[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۶۵۱
  • دوره جدید

مدرسه غیردولتی و شرایط آن ، روزنامه شیراز نوین

خانواده‌هایی که فرزندشان از یک مقطع تحصیلی وارد مقطع دیگری می‌شود، در به در دنبال مدرسه خوب می‌گردند. «این یکی به درس بچه‌ها نمی‌رسد. این مدرسه خوب است اما به بودجه ما نمی‌خورد. این یکی نیاز به پارتی دارد. مدرسه از منزل ما دور است». می‌گویم شما چه انتظاری از مدرسه بچه تان دارید؟ می‌گوید: «معلم خوب درس بدهد... بچه‌ها به حال خودشان رها نشوند. تعداد بچه‌ها توی کلاس ۴۰نفر نباشه مدرسه سر و سامان داشته باشه و... 
سطح نازل آموزش در مدارس دولتی به دلایلی مانند دو نوبتی بودن مدارس، تراکم بالای دانش آموز در کلاس‌های درس، بی‌انگیزگی و کم کاری معلمان و ضعف مدیریت مدرسه باعث شده که خانواده‌ها دنبال مدارس غیردولتی بروند. تعداد کمی دانش‌آموز از طریق آزمون‌های سخت در مدارس تیزهوشان و مدارس نمونه دولتی پذیرفته می‌شوند اما پیدا کردن مدرسه غیردولتی مناسب برای بقیه کار آسانی نیست. خانواده‌ها متناسب با سطح درآمد خود به مدارس دولتی معروف، مدارس شاهد، مدارس غیرانتفاعی صاحب آوازه در سطح شهر، مدارس غیر انتفاعی معروف در منطقه، مدارس غیرانتفاعی سر کوچه، مراجعه کرده و با مدیر و ناظم این مدارس حرف می‌زنند. مادر یک دانش آموز که تازه از مدرسه راهنمایی غیر انتفاعی باز گشته می‌گوید: «شهریه این مدرسه ۲میلیون و دویست هزار تومان است و دست کم ۸۰۰هزار تومان هم باید بابت سرویس رفت و آمد بپردازم». این مدرسه مانند اغلب مدارس غیر انتفاعی امتحان ورودی برگزار کرده است. بر روی برد مدرسه نوشته شده: «تعداد محدودی دانش آموز در سال اول از طریق آزمون و مصاحبه پذیرفته می‌شوند».
خانواده‌ها معمولاً با شرمندگی از میزان شهریه می‌پرسند. وقتی که برای پذیرش ۷۵نفر به گفته مدیر، ۶هزار دانش آموز داوطلب شده اند، پرسش از میزان شهریه چندان جایگاهی ندارد. مدرسه خوب، لزوماً غیرانتفاعی نیست. این آزمون‌ها در درجه اول جنبه تبلیغاتی و بازارگرمی برای مدرسه دارد. فرق بهترین مدرسه غیرانتفاعی با بدترین مدرسه دولتی سرکوچه چیست؟ به همان اندازه که در مدارس دولتی کم کاری و اهمال صورت می‌گیرد در مدارس غیرانتفاعی با شهریه‌های ۴- ۳میلیونی به دانش آموز فشار می‌آورند و حافظه او را از معلومات مختلف پر می‌کنند.
در واقع این مدارس به نام قبولی در المپیاد و رسیدن به رتبه زیر صد کنکور، شادابی و روحیه زندگی را در نوجوانان می‌کشند و آن‌ها را تبدیل به ماشین بی اراده مطالعه می‌کنند. عوارض این فشارها بروز انواع ناهنجاری‌های روانی است که آثار آن تا سال‌ها باقی می‌ماند. به گمان من تحصیل در بهترین مدارس تهران که خانواده‌ها برای آن‌ها سر ودست می‌شکنند و به خاطر پرداخت شهریه از بانک وام می‌گیرند یا مادران طلاهای خود را می‌فروشند و ریاضت اقتصادی بر خانواده تحمیل می‌کنند، از نظر تربیتی و آموزشی به مفهوم علمی، زیانبار بوده و برنامه آموزشی و تربیتی این مدارس مغایر با حقوق طبیعی کودکان است. اگر مدارس دولتی تفریط می‌کنند، مدارس غیرانتفاعی افراط‌گری را پیشه خود کرده اند. معروف است که برخی مدارس معروف به یمن نفوذ مؤسسان خود بازرس‌های آموزش و پرورش را به داخل مدرسه راه نمی‌دهند. یکی از این مدارس که متعلق به یکی از وزرای اسبق آموزش و پرورش است، به سبک کلیسا از دانش آموزان برگه اعتراف به گناه می‌گیرد. نظارت آموزش و پرورش بر نرخ شهریه و کار این مدارس جنبه سمبلیک دارد. این مدارس لیستی از هزینه‌های خود و کلاس‌های فوق برنامه و اردو و... را به مناطق آموزش و پرورش ارائه می‌دهند. ادارات هم معمولاً این برآوردهای مالی را تصویب می‌کنند. در برخی از این مدارس علاوه بر شهریه مصوب تحت عناوین دیگر هم از والدین پول می‌گیرند. برخلاف تصور عمومی، عمده مشتریان مدارس غیر دولتی، سرمایه داران و مرفهان بی درد نیستند. والدین اکثر دانش آموزان این مدارس، کارمندان دولت، فرهنگیان، اساتید دانشگاه، نظامیان و افراد متوسط جامعه هستند که تحصیلات بیشتری دارند و به کیفیت تحصیل فرزندان خود اهمیت می‌دهند.شهریه مدارس غیردولتی هرچند برای طبقه متوسط شهرنشین، کمر شکن است اما از حق نباید گذشت که سود سرمایه گذاری در بخش آموزشی در مقایسه با بخش‌های دیگر اقتصادی بسیار کمتر است. اما نکته اینجاست که بسیاری از مدارس غیردولتی که شهریه‌های ۳-۴میلیونی می‌گیرند، متعلق به دولتمردان و شخصیت‌هایی است که در فضایی غیر رقابتی از رانت‌های دولتی استفاده کرده و از ابتدا آورده مالی قابل توجهی نداشته‌اند.
می‌توان فهرستی از این مدارس که معمولاً مؤسسان آن‌ها از نگاه مردم پنهان نگه داشته می‌شوند را ارائه داد. ریشه اصلی مشکل اینجاست که سال به سال تعداد بیشتری از خانواده‌ها اعتماد خود را به کارآمدی مدارس دولتی از دست می‌دهند و دنبال مدرسه جایگزین غیر دولتی می‌روند، اما این کار برای طبقه متوسط فرهنگی جامعه در شرایط کنونی مانند رفتن دنبال سراب و نتیجه آن سرخوردگی است. در آموزش و پرورش رضایت دانش آموز و اولیا مهم‌ترین شاخص کارآمدی است. آموزش و پرورش باید با نظارت بر کیفیت کار در مدارس دولتی و ایجاد انگیزه خدمت در معلمان و مدیران و برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای نوسازی معلومات معلمان، به نیازهای آموزشی خانواده‌ها پاسخ داده و اعتماد جامعه به مدارس دولتی را بازگرداند. یکی از این راه‌ها احیای مدارس نمونه مردمی است که در واقع راهی است برای به تحرک واداشتن مدارس دولتی.
• ژیلا فروغی؛ معاون پرورشی دبیرستان استاد شهریار؛ ناحیه سه شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی