[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رئیس سازمان سنجش آموزش: کنکور الکترونیکی در مرحله آزمایشی است، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نرم‌افزارها و سخت‌افزارها برای برگزاری آزمون الکترونیکی طراحی و ساخته شده و در حال حاضر در مرحله آزمایش هستیم.
عبدالرسول پورعباس، چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت در نشست مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور با عوامل اجرایی و حفاظت آزمون سراسری در استان فارس، بیان کرد: پس از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۲ که در دی‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، نوبت دوم کنکور نیز در نیمه دوم تیرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
پورعباس با بیان اینکه نرم‌افزارها و سخت‌افزارها برای برگزاری آزمون الکترونیکی طراحی و ساخته شده و در مرحله آزمایش هستیم، برگزاری نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۲ را رضایت‌بخش ذکر و اضافه کرد: در این آزمون سیستم همان سیستم کاغذی بود، اما با تدابیر جدیدی که اتخاذ شد، شاهد برگزاری بدون چالش این آزمون بودیم.
به گفته پورعباس، در آزمون‌های گذشته همین امکانات و مقدورات را داشتیم، اما در نوبت اول آزمون ۱۴۰۲، در دی ماه ۱۴۰۱ تدابیر جدیدی اتخاذ شد که کمک بزرگی به بهتر برگزارکردن این آزمون بود.
او همچنین ملی‌شدن آزمون را از تدابیر خوب اتخاذشده در برگزاری نوبت اول آزمون ۱۴۰۲ در دی‌ماه ۱۴۰۱دانست و گفت: برای همه دستگاه‌ها مسئولیتی احصا و این وظایف از طریق شورای امنیت کشور به آنها ابلاغ شد. همچنین مصوبات شورای امنیت کشور قانون است و هرکس اجرا نکند مجرم تلقی می‌شود؛ لذا یک حرکت ملی و فنی برای برگزاری آزمون انجام شد که به‌صورت هوشمندانه طراحی شده بود.
معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اضافه کرد: زمانی می‌توانیم تقلب در آزمون را به صفر برسانیم و آزمون را با کیفیت بهتری برگزار کنیم که همت کنیم و آزمون‌های سراسری کشوری به شکل بدون کاغذ و به‌صورت تمام الکترونیک برگزار شود.
پورعباس با بیان اینکه تمهیدات برای هوشمندسازی کنکور و برگزاری آزمون الکترونیکی در سال آینده اندیشیده شده است، گفت: در حال حاضر سؤالاتی اساسی مطرح است که سازمان سنجش دارد به کجا می‌رود و آزمون‌ها به کجا می‌روند؟ اگر بخواهیم تحلیل ساده‌ای ارائه دهیم، می‌توان گفت در یک دوره همه‌‌چیز در سازمان سنجش کاغذی بود. در واقع فرایند ثبت‌نام، آماده‌کردن و توزیع کارت آزمون، امتحان‌دادن، جمع‌آوری پاسخ‌نامه‌ها و انتخاب رشته به‌صورت کاغذی دنبال می‌شد و این روند گرفتاری‌های بسیاری برای مردم به‌همراه داشت. اما اکنون به جایی رسیدیم که به‌جز خود آزمون، کاغذی را در مسیر فرایند اجرا نداریم.
او ادامه داد: با غیرکاغذی‌شدن آزمون، سازمان‌دهی و روش کار متفاوت خواهد شد. در سال آینده به نقطه‌ای می‌رسیم که سازمان سنجش نوین در کشور داشته باشیم و این سازمان در همه ابعاد با تغییر و تحولات قابل‌توجهی مواجه خواهد شد.
پورعباس اضافه کرد: در شرایط کنونی آزمون به‌صورت کاغذی انجام می‌شود. داوطلبان در جلسه امتحان حضور می‌یابند و دفترچه و پاسخ‌نامه در اختیار آنها قرار داده می‌شود تا بتوانند در آزمون شرکت کنند. البته این دفترچه و پاسخ‌نامه در فرایندی بسیار سنگین، پیچیده و تحت حفاظت بسیار شدیدی تولید و در قرنطینه‌ای بدون ارتباط فیزیکی، صوتی و تصویری انجام می‌شود.
او بیان کرد: این فرایند با یک مکانیزم پیچیده انجام می‌شود. این در حالیست که در آزمون‌های بدون کاغذ این پیچیدگی‌ها و گرفتاری‌ها را نداریم.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اضافه کرد: در حال حاضر شرایطی فراهم شده تا به‌جای اینکه برای هر داوطلب یک فایل آزمون سراسری ۱۴۰۲ ساخته شود، برای هر داوطلب یک کارت پوشه و پروفایل درست می‌شود؛ به‌گونه‌ای که این پروفایل تا آخر عمر تحصیلی و شغلی او فعال است.
پورعباس گفت: علایق فرد توسط خودش به پروفایلش اضافه می‌شود. با این اقدام می‌توانیم فرد را رصد و عملکرد او را ارزیابی کنیم‌. همچنین از این طریق فرایند استعدادیابی در مسیر ادامه تحصیل و هدایت تحصیلی داوطلبان شکل می‌گیرد.
او بیان کرد: دولت مصمم است که این سازمان را در مسیر درست هدایت کند؛ به‌طوری که مسئولیت‌های متفاوتی داشته باشد. این رویکردها باعث می‌شود که در مسیر سنجش داوطلبان از زمان کنکور تا زمان فارغ‌التحصیلی، عملکرد دانشگاه‌ها و مؤسسات هدایت با نظارت و کنترل موردارزیابی قرار بگیرد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، گفت: در حال حاضر در دوره گذر هستیم، اما این دوره گذر خیلی طولانی نیست. تمام نرم‌افزارها و سخت‌افزارها برای برگزاری آزمون طراحی و ساخته شده و در مرحله تست هستیم. یک سال با برگزاری آزمون‌های آموزشی در استان‌های مختلف برگزاری این نوع آزمون را تست می‌کنیم تا داوطلبان و مسئولان برگزاری آزمون آمادگی لازم را کسب کنند.
به گفته پورعباس، با برگزاری آزمون الکترونیکی، بخش عمده‌ای از خاستگاه‌ها و شکل تقاضاها متفاوت خواهد شد.
او تصریح کرد: زمانی که آزمون به شکل هوشمند برگزار شود، عوامل اجرایی هم هوشمند می‌شوند. طبیعتاً هزینه‌ها و پرداخت‌ها متفاوت‌تر خواهد بود.
معاون وزیر علوم بیان کرد: در حال حاضر جریانات و شبکه‌های زیرزمینی سامان‌دهی شده‌اند؛ شبکه‌هایی که تمام فرایندها را مرحله به مرحله از قبل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کرده تا به سودجویی بپردازند و در نهایت موجب بی‌آبرویی برای نظام و سازمان و نهادهای مجری شوند. 
پورعباس گفت: این شبکه‌ها که توسط افراد منفعت‌طلب شکل گرفته، با این کار جیب مردم را خالی می‌کنند. بر اساس گزارشات ارائه‌شده، این شبکه‌ها در سال گذشته بالای ۳۰۰میلیون تا یک‌ونیم میلیارد از مردم پول گرفتند.
او عنوان کرد: درواقع آنها روی نقاط ضعف سازمان سنجش و عوامل اجرایی کنکور حساب باز کرده‌اند؛ هرچه نقطه ضعف بیشتری نشان دهیم، آنها مانور 
بیشتری می‌دهند.
پورعباس گفت: متأسفانه برخی مردم برای اینکه امید موفقیت در کنکور را برای فرزندانشان ایجاد کنند، از مسیر خلاف وارد می‌شوند و در دام این افراد می‌افتند.
او تأکید کرد: به میزانی که بتوانیم دقت عملمان را در نظارت در کنکور بالا ببریم، به همان میزان می‌توانیم از این اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کنیم.
پورعباس با بیان اینکه در برگزاری آزمون با سه دسته داوطلب مواجه می‌شویم، گفت: داوطلبانی که فقط برای انجام آزمون در جلسه حضور می‌یابند، داوطلبانی که برای انجام تقلب به جلسه آمده‌اند و قصد دارند از صفحات آزمون عکس بگیرند و آن را به بیرون ارسال کنند و داوطلبانی که برای پاسخ‌گویی به سؤالات یک یا چند درس در آزمون شرکت می‌کنند.
او خاطرنشان کرد: عوامل اجرایی آزمون باید در لحظه ورود داوطلبان، هنگام برگزاری آزمون و حتی پایان آزمون بهترین عملکرد و مدیریت را داشته باشند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین با اشاره به اینکه هنگام ورود داوطلبان حساس‌ترین مواقع نظارت است، افزود: عوامل اجرایی باید هوشیاری و هوشمندی خود را حفظ کنند و دلی عمل کنند تا بتوانیم شاهد برگزاری خوب آزمون باشیم.
پورعباس بیان کرد: تنها کاری که باعث لورفتن سؤالات می‌شود، پاره‌شدن بسته حاوی سؤالات و پاسخ‌نامه‌های آزمون پیش از برگزاری آزمون است؛ لذا اگر طبق دستورالعمل انجام شود، فرایندها به‌حدی پیچیده است که احتمال تقلب 
وجود ندارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی