سیروس الوند: فیلم خوب فراموش نمیشود، روزنامه شیراز نوین
کارگردان فیلم سینمایی «زن دوم» گفت: یک فیلم پرفروش با فیلم پرفروش بعدی فراموش میشود اما یک فیلم خوب با فیلم خوب بعدی فراموش نمیشود.سیروس الوند در گفتوگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در پاسخ به این پرسش که سینمای مستقل در ایران تا چه اندازه تحقق یافته یا امکان تحقق دارد، گفت: مستقل را باید تعریف کرد؛ مستقل بودن زمانی به معنی جدا کار کردن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا مراجعی است که باید این فیلم را تأیید کنند و وقتی که فرد به صورت پنهانی فیلمی را میسازد یا مثلاً زمانی که فرد از خارج از ایران سفارش می گیرد و دست به تولید فیلم میزند را مستقل عنوان میکنند اما کار این فیلمساز هم ورای تولید خوب یا بدی که داشته است، مستقل محسوب نمیشود چراکه او در وابستگی به یک جریان اقتصادی خارج از کشور فیلم ساخته است.نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی دستهای آلوده (۱۳۷۸) تأکید کرد: اگرچه بسیاری از این فیلمها در جشنوارهها هم موفق بودهاند اما در نهایت مستقل محسوب نمیشوند. الوند تصریح کرد: بر این اساس «مستقل از چه» بودن مهم است؛ فیلمساز مستقل به این معناست که اگر سفارشی هم میگیرد، به صورت غیرمستقیم از مخاطب بگیرد. یعنی صدای مردم باشد و آنچه مردم میخواهند را بسازد و در درجه اول هم آنچه مردم مملکت خودش خواهان آن هستند را بسازد.نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی فریاد زیر آب (۱۳۵۶) با تأکید بر لزوم توجه فیلمساز به صدا و خواسته مردم در زمان تولید فیلم، اظهار داشت: طبیعتاً ما در ایران هستیم و برای ایرانیان مهم است که ما چه میسازیم. الوند خاطرنشان کرد: یک زمانی قد سینما با جشنوارههای خارجی بالا میرود و لزوماً نمایشهای داخلی و فروشهای آن اثری در جایگاه فیلم ندارد.نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی یک بار برای همیشه (۱۳۷۱) ادامه داد: نکته مهمی که باید همیشه در خاطرمان باشد این است که یک فیلم پرفروش با فیلم پرفروش بعدی فراموش میشود اما یک فیلم خوب با فیلم خوب بعدی فراموش نمیشود.این کارگردان با اشاره به شاهکارهای سینمای ایران که گذشت زمان اثری در فراموشی آنان ندارد، بیان کرد: فیلمهایی مانند گاو، دایره مینا، گوزنها، رگبار که در دوره قبل از انقلاب ساخته شدند، همچنان به عنوان یک فیلم خوب مطرح هستند و اهمیت دارند؛ پس از انقلاب هم فیلمهایی چون ناخدا خورشید یا باشو غریبه کوچک ساخته شد که همچنان اهمیت دارند. فیلم باران ساخته مجید مجیدی از جمله فیلمهای بعد از انقلاب است که شخصاً آن را دوست دارم.کارگردان فیلم سینمایی زن دوم (۱۳۸۵) اظهار داشت: ولی ما تنها چند هفته بعد، فیلمهایی با رکوردهای فروش میلیاردی را فراموش میکنیم. در نتیجه نیاز به فروش داخلی نداریم بلکه نیاز به فیلمهایی داریم که به لحاظ کیفی و هنری محک زده شوند و اینجاست که نیاز به رسانههای بیطرف و مطبوعات مستقل داریم. نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی این سیب هم برای تو (۱۳۹۳) با اشاره به تمرکز جشنواره فیلم فجر بر اهمیت کیفی آثار به جای ظرفیت فروش آنان، خاطرنشان کرد: یکی از نقاط قوت جشنواره فیلم فجر این است که در ۱۰ روز برگزاری، وجوه فرهنگی فیلمها مطرح میشود و پس از آن باز موضوع نمایش (اکران) است و فروش و گیشه موضوعیت مییابد.وی ادامه داد: به همین دلیل است که در این شرایط شاهد تولید فیلمهای سفارشی هستیم. چون بسیاری از مراکز بودجه میگیرند و فیلم میسازند؛ کما اینکه روزنامه منتشر میکنند و برخی جنبه رسانهای سینما را نگاه میکنند؛ در صورتی که سینما رسانه نیست. بلکه در درجه اول هنر و پس از آن صنعت است و در نهایت خاصیت رسانهای هم دارد ولی این که سینما را در کنار مطبوعات قرار بدهیم و بگوییم رسانه است، در واقع وظیفه سینما را به خبررسانی محدود کردهایم در حالی که سینما وظایف گستردهتری دارد.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین