[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۵۸۷
  • دوره جدید

اگر در‌این سنین هستید مراقب بی‌خوابی‌هایتان باشید تا دچار آلزایمر نشوید!، روزنامه شیراز نوین

به گفته محققان دانشگاه هلسینکی، بی‌خوابی‌های زیاد در ۴۵ سالگی ممکن است منجر به زوال شناختی در ۶۵ سالگی شود. نویسندگان مطالعه ارتباط واضحی بین بی‌خوابی طولانی مدت در دوران میان‌سالی و عملکرد ضعیف مغز پس از بازنشستگی گزارش می‌دهند.
به گزارش بهداشت نیوز، تیمی ‌از پژوهشگران فنلاندی در دانشگاه هلسینکی، شرایط روحی، توانایی مغزی و سبک زندگی بیش از ۳۷۰۰ نفر از افراد میان‌سال را ردیابی و تجزیه و تحلیل کردند. در‌این مطالعه، شروع علائم بی‌خوابی در دوران میان‌سالی و تأثیر آن‌ها بر یادآوری، توانایی یادگیری و مهارت‌های تمرکز پس از هر فرد بررسی شد. گفتنی است طی‌این مطالعه افراد فوق بین ۱۵ تا ۱۷ سال مورد مطالعه قرار داشتند.
آنتی اثولین، محقق دوره دکترا و از پژوهشگران‌این تیم مطالعاتی در مورد موضوع فوق گفت: یافته‌های ما نشان می‌‌دهد که علائم شدید بی‌خوابی با عملکرد شناختی بدتر در میان افراد، مرتبط است. مهمتر از همه،‌این مطالعه یک الگوی واضح و نگران کننده را گزارش می‌دهد. هر چه بزرگ‌سالان در دوران میان‌سالی خود به طور طولانی‌‌تری با بی‌خوابی دست و پنجه نرم کنند، توانایی یادگیری و مشکلات تمرکز بیشتری را در دوران پیری گزارش می‌کنند. برعکس، اگر علائم بی‌خوابی در دوران میان‌سالی کاهش یابد، احتمال‌ اینکه فرد بعداً از سلامت مغز خوبی برخوردار شود، بیشتر می‌شود.
 گفتنی است ‌این اولین مطالعه‌ای نیست که نشان می‌دهد خواب برای شناخت و سلامت مغز مهم است. با ‌این حال، ‌این یافته‌ها به ویژه به دلیل دوره بسیار طولانی پیگیری در بین بیماران دارای مشکل بی‌خوابی قابل توجه است.
چگونه می‌توانید خواب بهتری داشته باشید؟
در مجموع، محققان به ‌این نتیجه می‌رسند که کل جامعه پزشکی باید مشکلات طولانی مدت بی‌خوابی را به عنوان یک عامل خطر جدی برای مشکلات شناختی در نظر بگیرند.
پروفسور تی لالوکا (Tea Lallukka) از دیگر پژوهشگران ‌این تیم مطالعاتی، می‌افزاید: بر اساس یافته‌های ما، مداخله زودهنگام برای مقابله با علائم بی‌‌خوابی یا اقداماتی که با هدف بهبود کیفیت خواب انجام می‌‌شود، توجیه ‌پذیر است.
به گزارش سیناپرس، در تئوری راه‌های زیادی برای داشتن خواب بهتر وجود دارد. برای مثال، پایبندی به زمان مشخصی برای خواب، اجتناب از کافئین و تاریک نگه داشتن اتاق خواب در دمای مناسب، راهکارهایی مفید هستند. با ‌این حال، در عمل، به خواب رفتن برای مبتلایان به بی‌خوابی تقریباً غیرممکن است. 
پروفسور لالوکا در پایان توضیحات خود می‌‌گوید: در مطالعات بعدی، به بررسی ‌این موضوع جالب می‌پردازیم که آیا درمان بی‌خوابی می‌‌تواند پیشرفت اختلالات حافظه را نیز کُند کند یا خیر. شرح کامل ‌این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Aging and Health منتشر شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی