دانشگاه مدرکگراست ، روزنامه شیراز نوین
عضو شورای نگهبان با بیان اینکه امروز دانشگاه به مرکز مدرک گرایی تبدیل و از ماهیت اصلی دور شده است، تأکید کرد که بازگشت دانشگاه به ریل اصلی، در حل مشکلات اجرا و قانونگذاری و تقویت آنها، تأثیرگذار خواهد بود.
به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست تخصصی «مسیر تحول؛ دانشگاه، قانون و منطق حکمرانی» که در دانشگاه شیراز برگزار شد، بیان کرد: همه در شکلگیری نظام جمهوری اسلامی ایران سهم داریم و برای رسیدن به نقطه مطلوب، حکمرانی مطلوبی هم باید باشد که پایه اصلی این حکمرانی نظام حقوقی و قانون و قانونگذاری است.
او با طرح این پرسش که آیا همه قوانین خوب و مؤثر است، گفت: پاسخ به این پرسش قطعاً نمیتواند مثبت باشد؛ بلکه ایراداتی نیز وجود دارد که منجر به نامطلوب بودن و ناکارآمدی برخی از قوانین شده است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: سهم دانشگاه در قانونگذاری در گام نخست تا چه اندازه فرض شده و به عنوان یک مرکز علمآموزی و علماندوزی تا کجا توانسته نیازهای جامعه را برطرف کند؟ دانشگاه مرکز آموزش علم و دانش است، اما آیا دانشگاه توانسته در جامعه و ایجاد یک نظام حقوقی به خوبی ایفای نقش کند؟
کدخدایی با بیان اینکه امروز دانشگاه یک مرکز مدرکگرایی شده و در دانشگاه هم طفل گریزپای و هم معلم گریزپای داریم، تصریح کرد: دانشگاه به شکل صورت رفته و از ماهیت فاصله گرفته است؛ اگر گلایه داریم که در دستگاههای اجرایی شکلگرا شدند، چون از دانشگاه این مسئله ترویج میشود.
او با بیان اینکه دانشگاه به تدریج ارتباطش را با جامعه قطع کرده است، گفت: دانشگاه فاصلهای با اجتماع پیدا کرده است؛ دانشجو درس میخواند و مدرک میگیرد اما در جامعه میبیند که فضای دیگری است؛ یک بخش از این امر به ضعف سیستم آموزشی برمیگردد که دانشگاه از علممحوربودن به مدرکمحوربودن رفته است.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با طرح این پرسش که دانشگاه در اخلاق علمی تا کجا توانسته با دانشجو ارتباط برقرار کند، تأکید کرد: اگر مراکز علمی و دانشگاهها به ریل اصلی بازگردد، میتوانیم انتظار داشته باشیم که قانونگذاری مجلس درست باشد و به دیگر
مسیرها برگردیم.
او بیان کرد: مجلس میتواند مراکز تخصصی و پژوهشی داشته باشد که به امر قانونگذاری نمایندگان کمک کنند؛ چون انتظار نیست که همه نمایندگان آشنا با حقوق باشند. اینکه مجلس هر روز قانونگذاری کند، تصور غلطی است.
کدخدایی افزود: گاهی اوقات در قوانین به اقتضائات اجرایی توجه و تنقیح قوانین نیز به درستی انجام نشده است و به یک وضع فراوانی قوانین رسیدیم؛ در حالی که مرکز کارشناسانه برای راهنمایی نمایندگان لازم است که قوانین را بشناسند و دوباره قانونی بر قانون وضع نکنند.
او تصریح کرد: قانون جدید مشکلی را حل نمیکند تا زمانی که متوجه نباشیم که قانون گذشته چرا اجرایی نشده است.
عضو شورای نگهبان با اشاره به آسیبشناسی نظام پژوهشی در علم حقوق گفت: در حوزه سیاستگذاری پژوهشی نمیدانیم کدام نهاد متولی برنامهریزی و سیاستگذاری است. اگر پژوهشهایی نیز میشود چون دانشگاهها نتوانستند ارتباط برقرار کنند. هر دستگاهی یک دانشگاه و پژوهشکده زده و جدا شده است؛ یکی از اقدامات خوب، جمعآوری دانشگاهها و مراکز جدید علمی است؛ چراکه باید دانشکدههای حقوق دانشگاهها تقویت شوند.
او با بیان اینکه پژوهشها نیز کمی یا برای ارتقای رتبه یا کسب درآمد است، گفت: این چقدر در حکمرانی مؤثر خواهد بود؟ هزینههای زیادی برای پژوهش میشود، اما اجرا ندارد. محتوای پژوهشها هم هیچ کدام مسئلهمحور و کاربردی نیست. دستگاهها درخواست پژوهش میدهند؛ چون تکلیف قانونی و برای هزینهکرد بودجه پژوهشی است، تا اینکه مسئلهای حل شود.
کدخدایی پاسخ این پرسش که قانون اساسی ما قانون اساسی دینی است، اما آیا با حقوق مردم منافات دارد را خیر دانست و گفت: اگر در دستگاه اجرایی علیرغم داشتن مصوبه حقوق مردم تضییع شود، شورای نگهبان ورود میکند، اما این امر تبیین نشده است. از شورای نگهبان انتخابات را فقط دیدهایم، ولی آرای شورای نگهبان مبتنی بر اصول اسلامی در کدام دانشگاه بررسی و تبیین شده است؟
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین