[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۵۸۳
  • دوره جدید

گیاهی که قرص آهن طبیعی است و فواید بسیاری دارد، روزنامه شیراز نوین

لوبیاسبز با نام علمی ‌از خانواده بقولات بومی ‌آمریکایی و قاتل کم خونی است.
به گزارش بهداشت نیوز، این گیاه دارویی به عنوان یکی از مهمترین منابع گیاهی غنی از پروتئین و کربوهیدرات به شمار رفته و جزء اصلی رژیم غذایی بسیاری از مردم جهان محسوب شده و گیاه لوبیا سبز به دلیل داشتن ویتامین K، برای ساختن استخوان‌هایی قوی بسیار مهم است و همچنین از پوکی استخوان جلوگیری کرده است.
لوبیا سبز برای بیماران قلبی مبتلا به دیابت و بیمارانی که دچار گرفتگی عروق هستند، مفید بوده و منبعی غنی از ویتامین C، ویتامین K، منگنز، ویتامین A، فیبر، پتاسیم، فولات، آهن، منیزیم، ویتامین1 B، مس، کلسیم، فسفر، پروتئین، امگا۳ و نیاسین می‌باشد.
فیبری که در لوبیا سبز موجود می‌باشد سبب کاهش فشارخون می‌گردد. لوبیا سبز از مبتلا شدن به سرطان روده جلوگیری کرده و ویتامین C و بتاکاروتن موجود در آن سلول‌های روده را از تخریب توسط رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و برای بیمارانی که دچار آسم، آرتروز استخوانی و آرتروز هستند بسیار مفید واقع می‌شود. لوبیا سبز به دلیل داشتن ویتامین ریبوفلاوین در کاهش حملات میگرن بسیار مؤثر واقع می‌شود.
لوبیا سبز منبعی سرشار از آهن است و در مقایسه با گوشت قرمز که یکی از منابع مهم برای تأمین آهن است، همراه با تأمین آهن، حاوی کالری بسیار کم بوده و فاقد هرگونه چربی است.
لوبیا سبز به علت غنی بودن از ویتامین C و بتاکاروتن به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کرده، وجود ویتامین C و K در لوبیا سبز به وفور یافت می‌شود که در بهبود زخم مؤثر است.
لوبیا سبز سرشار از ویتامین A نیز بوده که این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب شده و مصرف آن در پیشگیری از افزایش کلسترول بد خون، ناراحتی‌های قلبی و سرطان مؤثر بوده و از دیگر فواید این ویتامین، به تعویق انداختن علائم پیری زودرس، مثل پدیدار شدن چین و چروک، تیرگی پوست، پیدایش لکه‌های تیره و خشکی پوست است.
لوبیا سبز حاوی مقدار کافی فیبر بوده که مصرف آن به اشخاصی که از ناراحتی‌های روده مثل یبوست رنج می‌برند توصیه شده است.
پژوهش‌ها نشان داده که مصرف این ماده غذایی در دوران بارداری بر رشد و سلامت قلب جنین تأثیر مثبتی می‌گذارد و از سوی دیگر دارای آهن کافی بوده و هم در دوران بارداری و هم در زمان شیردهی، غذایی مناسب محسوب می‌گردد.
همچنین لوبیا سبز به دلیل اینکه کم کالری و فاقد چربی بوده در رژیم غذایی لاغری بسیار استفاده شده و شامل مقادیر زیادی کلروفیل است که این ماده اثر سرطان‌زایی موادی که بعد از کباب کردن گوشت در دمای بالا ایجاد شده را به راحتی خنثی می‌کند که در نتیجه توصیه می‌شود که گوشت کباب شده با لوبیا سبز مصرف شود.
مضرات لوبیا سبز
به عنوان یک لکتین و ترکیبی سمی ‌در حال حاضر در بسیاری از گونه‌های لوبیا است که مخصوصاً در لوبیا قرمز متمرکز شده است و لوبیای سفید در حدود یک سوم به اندازه‌های مختلف قرمز حاوی این نوع سم است که این ترکیب سمی ‌را می‌توان با جوشاندن دانه‌ها ده دقیقه در دمای جوش غیر فعال کرد و لوبیا سبز دارای اگزالات است.
زمانی که مقدار اگزالات‌ها در بدن بالا برود، مشکلاتی را برای بدن ایجاد خواهد کرد و به همین دلیل بهتر است افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی و کیسه صفرا، از خوردن این سبزی خودداری نمایند و همچنین افرادی که معده‌های ضعیف دارند یا بچه‌های کوچک به علت نفاخ بودن باید آن را کمتر مصرف کنند.
۵ تا ۶ عدد لوبیای سبز اگر نپخته باشند، می‌توانند جان کودکان خردسال را به خطر انداخته و لوبیا سبز‌های خام دارای لکتینی به نام PHA بوده که می‌توانند منجر به خون‌ریزی شدید معده گردد و لکتین‌ها پروتئین‌هایی بوده که نقش عمده آن‌ها در جانوران تسهیل اتصالات سلول به سلول بوده و PHA در مقدار بالا، یک ماده سمی ‌محسوب گردیده و حرارت دادن لوبیای سبز PHA را از میان خواهد برد.
در صورتی که از دارو‌های رقیق کننده خون مثل وارفارین استفاده می‌کنید از مصرف بیش از اندازه غذا‌هایی که حاوی ویتامین K هستند مثل لوبیا سبز خودداری شود.
خرید و نگهداری لوبیا سبز
برای خرید لوبیا سبز بهتر است آن دسته از آن‌ها را انتخاب کنید که غلاف آن‌ها سبز باشد و دارای پوستی لطیف و بدون نقطه‌های قهوه‌ای باشد و ترد و تازه باشند.
همچنین مدت نگهداری لوبیا سبز در یخچال در صورتی که آن را در کیسه محبوس نکنید ۳ تا ۴ روز و در فریزر به صورت وکیوم ۱ تا ۶ ماه قابل مصرف می‌باشد. البته انجماد طولانی می‌تواند تا حدودی از ویتامین C و اسیدفولیک این سبزی کم کند و طعم و مزه آن را نامطلوب و تند سازد؛ لذا بهتر است در هر فصلی از سبزی‌های تازه آن فصل استفاده کنید و مصرف سبزی‌های منجمد را به حداقل برسانید.
بهترین روش طبخ لوبیا سبز، بخارپز کردن آن بوده و لذیذترین غذایی هم که می‌توانید از آن تهیه کنید، لوبیا پلو است. در اثر مخلوط کردن لوبیا با برنج پروتئین آن کامل شده و قدرت جذب آن در بدن بالا خواهد رفت و از سوی دیگر افزودن دارچین و گوجه فرنگی تازه به این غذا طعمش را لذیذ‌تر می‌کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی