[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۶۱۵
  • دوره جدید

روغن جامد ضرر کمتری دارد یا مایع؟، روزنامه شیراز نوین

خبر آنلاین - فرهنگ غذایی کشورهای دیگر این است که موادغذایی را فقط کمی تفت می‌دهند. مسلماً چنین فرهنگ غذایی نیازی به استفاده از روغن سرخ کردنی ندارد. این صحبت‌ها به این معنی نیست که در دیگر کشورها روغن سرخ کردنی وجود ندارد؛ اما مردم عمدتاً روغن‌های خالص مثل روغن کنجد، زیتون، سویا و... را انتخاب می‌کنند.
زمانی همه از روغن جامد استفاده می‌کردند اما روغن‌های مایع که وارد بازار شد خیلی زود عمومیت پیدا کرد، مخصوصاً این‌که گفته می‌شد روغن‌های مایع مضرات روغن جامد را ندارند؛ اما بعد از مدتی این بحث مطرح شد که روغن‌های مایع نیز ضررهای زیادی دارند و حتی برخی توصیه کردند مردم دوباره سراغ روغن جامد بروند، اما بالاخره روغن جامد ضرر کمتری دارد یا مایع؟
در گذشته نه چندان دور کسی از مضرات روغن جامد مطلع نبود، اما نسل روغن‌های پرطرفدار جامد در حال انقراض است و بخش اعظم روغن‌های (Oils)مصرفی، روغن مایع گیاهی است.
در این بین روغن‌های مخصوص سرخ کردن نیز با ورودشان به بازار صنایع غذایی، به ما یادآوری کردند که روغن‌های مایع معمولی هم برای سرخ کردن و حرارت بالا تولید نشده‌اند. با وجود آنکه هنوز هم خیلی‌ها اعتقاد دارند روغن نباتی مزه غذا را بهتر می‌کند، اما دیگر کمتر کسی است که برای سرخ کردن از روغن‌های معمولی استفاده کند.
بداقبالی روغن سرخ کردنی در دنیا
فرهنگ غذایی کشورهای دیگر این است که موادغذایی را فقط کمی تفت می‌دهند. مسلماً چنین فرهنگ غذایی نیازی به استفاده از روغن سرخ کردنی ندارد. این صحبت‌ها به این معنی نیست که در دیگر کشورها روغن سرخ کردنی وجود ندارد؛ اما مردم عمدتاً روغن‌های خالص مثل روغن کنجد، زیتون، سویا و... را انتخاب می‌کنند. در کشورهای خارجی برای مصارف خانگی از روغن سرخ کردنی استفاده نمی‌کنند؛ زیرا اساساً چندان غذاهای سرخ کردنی آن هم با سرخ کردن‌های طولانی مدت مصرف نمی‌کنند. در حقیقت، فقط برای مصارف صنعتی و برخی رستوران‌ها مثل مک دونالد روغن سرخ کردنی مصرف می‌کنند که پایه آن پالم و مشتقات پالم است.
در مصرف روغن مایع اعتدال را رعایت کنید!
تحقیقات نشان می‌دهد چربی‌های ترانس، میزان کلسترول بد خون را افزایش داده و کلسترول خوب را کاهش می‌دهند. این امر سبب افزایش احتمال بیماری‌های قلبی عروقی می‌گردد. بیشتر چربی‌های ترانس در غذاهای سرخ شده، ساندویچ‌ها و روغن نباتی وجود دارد. با توجه به اینکه طبق آمار موجود، سرانه مصرف روغن جامد برای هر ایرانی حدود ۱۴کیلوگرم و روغن مایع حدود ۴۰گرم است، باید صنایع کشور استراتژی خود را برای کاهش اسیدهای چرب اشباع شده و ایزومر ترانس، طوری تنظیم کنند که مصارف خوراکی مناسب‌تر و از زیان کمتری برخوردار باشند.
مضرات روغن مایع سرخ کردنی
برای سرخ کردن مواد غذایی، هیچ وقت از روغن مایع استفاده نکنید، زیرا سریع اکسیده شده و تولید مواد سرطان‌زا می‌کنند. برای سرخ کردن از روغن مخصوص سرخ کردنی و در صورت نداشتن، از روغن جامد استفاده کنید. مارک خاصی را توصیه نمی‌‌کنم، فقط باید این نکات را دقت کنید. تاریخ مصرف روغن و اینکه ذکر شده باشد روغن مخصوص سرخ کردنی و درجه چربی ترانس آن کمتر از ۱۰ باشد.
چربی‌های غیراشباع بهترین گزینه است
چربی غیراشباع در روغن زیتون(Olive)، گردو، آجیل، غذاهای دریایی و تخم‌مرغ یافت می‌شود. این چربی برعکس چربی اشباع، باعث کاهش تری‌گلیسیرید‌ها (اسید‌های چرب) و افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد می‌گردد و به این طریق کلسترول وارد کبد می‌شود.
چربی‌های اشباع در دمای معمولی جامد، ولی چربی غیراشباع در دمای معمولی مایع هستند. چربی غیراشباع برای ساخت سلول‌های مغز، سلامت قلب و نیز برای اعصاب چشم خوب است.
بهترین روغن مایع و جامد امگا۳، بی‌نظیرترین روغن دنیا
در حدود ۲۰سال پیش، محققان یکی از انواع چربی‌های غیراشباع را یافتند و آن را امگا۳ نامیدند و چون این چربی در بدن ساخته نمی‌شود، به همین خاطر یکی از چربی‌های ضروری برای بدن است.
امگا۳ موجب کاهش چربی و فشار خون می‌شود و جلوی ضربان نامنظم قلب را می‌گیرد.
اخیراً تحقیقات نشان داده است که روغن آفتاب‌گردان صنعتی و روغن‌های حاوی اسید آراشیدونیک مانند روغن جوانه ذرت، به علت ایجاد التهاب موجب افزایش درد و رنج افراد مبتلا به التهاب مفاصل و همچنین تولید رادیکال‌های آزادی می‌شود که برای بدن مضر است.
بررسی‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهند روغن‌های مایع آفتاب‌گردان چون به صورت مایع هستند، زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند و گاهی عوارض آن‌ها در میان غذاها نسبت به روغن‌های جامد دوچندان می‌شود، از این رو بهتر است مصرف آن‌ها را به حداقل رساند یا روغن‌های دیگری را جایگزین آن‌ها کرد.
بهترین روغن‌های مایع و جامد خوراکی سرخ کردنی:
۱- روغن زیتون
۲- روغن کنجد
۳- روغن محلی (روغن زرد)
۴- روغن دنبه گوسفند
خداحافظ کلسترول
روغن کنجد به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت دود نمی‌کند، کف نمی‌کند، تغییر رنگ نمی‌دهد و بوی نامطبوع در آشپزخانه تولید نمی‌کند. به همین دلیل، جهت سرخ کردن بسیار مناسب است. در عین حال موجب خوش‌طعم شدن مواد غذایی شده و برای تهیه و مصرف سالاد توصیه می‌گردد.
همچنین این روغن یک‌بارمصرف نیست و می‌توانید بدون اینکه نگران سرطان یا بیماری دیگری باشید، چندین بار برای سرخ کردن غذا از آن استفاده کرده و از طعم خوش آن لذت ببرید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی