کارگردان «حکم رشد»: به حواشی فکر نمیکنم، روزنامه شیراز نوین
کارگردان سریال «حکم رشد» درباره دلیل تغییر فیلمنامه این سریال به قلم سعید نعمتالله، اظهار کرد: تنش در متن اولیه به شدت آزاردهنده بود اما تلاش ما در تبدیل آن نگاه، به نگاهی قابل فهم و مردمیتر، در سه بار بازنویسی فیلمنامه، بی اثر و سطحی نبوده است. پس از پایان ماه رمضان، سریال پلیسی «حکم رشد» کاری از حسن لفافیان جای آن را گرفت. «حکم رشد» به دلیل اختلاف سلیقه مدیر گروه سابق فیلم و سریال شبکه سه با سعید نعمتالله ـ کارگردان اولیه این مجموعه ـ با حاشیههایی مواجه شد و در نهایت گروه سازنده آن تغییر کرد.حالا حسن لفافیان ـ کارگردان سریال «حکم رشد» ـ در گفتوگویی با ایسنا شرکت کرد تا به پرسشهایی دربارهبازنویسی فیلمنامه سعید نعمتالله، راههای خلق شخصیتهای پلیس جذاب و باورپذیر، معرفی بازیگران جدید به دنیای تصویر، پرداختن به موضوعات قضایی و دادگاهی و آزادی عمل در نوع پردازش، پاسخ دهد. آنچه در ادامه میخوانید مشروح این گفتوگو است:
- آقای لفافیان لازمه خلق شخصیتهای پلیسی جذاب این است که جاهایی نقصانهای پلیس را هم نشان بدهیم تا بتوانیم شخصیت ملموسی را در راستای جذب شخصیت در داستان خلق کنیم. ویژگی که معمولاً در سریالها با مشکل مواجهیم، قدرت ریسکپذیریمان را پایین میآورد و انعطاف لازم هم از سوی قشر هدف دیده نمیشود. به نظر شما راههایی که میتواند به جذابیت کاراکترهای پلیس کمک کند، چیست؟
ـ معتقدم با بیان و نمایش ایرادهای یک پلیس ما به ملموس بودن او کمک نمیکنیم، بلکه جوانب قهرمان پردازی را از شخصیت پلیس خواهیم گرفت و از سویی بایستی دید منظور از ایراد چیست. نکات پلیسی و کادر شده در نگاه پلیس یا فرا رفتن از چارچوبهایی که به دلیل شغل او ناچار به دیکته کردن آن داریم. به هرحال بایستی در عین رعایت مسائل اخلاقی و اعتقادی یک شخصیت پلیس، به ابعاد مختلف وجودی شخصیت او بپردازیم و تلاش کنیم الگوی ما از یک پلیس دارای ویژگی بوده و خاص به چشم بیاید و مانند تمامی انسانها به جز معصومین (ع) دارای نکات نسنجیده و اشتباه نیز باشد؛ اما طبیعتاً به دلیل شغل و ذکاوت پلیس جنبههای منفی و به گفته شما ایراد در جهت خراب کردن شخصیت پلیس نباشد تا اعتماد مردم از این قشر از جامعه سلب نشود. در سریال حکم رشد تلاش شد الگوی یک پلیس اتو کشیده و مبرا از اشتباه طراحی نشود و جنبههای متفاوت شخصیتی او به تصویر کشیده شود که شاید همین نگاه باعث جذابیت این سریال در نگاه بینندگان تلویزیون و اقبال عمومی شده است.
انتخاب بازیگرانی که کمتر در این قالب نقشها دیده شدهاند
- دو بازیگر اصلی سریال حکم رشد از بازیگران و چهرههای جدید هستند و به نظر میرسد سازندگان سریالها به سمت معرفی و استفاده از چهرههای جدید میروند و میبینیم که اقبال خوبی از سوی مخاطبان از این قضیه میشود. این اقدام ریسک پذیری برای سازنده دارد که اگر انتخاب درستی باشد میتواند برگ برنده تلقی شود. در این باره و درباره انتخاب دو شخصیت سریال توضیح بفرمایید:
ـ دقیقاً به نکته درستی اشاره کردید. تلاش برای انتخاب بازیگرانی که کمتر در این قالب نقشها دیده شدهاند یکی از اصول اساسی ما در انتخاب بازیگران بود. البته میزان توانایی و بازیگر بودن در اولویت بعدی ما بود. به هرحال یکی از نکات مثبت این سریال قابل باور بودن اکثر نقشها و بازیگرانی که آنها را بازی میکنند بوده و انگیزهای که در وجود آنها شکل گرفت باعث این نکته شد که به بهترین اجراهای نقشها برسیم و این نکته نه تنها در دو شخصیت اصلی وجود دارد بلکه در بیشتر نقشها دیده میشود و موفقیت یک اثر به روایت و آفرینش کاراکترهای عالی فیلمنامه توسط بازیگران خوب و توانا بر میگردد که در این سریال ما کم نداشتیم.
- در ارتباط با پرداختن به موضوعات قضایی و دادگاهی چقدر برای پرداختن به این موضوعات آزادی عمل داشتید و چه میزان از نمونههای واقعی گرفته شده است؟
ـ طبیعتاً نزدیک شدن به موضوعات خاص و تخصصی نیاز به تحقیق و کمک گرفتن از کارشناسان خبره و کاربلد است که ما هم در زمینه انتظامی و هم قضایی از این بزرگواران استفاده کرده و نکات را ریز به ریز با هم چک کرده و سپس به تصویر کشیدهایم.
- به نظر میرسد که فیلمنامه آقای نعمت الله در بدو امر شما را برای ساخت این سریال ترغیب کرده که در نهایت ساخت را پذیرفتید. ضمن اینکه فیلمنامههای ایشان همیشه دارای فرم ثابتی از دیالوگ نویسی است و بعضاً هم اینگونه عنوان میشود که با بیان امروزی فاصله دارد. تا چه میزان تلاش کردید لحن گفتار و شخصیتها را بازنویسی کنید تا مخاطب را همراه کنید؟
ـ با توجه به اقبال بینندگان از سریال، میشود نتیجه گرفت که ما در تبدیل آن نوع نگاه به نگاهی قابل فهمتر و مردمی موفق بوده و تلاشمان در سه بار بازنویسی فیلمنامه بی اثر و سطحی نبوده است. طبیعتاً جذابیت متن ایشان برای من در درجه دوم اهمیت بوده و اولویتم تنها روایت یک قصه کامل و مردم پسند است که در مراحل مختلف بازنویسی و ساخت به آن رسیدیم. جا دارد از لطف و همراهی جناب فرجی تهیه کننده محترم سریال تشکر کنم که با صبر و اطمینان این اجازه را دادند تا بتوانیم به یک متن خوب و خوش ریتم برسیم.
- چه قدر با تنشهای پر استرس و جدال دو برادر یکی پلیس و دیگری مجرم در فیلمنامه موافقید و آیا این امر لازمه قصه بوده است؟ آیا نمیتوانست ماجرا کمی ملایمتر پیش برود؟
ـ البته نکتهای که گفتید در متن اولیه به شدت آزاردهنده بوده و از سویی ما را نگران کرده بود؛ اما با تغییر در نگاه کلی اثر به این نوع رفتار و روبهرویی دو برادر و دور کردن تنشهای بی ربط و تغییر ساختاری کنشها که بسیار تکراری و بازنویسی متنهای قبلی نویسنده بوده، ما را به سمتی برد که فیلمنامه موجود با عقلانیت کاملتری نوشته و بیننده را نه تنها پس نزند که درگیر قصه و روایت و شخصیتهای قابل باور کند که این ماحصل یک تفکر و تلاش سه ماهه بوده و جا دارد از عزیزانی که در این امر مرا یاری کردند تشکر کنم.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین