[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۵۸۳
  • دوره جدید

توصیه‌هایی که سلامت کبد را تضمین می‌کند ، روزنامه شیراز نوین

همه ما ممکن است به دلیل نادیده گرفتن سلامت کبد خود در یک مقطع زمانی مقصر باشیم و به رو‌ش‌های مختلفی به طور ناخواسته سلامت این اندام حیاتی را به خطر اندازیم.
به گزارش مشرق، از مصرف مواد غذایی چرب و مضر گرفته تا استفاده از دارو بدون تجویز پزشک، برخی عادات ناسالم می‌توانند برای همیشه سلامت کبد را تحت تأثیر قرار دهند. حتی افرادی که به دنبال تناسب اندام هستند و از رژیم‌های سم زدایی خاصی پیروی می‌کنند، ممکن است با مصرف قرص‌های کاهش دهنده وزن، کبد خود را در معرض آسیب قرار دهند.
روزنامه «هندوستان تایمز» در مطلبی به برخی از راهکارهای مؤثر در حفظ سلامت کبد اشاره کرده است:
۱. تمرینات بدنی منظم انجام دهید و سبک زندگی فعال داشته باشید. فعالیت بدنی ۱۵۰ دقیقه در هفته یا ۱۰ هزار قدم در روز می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های کبدی کمک کند.
۲. رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید: غذاهای حاوی میزان چربی کمتر و فیبر بیشتر مصرف کنید. رژیم غذایی باید شامل کربوهیدرات کم، فیبر غذایی بالا و مواد غذایی غنی از امگا ۳ باشد. مصرف قهوه، آجیل، ماهی‌های چرب و روغن زیتون بی‌خطر است.
۳. مراقب وزن خود باشید. بیماری کبد نتیجه رژیم غذایی ناسالم است و باید کاهش وزن پنج تا ۱۰ درصدی همراه با کاهش ۲۵ درصدی کالری دریافتی دنبال شود تا کاهش هفتگی ۰.۵ تا یک کیلوگرمی ‌وزن به‌دست آید.
۴. واکسینه شوید. برای حفاظت از کبد مهم است که در برابر هپاتیت A، B و C واکسینه شوید.
۵. در به‌کارگیری روش‌های طب سنتی و درمان‌های آن دقت داشته باشید.
۶. در مصرف قرص‌های کاهش وزن یا رژیم‌های مد روز احتیاط کنید.
۷. در به‌کارگیریِ رژیم‌های پاک‌سازی کبد و سم زدایی احتیاط کنید. برخلاف تصور رایج، هیچ رژیم غذایی خاصی برای پاک‌سازی کبد ثابت نشده است. از پزشک یا متخصص تغذیه برای ارائه یک رژیم غذایی سالم کمک بگیرید.
۸. در صورت ابتلا به دیابت، فشار خون یا کلسترول بالا مراقب باشید. آسیب به کبد در نتیجه دیابت نوع دو، دیس لیپیدمی، سندروم متابولیک و چاقی است.
۹. سیگار را ترک کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی