[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دست اتحادیه خالی است اشتغال اراده ملی می‌خواهد، روزنامه شیراز نوین

  
 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

علی‌رغم اینکه تاکسی‌های اینترنتی ( اسنپ و تپسی)، با ورود سرمایه‌گذار رونق گرفته‌اند، تاکسی تلفنی‌ها از این بازار عقب افتاده‌اند.
در حالی که روزگاری برخی دفاتر تاکسی تلفنی در شیراز به‌تنهایی  250 خودرو در اختیار داشته‌اند، چرا با عدم سرمایه‌گذاری به موقع و همسو شدن با تکنولوژی روز به سمتی رفته‌اند که در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند؟
شواهد حکایت از آن دارد که تاکسی تلفنی‌های شیراز تمایلی به همسو شدن با پیشرفت فناوری روز نداشته‌اند در حالی که سرمایه‌گذاری به موقع در این زمینه می‌توانست نتایج مطلوبی برای این صنف در پی داشته باشد و به‌نظر می‌رسد اگر سرمایه‌گذاری جدی در این حوزه انجام شود، شاید هنوز هم بتوان این صنف را که اعضای بسیاری در شیراز دارد، نجات داد.
در خصوص این موضوع و مشکلات این صنف با رئیس اتحادیه دفاتر تاکسی تلفنی، آموزشگاه‌های رانندگی، پیک موتوری و خودروهای اجاره‌ای شیراز به گفت‌وگو نشسته ایم.
 رئیس اتحادیه دفاتر تاکسی تلفنی، آموزشگاه‌های رانندگی، پیک موتوری و خودروهای اجاره‌ای شیراز در گفت‌وگو با شیرازنوین گفت: قبل از راه‌اندازی تاکسی‌های اینترنتی، صنف تاکسی تلفنی یکی از پررونق‌ترین صنوف بود، اما با رونق تاکسی‌های اینترنتی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.
 پیش رفتن زندگی به سمت امور آنلاین به برخی مشاغل صدمه رسانده و یکی از این موارد، رواج یافتن ترددهای اینترنتی در حوزه حمل و نقل و تاکسی‌های اینترنتی است که موجب شده تا صنف تاکسی تلفنی در آستانه ورشکستگی قرار بگیرد.
  سید کرامت الله فتحی، رئیس اتحادیه دفاتر تاکسی تلفنی، آموزشگاه‌های رانندگی، پیک موتوری و خودروهای اجاره‌ای شیراز با اشاره به وضعیت کنونی صنف تاکسی تلفنی می‌گوید: قبل از راه‌اندازی تاکسی‌های اینترنتی، صنف تاکسی تلفنی یکی از پررونق‌ترین صنوف بود و بیش از ۳۰۰ واحد صنفی تاکسی تلفنی در شیراز داشتیم که بعضاً برخی ۲۵۰ خودرو هم داشتند.
 وی ادامه می‌دهد: به مرور زمان با رونق تاکسی‌های اینترنتی، شاهد افت شدیدی در صنف تاکسی تلفنی شدیم که امروز با داشتن ۴۰۰ عضو در اتحادیه دفاتر تاکسی تلفنی شیراز، این واحدها اغلب کم‌رونق و برخی در آستانه تعطیلی هستند.
 فتحی با تأکید بر اینکه فضا به سمتی رفته که تاکسی تلفنی‌ها قابل رقابت با تاکسی‌های اینترنتی نیستند، اظهار می‌کند: توان ما در این حوزه برای رقابت کافی نیست، چراکه به سرمایه زیادی نیاز دارد.
 وی همچنین با اشاره به اینکه قیمت تاکسی‌های اینترنتی اغلب بیش از تاکسی تلفنی تمام می‌شود، عنوان می‌کند: اما فضا به سمت استفاده بیشتر از تاکسی‌های اینترنتی رفته و دفاتر تاکسی تلفنی در شیراز غالباً در حال ورشکستگی هستند.
 رئیس این اتحادیه می‌افزاید: یکی دیگر از مشکلات صنف تاکسی تلفنی، بیمه آنهاست و اگر دولت طرح بیمه آنها را ادامه  می‌داد، این مشکل وجود نداشت اما همان تعدادی هم که قبلاً بیمه شده بودند در صورت بازنشستگی هم قابل جایگزین شدن نیستند در حالی که فعالیت در این صنف، کار دشواری است و باید در زمره مشاغل سخت قرار داده می‌شد و از دست اتحادیه هم کار چندانی برنمی‌آید و یک کار کشوری است که دولت باید از آن حمایت کند.
 فتحی با اشاره به اینکه برخی دفاتر تاکسی تلفنی شیراز، اشتراک و زنگ‌خور دارند، اما راننده‌ها اقبالی به حضور ندارند، می‌گوید: عدم برخورداری از بیمه، گران شدن لوازم یدکی، لاستیک، بیمه خودرو، تعویض روغن، باتری و ... همگی در این امر سهیم هستند و از مشکلات صنف ما محسوب می‌شوند.
 وی در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث آموزشگاه‌های رانندگی هم اشاره کرده و ادامه می‌دهد: بالغ بر ۴۰ آموزشگاه رانندگی و ۲ هزار مربی در شیراز داریم و با نرخ یک‌دوم استان‌های دیگر در این آموزشگاه‌ها به ارائه خدمات می‌پردازیم و از مشکلات فعالان این حوزه هم می‌توان به بیمه کارمندان و مربیان و همچنین گرانی موارد مربوط به خودرو اشاره کرد.
 فتحی در خصوص مشکلات صنف خودروهای اجاره‌ای هم اظهار می‌کند: خودرویی که به امانت داده می‌شود، ممکن است به طرق مختلف مورد سواستفاده قرار بگیرد و با آن تخلفاتی انجام شود و علی‌رغم وجود قرارداد و مستندات، اما تا مالک خودرو بخواهد این موارد را به اثبات برساند باید با گذاشتن وقت، روند قانونی طی کند تا خوردو از توقیف خارج شود.
 وی در مورد پیک‌های موتوری هم بیان می‌کند: بالغ بر ۳۰۰ پیک موتوری در شیراز داریم که نرخ خدمات آنها نسبت به تورم بسیار پایین است و پاسخ‌گوی معیشت خانوادگی آنها نیست.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی