پروژه قطار شهری بر ریل سازندگی قرار دارد تپش قلب شیراز در ایستگاه آزادی، روزنامه شیراز نوین
سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
همزمان با دهه کرامت، به همت شهرداری شیراز آیین شروع عملیات سازه ایستگاه آزادی و پایان حفاری مکانیزه تونلهای فاز یک خط دو مترو انجام شد. این مراسم صبح شنبه ۲۱ خردادماه با حضور شهردار کلانشهر شیراز، فرماندار شهرستان شیراز، رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر، جمعی از مدیران و فرماندهان نظامی و انتظامی، معاونان شهرداری و جمعی از مدیران شهرداری با همراهی اصحاب رسانه در ایستگاه مترو آزادی برگزار شد.
تداوم سرمایهگذاری در پروژه قطار شهری
شهردار شیراز گفت: از نظر ریالی رقمی بالغ بر ٣٠٠میلیارد تومان از ٢٥ بهمنماه سال گذشته تا روز ٢١ خردادماه در فاز نخست خط ۲ مترو شیراز هزینه شده است. سید احسان اصنافی در آیین آغاز عملیات سازه ایستگاه آزادی و پایان حفاری مکانیزه تونلهای فاز یک خط ۲ مترو شیراز که همزمان با میلاد امام رضا(ع) و با حضور فرماندار شهرستان شیراز، رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر شیراز، مدیران و فرماندهان نظامی و انتظامی و مدیران شهرداری و اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به پایان عملیات حفاری مکانیزه تونلهای فاز یک خط ٢ متروی این کلانشهر از زحمات شبانهروزی مجموعه قطار شهری و قرارگاه خاتمالانبیا(ص) بهعنوان پیمانکار پروژه تقدیر کرد. او با بیان اینکه بنای خود را بر این گذاشته که رویدادهای مترویی را مستمر رصد کنیم، عنوان کرد: پس از رونمایی ایستگاه قهرمانان و آغاز تست گرم خط ۲ به طول ۵ کیلومتر در بهمنماه سال گذشته، سایر ایستگاههای فاز یک خط دو از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار بودهاند.
شهردار کلانشهر شیراز ادامه داد: از آن بازه زمانی تاکنون، سازه ایستگاه دولت تکمیل و روکش آسفالت در خیان عادلآباد انجام شد و مسیری که سالها مسدود بود، باز شد. در ایستگاههای رحمت و استقلال نیز با تغییرات خوبی مواجه شدیم.
اصنافی ابراز امیدواری کرد: با افتتاح سه ایستگاه قهرمانان، امیرکبیر و امام حسین(ع) تا پایان امسال، بتوانیم ایستگاه استقلال را با فاصله دوماهه به این ایستگاهها نزدیک کنیم. وی عنوان کرد: عملیات حفاری طبقه زیرین ایستگاه امام حسین(ع) که ایستگاه تبادلی خط ۲ محسوب میشود نیز رو به اتمام است و سازه آن در دستور کار قرار دارد.
به گفته مدیر ارشد شهری شیراز، از نظر ریالی رقمی بالغ بر ٣٠٠میلیارد تومان از ٢٥ بهمنماه سال گذشته تا روز ٢١ خردادماه در فاز نخست خط ۲ مترو شیراز هزینه شده است. شهردار شیراز اضافه کرد: عملیات حفاری تونل غربی خط ۲ مترو که در قبل از ایستگاه امام حسین(ع) متوقف شده بود، با همت مجموعه قطار شهری انجام شد و با ورود دستگاه تیبیام به ایستگاه آزادی، عملیات حفاری قطعه اول خط دو پایان یافت.
او ادامه داد: برای ایستگاه آزادی نیز به دلیل موقعیت قرارگیری در محدوده پارک آزادی، تمهیدات خاصی اندیشیده شده که کمترین آسیب به فضای سبز برسد و همچنین تلاش شده تا کمترین تأسیسات و اتاقهای خدماتی در راستای کاهش خطرات محیطی به کار برده شود. به گفته شهردار شیراز، ادامه مسیر خط ۲ از ایستگاه آزادی تا کلبه مصوب شده اما با توجه به بافتهای جمعیتی در قسمت شرقی شیراز، گزینههایی چون ایستگاه تقاطع فضیلت- ابونصر و ایستگاه تقاطع سرداران- ابونصر در دست بررسی مشاور قرار دارد. اصنافی ابراز امیدواری کرد که بهزودی شاهد آغاز فاز ۲ از ضلع شرقی به سمت ایستگاه
آزادی باشیم.
همسویی شورا و شهرداری برای پیشرفت مترو
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز با تصریح بر این نکته که افزایش خطوط مترو از مصادیق توسعهیافتگی کلانشهرهاست، گفت: انتشار و فروش ٨٠٠میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت تزریق نقدینگی در دستور کار گرفته است. علیرضا اسکندری در آیین آغاز عملیات سازه ایستگاه آزادی و پایان حفاری مکانیزه تونلهای فاز یک خط ۲ مترو شیراز که همزمان با میلاد امام رضا(ع) و با حضور فرماندار شهرستان شیراز، شهردار شیراز، مدیران و فرماندهان نظامی و انتظامی و مدیران شهرداری و اصحاب رسانه برگزار شد، یکی از مصادیق توسعهیافتگی کلانشهرها را افزایش خطوط مترو دانست. وی گفت: این مهم در کلانشهرهای ایران پیشرفت خوبی طی سالهای اخیر داشته و کلانشهر شیراز هم از این قاعده مستثنی نبوده است. رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه با همت و تلاش مجموعه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) در شیراز با پیشرفت خوبی در خط دوم مترو روبهرو هستیم، افزود: از ابتدای شروع به کار فعالیت دوره ششم شورای شهر شیراز با سیاستگذاریهای انجامشده، راهاندازی خط ۲ مترو و خط ۳ طی جلسات متعددی به بحث و بررسی گذاشته شد.
اسکندری با تصریح بر این نکته که راهاندازی مترو در شیراز موردتوجه شوراییان این کلانشهر است، گفت: انتشار و فروش ٨٠٠میلیارد تومان اوراق مشارکت نمونه بارز این موضوع است که امید است نقدینگی این پروژه هرچه سریعتر تزریق شود. وی بیان کرد: برای نخستین بار در بودجه سال ١٤٠١ شهرداری شیراز، معادل این مبلغ جزو تکالیف شهرداری آمده تا در بهرهبرداری از این پروژه تسریع شود. این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر تداوم این خطوط در ایستگاههای بیشتر بهعنوان انتظار شورای اسلامی شهر از مجموعه مدیریت شهری، خاطرنشان کرد: با توجه به بافت جمعیتی در شرق این کلانشهر، نیاز شهروندان برای دسترسی به خطوط مترو بیش از پیش شده است.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز گفت: شروع عملیات اجرایی تونل خط سه نیز از دیگر انتظارات اعضای شورای شهر شیراز و کمیسیون حملونقل از مدیریت شهری است. اسکندری با اشاره به برنامهریزی صورتگرفته مبنی بر بهرهبرداری از چند ایستگاه خط ۲ تا پایان سال جاری، ابراز امیدواری کرد: این موضوع تا دهه فجر سال جاری انجام شود و بهرهبرداری کامل از این خط تا ایستگاه امام حسین(ع) تا سال ١٤٠٢ پیشبینی شده است.
تزریق نقدینگی برای گسترش زیرساختها
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: حفاری فاز یک خط ۲ مترو شیراز ۱۰۰درصد به اتمام رسیده و عملیات ساخت ایستگاه آزادی آغاز میشود.
امیر یقطین در آیین آغاز عملیات سازه ایستگاه آزادی و پایان حفاری مکانیزه تونلهای فاز یک خط ۲ مترو شیراز که همزمان با میلاد امام رضا(ع) و با حضور فرماندار شهرستان شیراز، شهردار شیراز، مدیران و فرماندهان نظامی و انتظامی و مدیران شهرداری و اصحاب رسانه برگزار شد، به تشریح اقدامات انجامشده در فاز یک خط دو متروی این کلانشهر پرداخت. او با بیان اینکه تیبیام شماره ۲ وارد ایستگاه آزادی شد، گفت: به دلیل یک سری مسائل اجرایی، ناچار شدیم با تأخیر عملیات حفاری تونل در فاز یک خط دو را به اتمام برسانیم و از این پس باید تیبیامها را از این شفت خارج کنیم.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه عملیات حفاری تیبیام از سال ٩٤ توسط قرارگاه خاتم آغاز شد، گفت: چون خط یک در حال ساخت بوده، با مدیریت بودجه، نقدینگی به خط دو تزریق نشد؛ ولی در سالهای ٩٩ و ١٤٠٠ رکوردهای خوبی داشتیم.
یقطین ادامه داد: تاکنون این تیبیام در خط دو ١٦ کیلومتر حرکت کرده و قبلاً هم در حدود ٢٠ کیلومتر در خط یک کار کرده بود و لذا ماکزیمم بهرهبرداری از یک دستگاه تیبیام در شهر شیراز انجام شده است.او اعلام کرد: در اجرای عملیات خط دو مترو شیراز، ١١هزار و ٤٤٠ رینگ، ۶۸هزار قطعه سگمنت که در کارگاه تولیدی آماده شده، ۱۰هزار تن آرماتور و ۹۵هزار مترمکعب بتن استفاده شده است.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: سند اجرای صحیح کار حفاری این بود که کاتر هِد شش متری تیبیام دقیقاً در محل از پیش تعیین شده و بدون خطا وارد شفت ایستگاه آزادی شد. وی اعلام کرد: حفاری فاز یک خط ۲ مترو شیراز ۱۰۰درصد به اتمام رسیده و عملیات ساخت ایستگاه آزادی آغاز میشود. یقطین عنوان کرد: قسمتی از این ایستگاه بهصورت زیرزمینی ساخته خواهد شد.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین