[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

محسنی اژه‌ای: برای صلح و سازش میان مردم ارزش قائلیم، روزنامه شیراز نوین

رئیس قوه قضائیه گفت: برای صلح و سازش میان مردم و رفع خصومات آنها ارزش و اعتباری خاص قائل هستیم. به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محسنی اژه‌ای روز چهارشنبه ۱۸ آبان طی سخنانی در همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف قوه قضائیه ضمن اشاره به توفیقاتی که در جریان «پویش به عشق امام حسین(ع) می‌بخشم» حاصل شده است، اظهار داشت: من از هیچ‌کس طلبی ندارم و به همه بدهکار هستم؛ اما اگر حقی بر گردن کسی دارم، به عشق امام حسین(ع) همه را بخشیدم.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اهمیت و ارزش صلح و سازش و همزیستی مسالمت آمیز در همه مکاتب و نظامات حکمرانی و اجتماعی، تصریح کرد: ارزش و اهمیت ایجاد صلح و سازش میان افراد جامعه و رفع خصومات میان مردم، برای ما در دستگاه قضایی از حیث ارتقای آمار رسیدگی به پرونده‌ها نیست و ما این موضوع بسیار حائز اهمیت را به مقوله آمار تقلیل نمی‌دهیم؛ بلکه برای صلح و سازش میان مردم و رفع خصومات آنها ارزش و اعتباری خاص قائل هستیم.
وی در ادامه به مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف توصیه کرد که با تدوین سازوکارهای مشخص و سیاست‌گذاری و روشنگری، بیش از پیش از ظرفیت‌های گروه‌ها و اقشار مختلف مردمی، طوایف، هنرمندان و صاحبان نفوس و قلم و کلام در راستای گسترش فرهنگ صلح و سازش و ایجاد مصالحه میان مردم بهره گیرند.
محسنی اژه‌ای همچنین به مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف دستور داد در راستای فرهنگ‌سازی برای گسترش و بسط امر مصالحه میان مردم و طرف‌های نزاع، بیش از گذشته از ظرفیت رسانه ملی و سایر رسانه‌ها بهره گیرند و در این راستا به سازمان‌دهی امر آموزش عنایت ویژه داشته باشند.
معرفی و تبلیغ «روش‌ها و سازوکارهای صلح و سازش»، «ارزش مصالحه»، «صلح‌یاران» و «طرفین مصالحه»، دیگر توصیه رئیس قوه قضائیه به مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف کشور بود.
محسنی اژه‌ای در ادامه به تبیین و تشریح برکات و آثار حاصل از صلح و سازش پرداخت و تصریح کرد: اگرچه قصاص یک حق است، اما گذشت از قصاص از ناحیه اولیای دم دارای برکات فراوانی است و قصاص کردن نیز تبعات و پیامدهایی را نیز دارا می‌باشد.
محسنی اژه‌ای در ادامه به ارزش و اهمیت به صلح و سازش کشاندن موضوعات خانوادگی و مالی نیز اشاره کرد و به حجم قابل توجه پرونده‌هایی حاوی این موضوعات در قوه قضائیه اشاره کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه امروز یکی از عناوین مهم مسائل کیفری را نزاع‌ها تشکیل می‌دهند، گفت: بسیاری از این نزاع‌ها و درگیری‌ها با یک عذرخواهی ساده قابل حل و رفع هستند؛ لذا ترویج این موضوع که مردم چگونه از ایجاد نزاع و درگیری پیشگیری کنند و آموزش این روش‌ها، بسیار حائز اهمیت می‌باشد و از جمله مسئولیت‌های مرکز توسعه حل اختلاف است. 
رئیس قوه قضائیه همچنین به صلح‌یاران نیز توصیه کرد که در انجام امر ایجاد مصالحه و صلح و سازش میان طرفین نزاع و درگیری، ممارست و جهد داشته باشند و چنانچه پس از یک یا دو بار اقدام برای مصالحه، به نتیجه نرسیدند، دست از تلاش و کوشش و پیگیری برای ایجاد صلح و سازش میان طرفین درگیری برندارند و این اقدام خیر و پربرکت را تکرار کنند. وی همچنین با اشاره به مشکلات حقوقی و معیشتی کارکنان شوراهای حل اختلاف، بر پیگیری به سرانجام رساندن لایحه شوراهای حل اختلاف در مجلس یازدهم و تا آخر همین سال تأکید کرد. پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه در همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف، حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، با اشاره به مدل طراحی شده در این مرکز برای گسترش و بسط امر مصالحه و میانجیگری و داوری با عنوان «مدل تعالی و صلح‌یار» اظهار کرد: در مدل طراحی شده در مرکز توسعه حل اختلاف، ۱۰ معیار در دو مبحث «توانمندسازان» و «دستاوردها» لحاظ شده است و ۱۷۰ شاخص نیز تعیین گردیده است.وی با بیان اینکه استان‌های فارس، خراسان رضوی و ایلام به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم در امر توسعه حل اختلاف و به صلح و سازش کشاندن پرونده‌ها بر مبنای مدل فوق‌الذکر شده‌اند، گفت: صلح‌یاران ما با اعتبارهای اجتماعی، قومی، مذهبی و صنفی خود در پیشبرد احقاق حق و اجرای عدالت و تحقق صلح و سازش بین مردم مشارکت دارند.
«ایجاد شفافیت تمام عیار»، «تعیین مسیرها و شاخص‌های تحقق صلح و سازش» و «ویرایش و ارتقای سالانه» از جمله ویژگی‌های مدل طراحی شده در مرکز توسعه حل اختلاف در راستای گسترش و بسط امر مصالحه و میانجیگری و داوری می‌باشد که مورد اشاره حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی قرار گرفت.  
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور در ادامه با اشاره به افزایش بهره‌وری در این مرکز تصریح کرد: ظرف دو سال اخیر در مجموع، یک‌میلیون افزایش رسیدگی در شعب حل اختلاف سراسر کشور صورت گرفته و این مهم با وجود کاهش ۲هزار و ۲۰۰ نیرو تحقق یافته است. وی به ارائه آماری از توفیقات مرکز توسعه حل اختلاف در سال ۱۴۰۰ نیز پرداخت و گفت: در سال گذشته، شعب حل اختلاف بیش از ۹ درصد افزایش رسیدگی پرونده مختومه داشته‌اند و میزان صلح و سازش‌ها نیز از ۳۲ درصد پرونده‌های قابل مصالحه در سال ۹۹، به ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده‌اند.
صادقی همچنین گفت: مطابق نظرسنجی‌ها، میزان رضایت مردم از شعب حل اختلاف کشور حدود ۷۰ درصد است. در جریان همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف، تعدادی از صلح‌یاران به بیان نقطه نظرات خود پرداختند؛ از جمله «نورایی» صلح‌یار در حوزه صنعت، به معضلات موجود در بخش آب در کشور اشاره کرد و گفت: امروز به نمایندگی از ۵۰ شرکت دانش بنیان اعلام می‌کنم که ما با همکاری نخبگان حوزه صنعت برای رفع معضل چندوجهی آب در کشور راهکارهایی را یافته‌ایم.
ماموستا امام جمعه اهل سنت ارومیه نیز در این همایش بیان داشت: با تلاش‌ها و همیاری‌های صورت گرفته میان صلح‌یاران استان آذربایجان غربی، طی یک سال اخیر بسیاری از پرونده‌های قدیمی و طویل‌المدت که زمان مفتوح شدن آنها بعضاً به بیش از ۳۰ سال پیش بازمی‌گردد، حل و فصل شدند؛ همچنین پرونده‌ای بین دو خانواده شیعه و سنی در استان رفع شد. علیمرادی از کارکنان شورای حل اختلاف و صلح یاران استان ایلام نیز در این همایش بیان داشت: صلح‌یاران در سراسر کشور از گروه‌های مختلف مردمی در هر کوی و برزن به سراغ مردم می‌روند تا مسائل آنها را حل و فصل کنند، اما در مواردی به ویژه در استان‌های کم برخوردار، تلاش‌های مجاهدانه صلح‌یاران برای تحقق صلح و سازش به سبب عدم دسترسی به منابع مالی به نتیجه منتهی نمی‌شود؛ لذا پیشنهاد تأسیس صندوق ملی صلح و سازش به همت خیران را با اولویت بهره‌مندی استان‌های کم‌برخوردار داریم.  
قربانی نماینده کارکنان شوراهای حل اختلاف نیز در این مراسم به بیان برخی از مشکلات معیشتی کارکنان این شورا پرداخت و درخواست به سرانجام رسیدن لایحه شوراهای حل اختلاف و تعیین تکلیف وضعیت معیشتی و شغلی کارکنان این نهاد را مطرح کرد و گفت: کارکنان شوراهای حل اختلاف علی‌رغم مشکلات موجود، با دلسوزی هرچه بیشتر امور مردم و مراجعان را پیش خواهند برد.
در ادامه، رفسنجانی رئیس توسعه حل اختلاف خراسان رضوی نیز گفت: ۵۶ درصد از پرونده‌های وارده به شعب حل اختلاف استان خراسان رضوی منجر به صلح و سازش شده‌اند و از ورود آنها به دادگستری جلوگیری به عمل آمده است.
وی بیان داشت: در شهر مشهد نیز با راه‌اندازی شعب همیاران صلح روستایی، شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها به دادسرا بوده‌ایم.
حجت‌الاسلام موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این همایش ضمن ارائه پیشنهاداتی برای گسترش و بسط صلح و سازش در دعاوی اظهار کرد: در استان فارس با اتخاذ راهکاری، حتی از مفتوح شدن پرونده‌ها در شعب حل اختلاف نیز پیشگیری می‌کنیم و در همان وهله پیش پرونده، موضوع را به صلح و سازش می‌کشانیم.
وی همچنین گفت: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۷ فقره مصالحه در پرونده‌های قتل در استان فارس انجام گرفت.  
در پایان همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف با حضور رئیس قوه قضائیه از رؤسای کل دادگستری استان‌های فارس، خراسان رضوی و ایلام به عنوان برگزیدگان در اجرای «مدل تعالی و صلح‌یار» تجلیل به عمل آمد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی