[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۶۱۵
  • دوره جدید

آبادانی در شهر زیرزمینی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
عملیات عمرانی در پروژه قطار شهری شیراز تداوم دارد و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کلان‌شهر شیراز از طرح‌های در حال ساخت خط دو مترو ایستگاه‌‌های امام حسین(ع)، استقلال، امیرکبیر و قهرمانان بازدید کردند.
 توسعه قطار شهری با ظرفیت‌های داخلی
شهردار شیراز در این مراسم گفت: مترو شیراز نمود توان متخصصان داخلی است و طرح جدیدی برای ادامه خط ۲ مترو در دست انجام است. سید احسان اصنافی با بیان اینکه اجرای خط ۲ مترو در این کلان‌شهر، بخشی از ظرفیت فنی و تخصصی بومی در ابعاد مختلف را به منصه ظهور رساند، تأکید کرد که استفاده حداکثری از توان داخلی در بخش‌های مختلف پروژه توسعه قطار شهری شیراز، همواره مدنظر بوده است. وی در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه خط دوم قطار شهری شیراز، گفت: برای کسانی که طی ماه‌های گذشته از این پروژه بازدید داشتند، روند تغییرات عمرانی، در بخش‌های مختلف و حجم و بزرگی کار انجام شده، کاملاً محسوس است. اصنافی با بیان اینکه در قطار شهری، سه بخش عمرانی، دیجیتال و سیگنالینگ و مکانیک مدنظر است، گفت: به‌جرئت می‌توان مدعی بود که در مجموع سه بخش بالغ بر ۷۰ درصد کار با اتکا به دانش، امکانات، تجهیزات و تخصص بومی اجرایی شده است. او با بیان اینکه بیش از ۹۶ درصد مصالح به‌کاررفته در اجرای پروژه مترو، ایرانی است، گفت: به لحاظ روش‌های مهندسی اجرای پروژه و بهره‌برداری و نگهداری از قطار شهری، کار به همت متخصصان توانمند ایرانی انجام می‌شود و حتی در بحث هدایت و پشتیبانی دستگاه تی‌بی‌ام (حفار) وابستگی کاملاً رفع شده است. شهردار شیراز با اشاره به انعقاد قراردادی برای تأمین تجهیزات و امکانات بخش کنترل و سیگنالینگ با شرکت صنایع الکترونیک ایران، خاطرنشان کرد: در خط یک قطار شهری شیراز هم یک شرکت ایرانی اقدامات فنی و تخصصی مربوط به این بخش را عهده‌دار است و خوشبختانه ایران جزو معدود کشورهای دارای تکنولوژی در این بخش به شمار می‌رود. اصنافی با بیان اینکه ریل مورد استفاده در خطوط مترو هم ایرانی است، گفت: در بخش واگن و تجهیزات مرتبط که البته جزو تعهدات وزارت کشور به شمار می‌رود، ۱۰۰درصد تکنولوژی داخلی نیست؛ البته آخرین واگن‌های تأمین شده برای مترو شیراز، تولید مشترک ایران و چین بوده که ۴۰ درصد از کار بومی‌ است و امیدواریم در آینده این میزان به ۷۰ درصد 
افزایش یابد.
 رویداد بزرگ در آستانه دهه فجر
شهردار شیراز وعده داد که دهه فجر امسال، فاز اول خط ۲ مترو، حدفاصل میانرود تا میدان امام حسین(ع) با تعداد ۳ ایستگاه، آماده بهره‌برداری شود و گفت: این فاز از خط ۲ با توجه به تداوم اقدامات عمرانی برای بهره‌برداری از سایر ایستگاه‌های پیش‌بینی شده، آغاز به کار خواهد کرد. اصنافی ابراز امیدواری کرد که ایستگاه استقلال خط ۲ مترو نیز تا قبل از پایان سال، آماده بهره‌برداری شود و گفت: برای احداث ایستگاه میدان امام حسین(ع)، کار حفاری و اقدامات سیویل، در عمق منفی ۳۰ متری با سرعت خوبی در حال انجام است و این موضوع در بازدیدی که انتهای تابستان انجام می‌شود، مشهود خواهد بود.شهردار شیراز با یادآوری اینکه بر اساس طراحی اولیه، خط دوم مترو تا میدان کلبه ادامه می‌یافت، گفت: در یک مقطع تصمیم بر این شد که با هدف تسریع در روند کار، حدفاصل ایستگاه آزادی تا میدان کلبه سعدی، تراموا اجرا شود که این طرح رد شد. اصنافی با تأکید بر اینکه قطعاً خط ۲ از ایستگاه آزادی بر اساس طراحی انجام‌شده ادامه خواهد داشت، گفت: با توجه به تغییرات جمعیتی و گسترش شهر در محدوده شرق و شمال شرقی شیراز، طرحی مدنظر قرار گرفت که این خط تا ابتدای بلوار سرداران یا میدان سردخانه ادامه یابد. وی با بیان اینکه نهایی شدن این طرح بستگی به نتیجه مطالعات و تصویب آن در مراجع بالادستی دارد، خاطرنشان کرد: در صورت نهایی شدن این طرح، قطار شهری ظرفیت زیرساختی حمل و نقلی مناسب برای جمعیت حدود ۳۰۰هزار نفری ساکن در محدوده شرق و شمال شرقی شیراز و مناطق سه و هفت شهرداری فراهم خواهد شد. شهردار شیراز یکی از مسائل مدنظر در طراحی جدید خط ۲ مترو را، نقطه شروع حفاری‌ها بیان و اضافه کرد: به دلیل لزوم ایجاد محل دپو لوازم، تجهیزات و... موردنیاز اقدامات عمرانی، ۲ گزینه برای ادامه عملیات حفاری وجود دارد؛ گزینه اول تداوم کار از پارک آزادی و گزینه دوم، اجرایی شدن حفاری از نقطه مقابل و انتهایی خط است. اصنافی اضافه کرد: اگر حفاری را از ایستگاه آزادی ادامه دهیم، الزاماً باید بخش وسیعی از پارک آزادی را به محل دپو اختصاص دهیم؛ حال آنکه حفظ و گسترش فضای سبز یکی از موارد موردتأکید مدیریت شهری در مجموعه شهرداری و شورای شهر بوده است. اما در نقطه انتهایی خط ۲، شهرداری زمین مناسب برای این اقدام را در اختیار دارد. شهردار شیراز تأکید کرد که در هر حالت، پروژه خط دوم قطار شهری شیراز در ایستگاه آزادی متوقف نخواهد شد و قطعاً تا مقصد نهایی تعریف شده در گذشته یا نقطه مدنظر در طراحی جدید، ادامه و امتداد خواهد داشت.
 تداوم عمران در شرایط طاقت‌فرسا
محمدتقی تذروی نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این بازدید با تقدیر از شهرداری و مجموعه قطار شهری گفت: شاید مردم ما ندانند که فرزندانشان در جاهایی به عمق منفی ۳۰ متر زمین در گرما و سرما در حال کار و فعالیت هستند. وی با تصریح بر انعکاس صحیح فعالیت‌های مترو به مردم‌ گفت: باید به‌صورت تخصصی ابهامات برطرف شود. نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در بحث مترو باید قدم به قدم و وجب به وجب حرکت کنیم. در برخی موارد باید ایستگاهی زودتر راه‌اندازی شود و اینها به دلیل مشکلاتی نظیر دیواره سنگی و مواردی است که در عمق چند متری زمین است؛ پس باید گام به گام با راهبرد مطالعاتی حرکت کنیم.رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز ابراز امیدواری کرد تا در سال ۱۴۰۱ بتوانیم ایستگاه به ایستگاه و فاز به فاز را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.
 پرچم‌داری مهندسان ایرانی در پروژه قطار شهری
رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز در این مراسم گفت: اجرای خط دوم قطار شهری شیراز، نمود‌ بارز توان فنی و تخصصی مهندسان ایرانی است. امیر یقطین در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه خط دوم قطار شهری شیراز، گفت: هم اکنون اقدامات عمرانی در ایستگاه‌های مختلف و طول مسیر خط ۲ مترو با سرعت ادامه دارد. او گفت: عمیق‌ترین نقطه ایستگاهی در خط ۲ قطار شهری شیراز، در میدان امام حسین(ع) واقع شده است که این ایستگاه، محل تقاطع خطوط یک و ۲ قطار شهری شیراز محسوب می‌شود. یقطین با یادآوری اینکه عملیات سیویل خط ۲ در میدان امام حسین(ع) بدون تأثیر بر روند بهره‌برداری خط یک تداوم دارد، گفت: عمق ایستگاه امام حسین(ع) در محل سکوی مسافرگیری خط یک ۱۲ متر و در سکوی مسافرگیری خط ۲، حدود ۳۰ متر است. رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: علاوه بر موضوع ترافیک موجود، عرض کم خیابان مشیرفاطمی و وجود ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری متعدد و عمدتاً سازه‌های قدیمی، از مسائل مهم و تأثیرگذار بر روند اجرای پروژه بوده است. یقطین گفت: اجرای خط دوم قطار شهری شیراز، یکی از نمود‌های بارز توان فنی و تخصصی مهندسان و متخصصان ایرانی است و تونل‌های احداث شده در خط ۲ قطار شهری در محدوده خیابان مشیرفاطمی، عریض‌ترین تونل‌ها در کشور محسوب می‌شود. وی همچنین از برپایی نمایشگاهی از محصولات بازمهندسی و بومی شده در این سازمان خبر داد و گفت: در این نمایشگاه، ۴۵ محصول خارجی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی و بازمهندسی شده است، به نمایش گذاشته می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی