یک مشکل جدی در بدن فرد می‌باشد. خارش کف دست چپ و راست با یکدیگر متفاوت است و می‌تواند علامت‌های مختلفی داشته باشد.
دلایل خارش کف دست
به‌طور کلی حدوداً ۶ دلیل برای خارش کف دست وجود دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:
اگزما
واکنش‌های آلرژیک
دیابت
واکنش و حساسیت به دارو
مشکلات مربوط به کبد
اختلال عصبی
خارش دست، معمولاً یک اتفاق کلافه‌کننده است و گاهی اوقات فرد را از انجام دادن کارهای روزانه باز می‌دارد.
اگزمای دست
طبق مطالعات انجام‌شده تقریباً ۱۰ درصد از افراد دچار اگزمای دست هستند که این شرایط شیوع ندارد، اما برخی افراد هم علاوه بر خارش دست، دچار قرمز شدن پوست، خشکی و گاهی اوقات زخم شدن آن هم می‌شوند.
معمولاً افرادی که دستشان بیش از حد در معرض رطوبت و یا مواد شیمیایی خاص می‌باشد، بیش از بقیه دچار اگزما می‌شوند. محصولات شیمیایی مثل شوینده‌های لباس، مو و بدن می‌توانند عاملی برای اگزمای دست باشند که البته این موضوع ارثی نیز هست.
واکنش‌های آلرژیک
گاهی اوقات، خارش دست به‌دلیل واکنش‌های آلرژیک اتفاق می‌افتد، مثلاً زمانی که افراد دست خود را بیش از حد در معرض آفتاب یا مواد شیمیایی قرار می‌دهند با این مشکل مواجه می‌شوند که معمولاً ۴۸ ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض آلرژن، ظهور پیدا می‌کند.
دیابت
زمانی که فرد به دیابت مبتلا باشد، قند خون او به‌شدت بالا می‌رود و در نتیجه پوست خشک و با خارش همراه خواهد بود. این وضعیت معمولاً با قرمزی پوست همراه نخواهد بود.
واکنش به داروها
گاهی اوقات، خارش کف دست می‌تواند نتیجه مشکلاتی در معده فرد باشد. زمانی که واکنش‌های آلرژیک به یک دارو پدید آید، ممکن است فرد از خودش خارش دست را بروز دهد که نشانه مقابله با دارو می‌باشد.
علت خارش کف دست در اثر مصرف داروها، این است که در چنین شرایطی، هیستامین‌ها تمایل دارند تا در دست‌و‌پای فرد تجمع پیدا کنند و خارش را به‌وجود می‌آورند.
اختلالات عصبی
گاهی اوقات، آسیب به عصب دست‌ها می‌تواند خارش کف دست را ایجاد کند. آسیب دیدن عصب دست، معمولاً به سندروم تونل کارپال نیز می‌انجامد؛ این سندروم فشار زیادی روی عصب دست وارد می‌کند و باعث بی‌حسی، ضعف، خارش و درد می‌شود.
مشکلات کبدی
یک نوع اختلال از سیستم خودایمنی در بدن وجود دارد که در کبد به‌وجود می‌آید و خارش دست را با خود همراه دارد. علاوه بر آن، حالت تهوع، درد استخوان، اسهال، ادرار تیره یا عرق و یرقان نیز از علائم دیگر می‌باشد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی