[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پرواز مرغ تا آشیانه سیمرغ، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

/// اشاره: 
سبد معیشتی خانوار سست و شکننده است. بسیاری از اقشار جامعه تحمل و پشتوانه‌ای برای جهش ناگهانی اقلام اساسی ندارند و سفره‌ها در معرض کوچک و کوچک‌ترشدن هستند. اقشار مظلوم جامعه از آن بیم دارند که جهش ناگهانی اجزای سبد خانوار مقطعی نباشد و مقدمه‌ای برای تورم جان‌فرسا در آینده قلمداد شود. به همین دلیل تازیانه‌های گرانی بر روح و جان جامعه شلاق می‌زند و زمینه‌ساز رشد شاخص فلاکت، ناامیدی، عصیان خط فقر، نارضایتی، فروپاشی بنیان خانواده و گسترش سلسله‌آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
پس از جهش قیمت‌هایی که در حوزه گوشت قرمز، سبزیجات، روغن، شوینده‌ها و دیگر نیازهای اساسی خانوار اتفاق افتاد، این بار نوبت به فوران سی تا چهل‌درصدی قیمت مرغ رسیده است. درحالی‌که مسئولان نرخ مصوب را برای مرغ در کانال شصت‌هزار تومان اعلام می‌کنند، بهای این کالای پروتئینی در پایتخت مرز روانی یکصدهزار تومان به ازای هر کیلو را در هم شکسته و در بسیاری کلان‌شهرها نظیر شیراز عزم کیلویی 85 تا 90هزار تومان کرده است.
در همین راستا گروه گزارش شیرازنوین، نگاهی بر بازار مصرفی مرغ داشته و زوایای مختلف آن را بررسی می‌کند.
 انگشت اتهام به سوی مرغدارها
برخی بر این باورند که اصلی‌ترین دلیل افزایش بهای مرغ، گران‌فروشی و زیاده‌خواهی مرغداری‌ها و فروشندگان است و به همین دلیل با اعمال راهکارهایی نظیر توزیع مرغ منجمد، افزایش نظارت، جریمه، پلمب و مواردی از این دست درصدد مهار قیمت برمی‌آیند. اما مرغداری‌ها هم با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو بوده و ادعا می‌کنند که حمایت از تولیدکننده به حال خود رها شده و فریادرسی ندارند.
یکی از فعالان این عرصه به خبرنگار شیرازنوین می‌گوید: تولیدکنندگان عرصه مرغ و تخم‌مرغ همواره قربانی تصمیم هیجانی دولت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم می‌شوند. اما ما هم با مشکلات عدیده‌ای نظیر تلفات زیاد در دوره پرورش، بالابودن سن کشتار، شرایط نامناسب نگهداری و تولید، نبود تشکیلات منسجم در زنجیره تولید و مهم‌تر از همه نوسان قیمت نهاده‌ها روبه‌رو هستیم که مردم اطلاعی از آنها ندارند.
راستی در ادامه می‌فزاید: بیماری‌های مرغ بسیار زیاد و اجتناب‌ناپذیر است و در یک سال می‌تواند مرغدار را به خاک سیاه بنشاند. همچنان طرح‌های تنظیم بازار هم علیه تولیدکنندگان هستند و در عمل مرغداران به حال خود 
رها شده‌اند.
او در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از نوسان‌ قیمت نهاده‌ها گفت: به دلیل وابستگی شدید مرغ به واردات نهاده‌ها، مرغدار چاره‌ای ندارد جز اینکه قیمت تمام‌شده را بر مبنای ارز محاسبه کند و این در حالی است که عموم جامعه قدرت خرید خود را از دست داده و تقاضا به‌شدت کاهش می‌یابد.
وی با ارائه آمار و ارقامی می‌افزاید: تولید مرغ در فروردین‌ماه سال جدید ۹۵میلیون قطعه بوده که ۱۵میلیون کمتر از جدول برنامه‌ریزی شده است. از دلایل این کاهش می‌توان به کمبود عرضه نهاده در ماه‌های پایانی سال گذشته اشاره کرد.
 بازار سودجویان پررونق است
مشاهدات خبرنگار شیرازنوین، نشان می‌دهد که کاهش عرضه مرغ زمینه‌های سوءاستفاده برخی واحدهای صنفی را فراهم کرده و علاوه بر گران‌فروشی، از فروش مرغ کامل خودداری می‌کنند؛ چراکه سود چندبرابری در فروش بسته‌بندی اجزای مرغ نهفته است. همچنین در روزهای اخیر بهای ران به مرغ کامل نزدیک شده و این در حالی است که در گذشته این اختلاف قیمت به 20 درصد هم می‌رسید.
همچنین فروش بسته‌بندی مرغ راه گریز مؤثری برای فرار از قیمت مصوب است؛ چراکه تعرفه قانونی برای فروش کتف، بال، سینه و مواردی از این دست وجود ندارد و به‌واسطه بسته‌بندی به‌راحتی می‌توان قانون را دور زد.
 رضایت عمومی حاصل شده است!
در همین زمینه، نماینده ویژه دفتر بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی در اظهارنظری عجیب گفت: اقدامات تنظیم بازار مرغ هماهنگ و مکمل یکدیگر بوده و یک رضایت عمومی حاصل شده است و نگرانی خاصی در حوزه بازار مرغ 
وجود ندارد. 
غلامحسین طباطبایی با اشاره به اینکه از برخی از کشتارگاه‌ها و سردخانه‌های استان فارس بازدید و وضعیت قطعه‌بندی مرغ را ارزیابی کرده است، ابراز کرد: در بازدید از سالن‌های پرورش مرغ گوشتی با توجه به تأکید بر حداکثر طول دوره پرورش 48روزه، این موضوع به‌خوبی در واحد‌های تولیدی استان فارس رعایت شده است. به گفته او، با توجه به شرایط فعلی تولید در واحد‌های پرورش مرغ گوشتی به‌هیچ‌عنوان انجماد گوشت مرغ ضرورت ندارد و ممنوع است. اگر رعایت نکردند، اول تذکر، بعد برخورد می‌شود. همچنین قطعه‌بندی مرغ نیز تا اطلاع بعدی ممنوع بوده و چیزی به‌عنوان قطعه‌بندی و بسته‌بندی نباید انجام شود.
او با اشاره به اینکه در مراکز عرضه عمده مثل هایپراستارها و مراکز فروشی که تمرکز داشته، با مردم و مرغ‌فروشی‌های زیادی گفت‌وگو شده است، گفت: مواردی که مرغداران، کشتارگاه‌ها و فروشگاه‌ها اعلام کردند، یادداشت‌برداری شده و جمع‌بندی می‌شود تا به‌طور صحیح و سریع منتقل شود.
 ضررهای هنگفت دچار اهالی تولید
در همین زمینه، مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ایران گفت: همزمان با مردمی‌سازی یارانه‌ها در سال گذشته و افزایش هزینه تولید، عرضه مرغ نسبت به تقاضا بیشتر و باعث شد که صنعت مرغداری در سال گذشته متحمل یک زیان هنگفت بشود. کمالی عنوان کرد: در آن برهه عرضه نسبت به تقاضا خیلی بیشتر شد و این باعث شد که صنعت مرغداری در طول سال گذشته متحمل یک زیان هنگفت شود. متوسط قیمت مرغ در سال گذشته حدوداً ۳۶هزار تومان بود و این در حالی بود که هزینه تمام‌شده هر کیلوی مرغ بدون سود بالای ۴۳ تا ۴۴هزار تومان تمام می‌شد. کمالی متذکر شد: طبق برنامه‌ریزی که انجام شده، امیدوار هستیم که به‌اصطلاح آن کاهش تولیدی که در اسفندماه رخ داد، در سه ماه نخستین سال جاری جبران شود. وی گفت: ما معتقدیم که اگر برنامه‌ریزی درست انجام بگیرد، ما نیاز به واردات نداریم. البته الان هم اگر بخواهند بروند سفارش مرغ بدهند، امروز مرغ به دست‌شان نمی‌رسد. مرغ موقعی وارد این کشور می‌شود که ما تولیدمان دوباره به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و آن وقت این واردات علیه تولید می‌شود؛ لذا ما خواهش می‌کنیم مقداری تحمل کنید؛ ظرف ۱۰- ۱۵ روز آینده ان‌شاءالله ما به تولید 
مناسب می‌رسیم.
 متخصصان هشدار می‌دهند
معمولاً راهکار دولت‌ها برای تنظیم قیمت گوشت و مرغ ارائه محصولات پروتئینی منجمد است و این در حالی است که متخصصان تغذیه پیرامون عوارض غذای منجمد بر دیابت، بیماری‌های قلبی، فشار خون، سردرد، درد قفسه سینه، تشنگی، خستگی و سرگیجه و حتی فعال‌سازی سلول‌های سرطانی هشدار می‌دهند. اما شهروندان شیرازی از بهای مرغ به ازای هر کیلو 85هزار تومان گلایه‌های بسیار دارند. آنها بر این نکته اشاره می‌کنند که گوشت قرمز و ماهی مدت‌ها پیش از سبد خانوار اقشار فرودست جامعه حذف شده بود و امروز طبقه متوسط جامعه هم باید با خانواده ماکیان خداحافظی کند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی