[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مهارت‌افزایی دانشجویان در دانشگاه تمدن‌ساز، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی برگزار شد و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر فناوری و مهارت‌افزایی دانشجویان در پرتو رشد بنیه علمی آنها تأکید کرد. دکتر محمدمهدی طهرانچی در این نشست و در جمع خبرنگاران، بر جهاد در عرصه علم که موردتأکید همیشگی رهبر معظم انقلاب است، اشاره کرد و افزود: نیازهای جامعه در حوزه مهارت‌آموزی و رقابت علمی که در سطح منطقه به وجود آمده، رسالت مراکز آموزش عالی را سنگین‌تر از گذشته می‌کند.
 تحول بر اساس اقبال اجتماعی
او خواستار تداوم نظرسنجی از دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی شد و اظهار داشت: حرکت و تحول در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس اقبال اجتماعی صورت می‌گیرد و دانستن نظرات مخاطبان برای رشد و پیشرفت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی در ادامه از فارس به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو در زمینه‌های پرورشی، آموزشی و مهارت‌افزایی یاد کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از بدنه علمی بسیار توانمند، فن‌آور و منعطفی برخوردار است و این قابلیت باید به پرورش دانشجویانی توانمند منجر شود. این مقام عالی آموزشی، رشد کمی و کیفی دانشجویان در شهرستان‌های استان فارس را اقدامی ارزشمند و تأثیرگذار برشمرد و اظهار داشت: دانشگاه بسترساز اشتغال دانش‌بنیان است و در این میان هیئت‌های علمی مأموریت‌های مهمی برعهده دارند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تقدیر از پیشتازی استان فارس در حوزه عمل به تعهدات تحول آموزشی، بیان کرد: استان پهناور فارس به‌عنوان یکی از مناطق پیشرو کشور در عرصه اتمام عملیات آمایش سرزمینی آموزش عالی موفق عمل کرده است. بر همین اساس هیچ واحد آموزشی در سطح استان تعطیل نخواهد شد، بلکه مأموریت برخی از آنها تغییر می‌کند.
 تغییر جامعه به سمت‌وسوی مهارت‌آموزی
دکتر طهرانچی با تأکید بر این موضوع که تغییر مأموریت برخی از واحدها امری اجتناب‌ناپذیر است، اظهار داشت: جامعه به سمت‌وسوی فن‌آورشدن می‌رود و پیچیدگی‌های حوزه مهارت‌آموزی در حال تغییر است و در حوزه اشتغال به نیروهای توانمندی نیاز داریم که ضمن دانش‌محوری، به مبانی نوآوری و فناوری نیز مجهز باشند.
وی با اشاره به این موضوع که هر تحولی نیازمند تقویت گفتمان عمومی است، خاطرنشان کرد: در راستای تحولاتی که در حوزه مأموریت واحدهای دانشگاهی صورت می‌گیرد، اساتید باید دوره‌های بازآموزی را پشت سر گذاشته و بدنه دانشگاه بر اساس رویکردهای نوین بازسازی شود. او در بخش دیگری از سخنانش دستاوردهای مهم این سفر را پاسخ‌گویی به پرسش‌ها، تبادل تجربیات، چالش‌زدایی، مبادله فکری و گفتمان‌محوری برشمرد و اظهار داشت: بر اساس آمار و ارقام، رغبت اجتماعی نسبت به دانشگاه آزاد روزافزون است؛ چنان‌که آمار دانشجویان از 830هزار به یک‌میلیون و 250هزار دانشجو افزایش داشته و این در حالی است که در سال تحصیلی کنونی بیش از پانصدهزار دانشجو جذب کرده‌ایم. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر این موضوع که آینده جوان ایرانی از دغدغه‌های همیشگی این مجموعه است، بیان داشت: تحصیل و کار همزمان یکی از محورهای اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است و دانشجویان را از ابتدا برای حضور در بازار کار 
مهیا می‌کنیم.
 پاسخ‌گویی به مطالبات جامعه
دکتر طهرانچی در ادامه به دگردیسی‌های این مرکز آموزش عالی اشاره کرد و افزود: رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی از یک مرکز آموزشی سنتی که به جامعه‌پردازی توجه چندانی نداشت، به سمت‌وسوی پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه و مهارت‌افزایی تغییر یافته است. در این رویکرد نوین، اساتید به بخش‌های پایه و عرصه تفکیک می‌شوند و بر پایه این تحول، سطح اشتغال‌پذیری دانشجویان که از فرمایشات مقام معظم رهبری است، رشد چشمگیری خواهد یافت. این مقام مسئول از عزم جدی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای حمایت از فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و افزود: ایده تمرکززدایی در سطح مدیریتی کلان دانشگاه آزاد اسلامی به شکل جدی پیگیری می‌شود و مسائلی که دچار مشکل شده بود، در کمیسیون‌های مربوطه موردبررسی و واکاوی قرار گرفت. او در بخش دیگری از سخنانش با آسیب‌شناسی فرایندهای آموزشی در مراکز آموزش عالی گفت: در مقطعی دانشگاه‌های ما دالان دانایی بودند و در زمان معاصر بنا بر مقتضیات جامعه، باید به سکوی دانایی تغییر ماهیت دهند. در پرتو این دوران گذار، دیگر دانشجویان به‌صورت منزوی از جامعه پرورش نمی‌یابند؛ بلکه همسو با نیازهای جامعه آموزش می‌بینند. دکتر طهرانچی با تأکید بر این موضوع که محورهای آموزشی و پرورشی باید بر اساس مؤلفه‌ها، نیازها و مقتضیات تأثیرگذار در ایران اسلامی تعریف شوند، بیان داشت: نسل‌بندی دانشگاه‌های غربی در ایران چندان قابلیت اجرایی ندارد؛ بلکه باید به فراخور مقتضیات و شرایط جامعه به این موضوع ورود کنیم. در شرایط کنونی باید از دانشگاه مدرک‌پرداز به سمت‌وسوی دانشگاه تمدن‌ساز که به اصول جامعه‌پردازی توجه می‌کند، تغییر ماهیت دهیم.
 تقدم مهارت‌آموزی بر مدرک‌محوری
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پیشینه‌ای از فرایندهای آموزش عالی در کشور افزود: در گذشته جامعه به‌دنبال مدرک‌گرایی بود و ارزش‌گذاری مبتنی بر میزان تحصیلات صورت می‌گرفت. اما در شرایط کنونی جامعه به اهمیت مهارت‌محوری پی برده است و مراکز آموزش عالی باید در همین راستا فعالیت کنند. او در بخش دیگری از سخنانش توجه رؤسای دانشگاه‌های استان فارس را به قابلیت‌های هر منطقه جلب کرد و افزود: پیچیدن نسخه آموزشی یکسان برای کل کشور نادرست است؛ چراکه هر شهر و منطقه‌ای دارای قابلیت‌های مختص آن حوزه است و بر اساس آن باید در حوزه‌های علمی و پژوهشی، مهارتی و فناوری، ارتقای سبک حل مسئله و مواردی از این دست فعالیت نمایند. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش پایانی سخنانش گفت: استان پهناور فارس از استعدادهای زیادی در حوزه مدیریتی، برخورداری از اساتید مجرب، توسعه زیرساخت‌های آموزشی و مهم تر از همه پتانسیل‌های دانشجویی برخوردار است و چشم‌انداز روشنی برای تحولات علمی و پژوهشی آن 
متصور هستیم.
 پیشتازی فارس در گسترش زیرساخت‌های آموزشی
محمدرضا قائدی نیز در حاشیه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس که به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی برگزار شد، بیان نمود: بعد از استان تهران و اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی فارس و شیراز با دارابودن ۳۵ واحد و مرکز آموزشی، سومین دانشگاه مهم در کشور از لحاظ داشتن واحدها و مراکز آموزشی می‌باشد. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی این استان با راه‌اندازی 17 مدرسه عالی مهارتی برای تعلیم مهارت‌های کاربردی به علاقه‌مندان، جزو پیشتازان این عرصه در کشور است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس اظهار نمود: جمعیت دانشجویی این دانشگاه در کل استان به مدد الهی و درایت ریاست عالی دانشگاه، به 72هزار نفر رسیده است؛ گرچه برای رسیدن به مرز خودکفایی باید حدود 10هزار نفر دانشجوی دیگر به جمعیت دانشجویی این استان اضافه شود. محمدرضا قائدی با اشاره به اجرایی‌شدن مقدمات طرح مسکن دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، ۸۰ هکتار زمین به این طرح اختصاص داده و اسناد آن هم آماده است. خوشبختانه تفاهم‌نامه دانشگاه با وزارت راه و شهرسازی، مسیر طرح مسکن اعضای هیئت علمی و کارکنان را هموار کرده است. قائدی ابراز امیدواری کرد که با حضور مثبت ریاست عالی دانشگاه در استان فارس، شرایط دانشگاه آزاد اسلامی فارس به جهت اقتصاد و رونق فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و فنی روزبه‌روز بیشتر شود و شاهد شکوفایی هرچه بیشتر در این حوزه‌ها در اقصی‌نقاط این استان باشیم. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی