[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

چرخه تهیه کاغذ بازنگری شود ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

صنعت چاپ یک حوزه کهن و دیرینه است که با فرهنگ جامعه ارتباط مستقیمی دارد و افزایش قییمت مواد اولیه این صنعت که همگی وارداتی هستند، مشکل اصلی فعالان این صنف به شمار می‌رود که در این خصوص با رئیس صنف اتحادیه چاپخانه‌داران استان فارس به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
رئیس صنف اتحادیه چاپخانه‌داران استان فارس گفت: چرخه توزیع کاغذ وارداتی باید بازنگری شود؛ زیرا کاغذ وارداتی از بنادر جنوب کشور به تهران ارسال شده و چاپخانه‌داران باید از تهران آن را تهیه کنند. علاوه بر این نوسان قیمت کاغذ مشکلی است که فعالان این صنعت با آن مواجه هستند.
محمدابراهیم نجابتی، رئیس صنف اتحادیه چاپخانه‌داران استان فارس در گفت‌وگو با شیرازنوین، با اشاره به اینکه انتشارات با حوزه فرهنگ در جامعه ارتباط مستقیمی دارد، می‌گوید: وقتی تمامی ابزار و فرایندهایی که به چاپ کتاب و حوزه انتشار منتهی می‌شود، با گرانی مواجه شود، انتشار کاهش می‌یابد و این امر بر فرهنگ جامعه اثراتی خواهد گذاشت.
وی با تأکید بر گرانی کاغذ و ملزومات دیگر صنعت چاپ عنوان می‌کند: در ۴۴ سال گذشته شاهد افزایش ۱۴۵هزار برابری قیمت کاغذ بوده‌ایم و قیمت یک بند کاغذ که ۴۴ سال قبل ۱۱ تومان بود، اکنون یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان شده است.
نجابتی با مقایسه‌کردن افزایش نرخ دلار در این بازه زمانی با نرخ کاغذ، ادامه می‌دهد: افزایش ۱۴۵هزار برابری نرخ کاغذ در این مدت در حالی است که قیمت دلار نسبت به ۴۴ سال قبل، ۷هزار و ۵۰۰ برابر شده است.
وی با اشاره به نوسان نرخ کاغذ به‌صورت ساعتی و روزانه، می‌گوید: گرانی کاغذ مشکل اصلی صنف ماست و وقتی قیمت کاغذی که انتشارات روز قبل سفارش داده و فردا می‌خواهد آن را تحویل گرفته و حساب‌وکتاب کند، هر بند کاغذ ظرف یک صبح تا عصر ۵۰هزار تومان افزایش داشته، خب قطعاً اعضای این صنف متضرر می‌شوند و سفارش مشتری را با همان قیمت قبل کاغذ که قبلاً طی کرده‌‌اند، انجام می‌دهند که نتیجه این روند، کاهش سود سهم انتشاراتی‌هاست.
نجابتی می‌افزاید: قیمت مرکب حدود یکصدهزار تومان شده و پرداخت کرایه برای سفارش‌دادن آن از تهران هم موضوع دیگری است که همان داستان سفارش‌دادن کاغذ از تهران را برای چاپخانه‌داران شهرها و استان‌های دیگر رقم زده است‌.
وی اضافه می‌کند: مشکلی که در کنار نوسان قیمت کاغذ برای چاپخانه‌داران وجود دارد، سفارش‌دادن کاغذ وارداتی از تهران است؛ کاغذی که تنوع چندانی هم ندارد و از کشورهای چین و هند و بعضاً اندونزی با کشتی وارد جنوب کشور می‌شود، به تهران منتقل می‌شود و همان مصرف‌کننده این کاغذ که چاپخانه‌دار بندرعباس، شیراز و سایر شهرهاست، باید مجدداً با پرداخت هزینه کرایه بیشتری، کاغذ را از تهران سفارش دهد و این چرخه واقعاً باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد.
رئیس این اتحادیه موضوع صدور بدون محدودیت پروانه را مشکل دیگری می‌داند که این صنف با آن مواجه است و بیان می‌کند: صدور پروانه زمانی مؤثر است که با تخصص، سرمایه لازم و نیاز جامعه هم منطبق باشد. در صنف ما باید برای صدور پروانه یک امتحان فنی هم داده شود، اما گفته شده که اتحادیه به ثبت‌نام‌های در سامانه باید ظرف ۲ روز پاسخ دهد، اما لازم است دست اتحادیه را در تشخیص تخصص افراد این صنف باز بگذارند.
نجابتی در پایان با تأکید مجدد بر اینکه چاپ با سلامت، فرهنگ و امنیت جامعه سروکار دارد، تصریح می‌کند: اگر گوشه‌ای از این صنعت بلغزد، سلامت و فرهنگ جامعه به خطر می‌افتد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی این حوزه باید حمایت بیشتری از حوزه چاپ، ناشران و فعالان این صنف داشته باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی