[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ورزش در چه سنی برای کودکان ممنوع است؟، روزنامه شیراز نوین

سن ورزش برای کودکان موضوعی است که والدین باید به آن بسیار توجه کنند و بهترین زمان و همچنین فعالیت ورزشی مناسب را برای پرورش استعدادهای کودک خود انتخاب کنند.
به گزارش نمناک، آیا می‌دانید کدام سنین برای کودکان مناسب‌ترین است تا ورزش کنند؟ آیا می‌دانید که در چه سنی برای کودکان ورزش کردن ممنوع است؟ در این بخش به این سؤالات پاسخ می‌دهیم:
وقتی بچه‌ها به دنیا می‌آیند، خانواده‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند و برای آنها کلاس‌های موسیقی، زبان خارجی، نقاشی و ورزش را تدارک می‌بینند. با این حال، شروع ورزش‌هایی که رقابت در آنها جدی است، در سنین پایین ممکن است باعث شکست و تأثیرات منفی بر روحیه بچه‌ها شود.
در واقع، بچه‌ها در هر سنی نمی‌توانند حرکات خاصی انجام دهند و ناتوانی در انجام این حرکات، تأثیرات مخربی بر روحیه آنها دارد که می‌تواند تنفر از ورزش را در آنها ‌به وجود آورد. برای اینکه بچه‌ها به خوبی از ورزش بهره‌مند شوند، باید در سن مناسبی شروع کنند و تحت نظارت مناسبی تمرین کنند. در ادامه در این‌باره نکات مهمی را خواهیم گفت.
شروع ورزش برای کودک زیر 7-8 سال مناسب نیست
ورزش در سنین پایین ممنوع است زیرا برای رشد جسمانی و فعالیت بدنی کودکان، بهترین راه بازی کردن و طراحی بازی‌هایی است که به رشد استخوان و عضلات کمک کند. در کشورهای پیشرفته، بازی‌هایی طراحی شده‌اند که همه بخش‌های بدن کودکان را درگیر کنند، مانند پریدن از روی مانع‌ها، آویزان شدن از وسایل بازی، رد شدن از تونل‌های روباز و دویدن‌های مارپیچی.
بهتر است بازی‌ها در این سن، در حدی باشند که انرژی بچه‌ها تخلیه شود و اینکه کلاس‌های ورزشی سنگین برای این سن مناسب نیستند، زیرا ممکن است باعث خستگی و کسلی بچه‌ها شوند و به مرور، دل‌زده شوند.
8 سالگی، سن طلایی شروع ورزش برای کودک
می‌توان در هشت سالگی، بچه‌ها را در یک رشته ورزشی خاص آموزش داد. برگزاری مسابقات در این سن به مشکلی برای آنها تبدیل نمی‌شود. در این سن، اولویت باید به لذت‌بردن بچه‌ها از ورزشی که انجام می‌دهند، داده شود تا شکست باعث تأثیرات منفی در روحیه آنها نشود.
بهترین ورزش برای کودک زیر 7 سال
بعضی کارشناسان معتقدند که بچه‌ها در سن شش سالگی، می‌توانند ورزش‌هایی مثل شنا و ژیمناستیک را شروع کنند، اما باید از هشت سالگی برای ورزش‌های دیگر اقدام کرد. شنا برای سنین پایین مانعی ندارد، اما باید به بچه‌ها اجازه داده شود که بدون اصرار بزرگترها، کم‌کم بازی کنند تا راحت‌تر با آن رابطه برقرار کنند. بازی در آب و حرکات خود بچه‌ها بیشتر به آنها کمک می‌کند و آموزش کرال پشت و شنای قورباغه و پروانه ضروری نیست. اجبار کردن بچه‌ها به یادگیری تکنیک‌های خاص، مانند پرت کردن آنها در آب، بدترین روش آموزش آنهاست و می‌تواند باعث ترس ماندگارشان از شنا شود.
12 سالگی، زمان انتخاب ورزش مورد علاقه توسط کودک
با توجه به تحقیقات کارشناسان، بچه‌ها در سنین 10 تا 12 سالگی رشته ورزشی مورد علاقه‌‌شان را انتخاب می‌کنند. برای برخی، رشته‌های گروهی مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال جذابیت بیشتری دارند، در حالی که برای بعضی دیگر ورزش‌های فردی جذاب‌تر هستند، اما انتخاب بچه‌ها به شرایط فعالیت آنها در گذشته و همچنین نتایج بخشیده‌شده توسط تیم ملی در آن رشته ورزشی بستگی دارد.
توجه به روحیات کودک مهم است
با توجه به توصیه روان‌شناسان، برگزاری مسابقاتی برای بچه‌هایی که در سنین پایین هستند، خطراتی را برای روحیه کودکان به همراه دارد. بنابراین، توصیه کارشناسان این است که به روحیه کودکان توجه کرده و در این سنین، لذت بردن از ورزش در اولویت قرار گیرد. از 12 سالگی به بعد باید مسابقات جدی برگزار شود و در سطح سنی مشابه بازی کنند تا خطر شکست برای کودکان کمتر شود.
سن مناسب برای ورزش‌های سنگین
ورزش در سنین پایین با ورزش‌های پایه شروع می‌شود،که شنا، دو و میدانی و ژیمناستیک به‌عنوان پایه اصلی این ورزش‌ها مطرح هستند. 
برای کودکان 11 تا 14 ساله، ورزش‌هایی که برخورد فیزیکی کمتری دارند، مانند دوچرخه‌سواری، والیبال، بسکتبال، فوتبال و بدمینتون توصیه می‌شود. با افزایش سن و با توجه به توان و قدرت بدنی کودک، ورزش‌هایی مثل کشتی، تکواندو و کاراته می‌توانند در نظر گرفته شوند و در سنین بالاتر، ورزش‌های سنگین‌تری نیز ممکن است شامل فعالیت‌های ورزشی باشند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی