[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۶۱۵
  • دوره جدید

متهم ردیف اول کمردرد و پوکی استخوان را بشناسید، روزنامه شیراز نوین

رئیس انجمن فیزیوتراپی ‌ایران با بیان‌ اینکه بی‌تحرکی در بروز کمردرد و پوکی استخوان مؤثر است، گفت: سن ابتلا به کمردرد در کشور بالای ۳۰بود اما اکنون پایین آمده و قرنطینه خانگی در دوران کرونایی باعث شده حتی کودکان و نوجوانان نیز از ‌این عارضه به دلیل نداشتن فعالیت فیزیکی و خانه نشینی رنج ببرند.
به گزارش بهداشت نیوز، کمردرد و عوارض ناشی از آن، از جمله مشکلات رایج کنونی در مردم است، بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ۶۰ تا ۹۰ درصد مردم، به‌طور مزمن از‌ این درد رنج می‌برند. بسیاری از مردم ‌این درد را جدی نگرفته و همچنان سال‌ها به فعالیت‌های عادی خود می‌پردازند. عواملی چون تصادفات یا فعالیت‌های جسمی شدید در جوانی، حمل وسایل سنگین، نحوه غلط خوابیدن، ‌ایستادن، نشستن، برنامه غلط غذایی، استرس‌های روزمره و غیره بیشترین تأثیر را در وقوع کمر درد دارند.
اولین حمله درد به ناحیه تحتانی کمر معمولاً برای افرادی در بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی بروز می‌کند، مطالعات نشان می‌دهد که کمردرد با بالارفتن سن، شایع‌تر می‌شود. ‌این عارضه بین افراد بسیار شایع است و از هر۱۰ نفر تقریباً هشت نفر با آن دست به گریبان هستند. کمردرد مشکلی است که اغلب ظرفیت انسان‌ها را در زندگی دستخوش تغییر می‌کند و گاهی هزینه زیادی را به فرد تحمیل می‌کند.
احمد موذن زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ‌ایران روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سلامت ‌ایرنا افزود: ۸۰ درصد مردم در طول زندگی به مدت یک بار کمردرد حاد و شدید را تجربه می‌کنند و مجبور می‌شوند به پزشک مراجعه کنند، ‌این عارضه رایج بوده و  نحوه نشستن غلط به مدت طولانی،  فعالیت‌های فیزیکی سنگین منجر به کمردرد می شود.
افراد پشت میز نشین بیشتر دچار کمردرد می شوند
احمد موذن‌زاده گفت: حدود ۸۵ درصد کمردردهای حاد و مزمن به واسطه فشار زیاد به ستوان فقرات ناشی از نحوه فعالیت نامناسب و نشستن زیاد بروز پیدا می کند.
وی افزود: افرادی که کار پشت میز نشینی دارند، بیشتر دچار کمردرد می شوند، باید همواره از نشستن یا‌ ایستادن به‌طور خمیده خودداری و سعی شود با قرار دادن ستون فقرات در حالتی راست و قائم، فشار کمتری به کمر خود وارد کرد، راه رفتن بعد از ۲۵ دقیقه نشستن بسیار ضروری است.
این فیزیوتراپیست اظهار داشت: نحوه غلط قرارگیری عضلات ستون فقرات، به دردهای کمر، لگن، ران و رباط‌های زانو منجر می‌شود، لازم است با تمرینات ملایم و مداوم ناحیه کمر، علاوه بر تقویت عضلات و ماهیچه‌های کمر، از صدمات احتمالی به دیگر اعضاء نیز جلوگیری شود. هنگام بلند کردن و حمل وسایل، به‌صورت خمیده راه نروید و با کمک از دیگر اعضای خود دست، بازوها و غیره  از فشار مستقیم بر کمر خودداری کنید.
کمردرد باعث افزایش فقر حرکتی 
به گفته وی، کمردرد باعث افزایش فقر حرکتی در بین گروه‌های سنی به‌ویژه کودکان، نوجوانان و سالمندان در ۲ سال اخیر به واسطه همه گیری کرونا شده و مشکلات زیادی را به‌وجود آورده است و در واقع زنگ خطر اختلالات حرکتی به صدا درآمده و حتی افراد در معرض ابتلا به دیابت و فشار خون بالا نیز قرار می‌گیرند.
موذن‌زاده افزود: باید با رعایت آموزش‌های لازم در بُعد پیشگیری و درمان کمردرد به افراد در زمینه نحوه فعالیت‌های روزمره، حفاظت از ستون فقرات، خم و راست نشدن مکرر، وسایل سنگین و غیره توسط فیزیوتراپیست آموزش داده شود زیرا  ناحیه کمر به طور طبیعی دارای قوسی است که می‌تواند حرکت ستون فقرات را تسهیل کند. وی تصریح کرد: بهترین توصیه برای دور ماندن از کمردرد در طول روز ‌این است که افراد در فواصل مختلف از روی صندلی برخاسته و کمی تحرک داشته باشند و راه بروند،‌ این کار تا حد زیادی مانع بروز کمردرد می‌شود. رئیس انجمن فیزیوتراپی ‌ایران خاطرنشان کرد: بازتوانی فیزیوتراپی نقش مهمی در درمان کمردرد دارد و در دهه ۸۰ میلادی پزشکان معتقد بودند فردی که مبتلا به کمردرد است باید استراحت کامل کند، امروزه با درمان‌های سریع فیزیوتراپی، لیزر و ماساژ درمانی می توان ‌این عارضه را بهبود بخشید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی