[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خانه مطبوعات در خط مطالبه‌گری ، روزنامه شیراز نوین

 مریم کشاورز
در نشست صمیمانه مدیرکل و معاونت فرهنگ و رسانه‌ای و رئیس رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با فعالان رسانه، بیشتر درباره خانه‌ای صحبت شد که چشم امید فعالان رسانه‌ای به همواره روشن‌ماندن چراغ آن، دوخته شده است.    
در این نشست صمیمی، محمد عسلی مدیر مسئول روزنامه عصر مردم و از پیشکسوتان مطبوعات فارس به‌عنوان اولین سخنران بر این باور است که رسانه‌ها همواره در سایه نگاه‌ داشته می‌شوند و همیشه مسئولان انتظار داشته‌اند که اخبار فعالیت‌ها و برنامه‌های آنها تمام و کمال بازتاب داده شود. این در حالی است که رسانه‌ها نیاز به تحول‌ دارند و ایفای صحیح رسالت انتشار اخبار و دغدغه‌های عمومی، نیازمند ایجاد تغییرات همه‌جانبه در ساختار و عملکرد رسانه‌هاست. بنابراین انتظار داریم تا متولیان فرهنگی با رفع نیازهای فکری، فرهنگی و مالی فعالان رسانه‌های چاپی و برخط، زمینه را برای دستیابی به آینده‌ای ایمن و درخور فراهم نمایند.
فرزاد وثوقی نماینده خبرنگاران استان در خانه مطبوعات و عضو شورای سردبیری روزنامه شیرازنوین، از سرنوشت نامعلوم خانه مطبوعات سخن راند و اظهار کرد: این خانه مأوای مدیران مسئول، خبرنگاران، عکاسان خبری و سایر دست‌اندرکاران فعال در حوزه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری است. وثوقی با ذکر مثالی درباره داستان شترمرغ گفت: هنوز نمی‌دانیم که ما به‌عنوان نمایندگان منتخب رسانه‌ها در این خانه، مرغیم یا شتر! فرمان می‌دهیم یا فرمان‌پذیریم؟ خصوصی هستیم یا دولتی؟ پاسخ‌گویی واضح و روشن به این تردیدها و پرسش‌ها، زمانی امکان‌پذیر است که بودجه موردنیاز این نهاد بهنگام و به‌اندازه تأمین شود و از سیاست تزریق قطره‌چکانی و نامنظم بودجه اجتناب گردد. تا زمانی که تزریق مالی مناسب صورت نپذیرد، دستمان بسته است. وثوقی تأکید کرد که حداقل باید در این خانه به اندازه شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانیم تولید فکر کنیم و فعالیت‌های آبرومندانه و درخور شأنی را با حمایت مدیران مسئول جراید طرح‌ریزی و اجرا نماییم. 
به گفته او، تمامی فعالیت‌های خانه مطبوعات در قالب یک تشکل غیردولتی است و به اعتقاد بنده در هر روزنامه یا خبرگزاری باید یک شعبه از خانه مطبوعات تشکیل شود تا با مشارکت همه‌جانبه افراد، موضوع مهم بیمه و امنیت شغلی و سایر موارد حل‌وفصل گردد. درواقع موضوعات معیشتی خبرنگاران و سایر فعالان حوزه اطلاع‌رسانی در بخش‌های فنی بر دوش مدیران مسئول رسانه‌ها سنگینی می‌کند.
مریم ترابی، رئیس خبرگزاری پانا بر این باور است: پدری غم‌خوار می‌خواهیم تا زمین‌خورده‌های رسانه‌ای را از خاک بلند کند. امیدواریم با نشستن افراد مصلح و شایسته بر صندلی فرهنگ و با دستان پرعطوفت آنان، بنای پوسیده و خراب خانه‌ای به نام مطبوعات ترمیم و اصلاح گردد. همچنین امیدواریم با همفکری صاحبان همیشه هوشیار قلم، فضای مناسبی برای فعالیت کل همکارانمان ایجاد شود.
مریم مرادی‌سروستانی، خبرنگار روزنامه افسانه، باقی‌ماندن در هیچ بن‌بستی را برای گردانندگان عرصه خبری قابل‌پذیرش ندانست و گفت: آمایش و پایش فعالان رسانه و افرادی که میدان فعالیت در رسانه را ترک کرده‌اند، شرط نخست پیشتازی خانه‌ای در تملک مطبوعات و رسانه‌های برخط است.
سیدبهنام موسوی، خبرنگار پایگاه خبری صبح مرودشت نیز اظهار امیدواری نمود که با تحولات مثبتی که در ساختار نظام فرهنگی استان فارس رخ داده است، رسانه‌های استان فارس آینده‌ای روشن را پیش رو داشته باشند. 
حسین کشتکار، خبرنگار پایگاه خبری آباده‌نما نیز اظهار امیدواری نمود: حال که در امر مدیریت خانه مطبوعات فارس، جوانان نیز مورد وثوق قرار گرفته‌اند، انتظار می‌رود که زمینه را برای ایجاد تغییرات گسترده فرهنگی فراهم نمایند و در چهارچوب قوانین و اختیارات، احقاق حقوق فعالان رسانه در اولویت قرار گیرد.  
غیاث‌الدین ملک‌حسینی خبرنگار روزنامه خبر جنوب، خطاب به همتایانش خواستار شد که نوک پیکان انتقادات خود را به‌سوی خانه محقر مطبوعات که به‌رغم بی‌مهری‌ها، کسادی‌ها و ضعف‌ها همچنان ایستاده و مقاوم به پیش می‌رود، 
هدف نگیرند. 
وی افزود: این خانه، خانه‌ همیاری در امور خیرخواهانه و مشارکت در امور مورد توافق همگانی است. خانه مطبوعات با حداقل امکانات و منابع مالی نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان، جشنواره‌های موضوعی و... اقدام نموده و اهداف و برنامه‌های خود را با اقتدار پیگیری نموده است. نباید ضعف‌های عملکردی این خانه را بیش از حد پررنگ کنیم و این خانه را قربانی‌ ناآگاهی خود از شرایط موجود و عملکردهای گذشته و حال کنیم. برای ما که نمایندگان اذهان عمومی هستیم، نقد غیرمنصفانه پسندیده نیست. 
شهاب میرباقری، رئیس امور رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، فعال‌سازی کمیته‌های مردم‌نهاد و غیردولتی را در چهارچوب ضوابط و مقررات دولتی، شرط اساسی برای بالندگی صنعت رسانه‌های فارس دانست. 
غلامرضا خوش‌اقبال، معاون فرهنگی رسانه‌ای استان نیز خواهان تداوم برگزاری نشست‌های تخصصی با نمایندگان رسانه‌ها شد تا زمینه برای بازطراحی حوزه‌های فعالیت رسانه‌ها و خانه متعلق به آنها فراهم گردد. 
در نهایت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس پس از گوش فرادادن به درددل‌های فعالان حوزه رسانه، اظهار نمود: در حال حاضر، حوزه رسانه شاهد ترکیب دو قشر باتجربه و جوان است. این ترکیب مناسب، زمینه شکل‌گیری تحولات اجتماعی و فرهنگی را مساعد می‌سازد. انتظار می‌رود برای شکل‌گیری این تحول، حوزه آموزش به میزان بیشتری موردتوجه قرار گیرد و با بهره‌گیری از پلتفرم‌های جدید، مطالبات صنفی فعالان رسانه به نحو شایسته‌تری موردپیگیری قرار گیرند. 
حمیدرضا قانعی تأکید کرد: برخلاف مدیران سابق، با قاطعیت اعلام می‌کنم که در حمایت نسبی از رسانه‌ها، مشکل نقدینگی نداریم؛ به شرطی که برنامه جامع و کاملی فرا روی ما گذاشته شود. تاکنون نیز اعتبارات موردنیاز 50 مؤسسه فرهنگی تأمین گردیده است.
وی ادامه داد: شروط دیگر برای ایجاد نشاط و تکاپو در حوزه رسانه‌ها، اجتناب از رویکردهای منفعل در رسانه‌ها، جمع‌گرایی و جمع‌محوری و ایجاد تشکل فرهنگ‌بنیان است که به اعتقاد بنده، تشکل‌های فرهنگ‌بنیان از دانش‌بنیان‌ها هم جلوتر می‌باشند. به‌خوبی واقفم که فعالان رسانه‌ای به‌ویژه مؤسسه خانه مطبوعات در بسیاری از روزهای سخت در کنار ما حضور داشته‌اند و ذی‌صلاح‌ترین راهنما و مشاور ما در امور خطیر فرهنگی و هنری بوده‌اند. امیدواریم در ادامه نیز ما را از همراهی و همفکری خود بی‌بهره نگردانند. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی