[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تقویت بنیه معنوی و اقتصادی جامعه در پرتو گردشگری زیارت ، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
اولین نشست رؤسای هیئات مذهبی کشور در شیراز برگزار شد. این مراسم با حضور معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، فرمانده نیروی انتظامی فارس و جمعی دیگر از مقامات مسئول با همراهی اصحاب رسانه، هم‌زمان با هفته نکوداشت شیراز در سالن همایش‌های شورای اسلامی شهر شیراز و حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) برگزار شد.
 برنامه‌ریزی مدون برای برگزاری آیین‌های دینی 
رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس در این مراسم، برنامه‌ریزی مدون برای برگزاری آیین‌های دینی را ضروری خواند. رضا محمدیان با اشاره به این موضوع که شیراز برای اولین بار میزبان رؤسای هیئات مذهبی ۳۱ استان کشور شده است، اظهار داشت: این نشست به منظور هم‌اندیشی میان هیئت‌ها، هماهنگی به‌منظور هرچه بهتر برگزار شدن برنامه محرم و صفر، تنظیم شعارها و دستیابی به یک برنامه واحد و هدفمند و تبادل نظر در این موارد برگزار شد. او پاسخگویی به پاسخ به برخی شبهات و تبیین موارد برای نسل جوان را ضروری خواند و گفت: هیئات مذهبی، بزرگترین و قدیمی‌ترین مجموعه اجتماعی شیعه است و هرسال برنامه‌های مختلف در مناسبت‌های مختلف توسط، آنها برگزار می‌شود. او سامان‌دهی 20 میلیونی زوار اربعین را مأموریتی بزرگ از سوی هیئت‌های مذهبی ارزیابی کرد و بیان داشت: هیئت‌ها دارای مسئولیت‌ها و مراتبی هستند و وظیفه هر کس مشخص است، اما در این بین یکی از رسوم قدیمی ما توجه به نوجوانان است که در همین‌راستا بین جوانان هیئت‌ها استعدادیابی شده و در بخش‌های مختلف از جمله نوحه‌خوانی و تعزیه‌خوانی شکوفا می‌شود. وی با اشاره به این موضوع که این سفر، فرصت مغتنمی برای آشنایی با بقاع متبرکه شیراز و گردشگری مذهبی است، اظهار داشت: گردشگری شیراز در حوزه‌های مختلفی نظیر فرهنگی، تاریخی، علمی، ادبی، طبیعی و سایر موارد ظرفیت‌های بالایی دارد که یکی از پررنگ‌ترین آنها با وجود حرم‌های مطهر(ع)، گردشگری مذهبی است و هیئات مذهبی می‌توانند در این حوزه بسیار اثرگذار باشند.
 شیراز خاستگاه تعزیه و ورزش‌های پهلوانی
محمدیان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: یکی از مواردی که باعث شده، شیراز به خاستگاه تعزیه در کشور تبدیل شود، وجود برخی زورخانه‌ها و ورزش‌های پهلوانی است، به‌گونه‌ای که امروز ما ۲۴ زورخانه در شیراز و اطراف آن داریم که همین موجب حفظ و ارائه جایگاه اخلاق پهلوانی شده است و این نیز در جذب جوانان اثرگذار است. رئیس کمیسیون گردشگری، زیارت و سومین حرم اهل بیت(ع) شیراز گفت: در شورا نیز ما بحث تقویت زیرشاخص‌های فرهنگی را به‌جد دنبال می‌کنیم و توسعه مراکز فرهنگی، ورزشی و مذهبی در اولویت کارهای ماست که در این رابطه بحث مسجدمحوری یکی از رویکردهای مهم در شورای اسلامی ششم شهر شیراز است. وی ادامه داد: کمک به مرمت، احیا و نوسازی و توسعه زیرساخت‌های اماکن مذهبی و ارائه خدمات در این مراکز در دستور کار ماست و هرگاه این کارها انجام و فضا ایجاد شود، خود مردم پای کار می‌آیند، چراکه هیئت، ارکان دولتی و حکومت ندارد و از بدو اسلام کار خود را انجام داده و از خود بدنه مردم است و وظیفه حکومت، تنها تقویت زیرساخت است.
 کارنامه روشن هیئات در فعالیت‌های عام‌المنفعه
رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس گفت: امروز بیشتر کمک‌ها در این حوزه را بر طبق آمار و بدون ادعا، هیئت‌ها تأمین می‌کنند و اگر بخواهند کاری انجام دهد، یک‌روزه انجام می‌دهند که نمونه آن را در کرونا شاهد بودید. محمدیان افزود: ما در فارس ۳۶ شهرستان داریم که هرکدام یک شورای هیئات مذهبی و یک رئیس و دبیر دارند و ۵ هزار هیئت ثبت شده و حدود۲ هزار موکب و خیمه‌گاه در فارس داریم که در محرم و صفر فعالیت دارند و بعضی هیئت های ما مانند هیئت دانشگاه در کشور بی‌نظیرند، به‌عنوان مثال، هیئت‌هایی داریم که پمپ بنزین و درمانگاه دارند و درآمد آن صرف کار خیر می‌شود و هیئتی داریم که ۴۰ خانه در زلزله سرپل ذهاب ساخته است. وی با اشاره به فعالیت انبوهی از هیئت‌های مذهبی خانوادگی در استان عنوان کرد: در خصوص حضور زنان ما بیش، از ۲۵ هیئت مذهبی بانوان در شیراز داریم.
 عزت ایران اسلامی مدیون امام حسین (ع)
در ادامه این مراسم، فرمانده نیروی انتظامی فارس نقش اهل بیت(ع) را در پیشرفت جامعه اسلامی ارزنده و پرشکوه توصیف کرد. سردار رهام‌بخش حبیبی، نیز در این نشست با بیان اینکه این مملکت عزت و جایگاه خود را مدیون مکتب امام حسین ع) است، گفت: ما در هر جایگاهی که قرار دادیم آن را به پشتوانه نام اهل بیت(ع) به‌دست آوردیم، بنابراین نباید بر آن غره شویم. او در ادامه با ارائه مثالی افزود: آیا کسی که قله‌ای را فتح می‌کند در صورت نبودن کوه، قادر به انجام آن است؟ بنابراین ما باید در فتح قله‌های موفقیت مستحضر باشیم که کوه ما، مکتب حسینی است. وی از نقش مهم رؤسای هیئات مذهبی در تدوین و ترویج ارزش‌های مذهبی از تلاش‌های مؤثر آنها تقدیر و تشکر کرد و متذکر شد: باید در انجام تمام امور از کوچک تا کلان، پیوست امام حسینی را مدنظر قرار داد و ما در هر برنامه‌ریزی بر روی این نقش تأکید داشته باشیم.
 اهمیت تقویت هویت دینی در جامعه
در ادامه این مراسم، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی هم خواستار تقویت هویت دینی در جامعه شد. حجت‌الاسلام والمسلمین رضا عزت زمانی با بیان اینکه باید قدر این فرصت‌هایی که برای خدمت به خاندان اهل بیت(ع) به‌وجود می آید را دانست، گفت: ما باید برای ارتقای این هویت جمعی که حول محور حضرت سیدالشهدا(ع) شکل گرفته است، تلاش کنیم. او افزود: وظیفه ما ارتقای هر جمعی از مؤمنان است که در کنار هم قرار می‌گیرند و هویت مشترکی شکل می‌گیرد، به‌ویژه جمعی که برای خادمی حضرت عبدالله الحسین(ع) گرد هم جمع می‌آیند. وی با بیان اینکه هیئت، سرمایه عظیم ماست، افزود: از ابتدای آفرینش و تقابل بین تمدن شیطان و آدم، نام سید‌الشهدا(ع) راه نجات بوده است و مکتب این امام بزرگوار راه نجات در این تقابل است. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کربلا، نقطه عطف مبارزه‌ای بود که همه انبیا تکرار کردند و بعد از آن هیئت پایه‌گذاری شد. شیعیان با هیئت شکل گرفتند و رحمت الهی نگهبان این هویت عظیم شد و هیئت بار مبارزه و مسئولیت اجتماعی را به دوش گرفت. معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه هیئت یک ظاهر دارد و یک باطن که مبارزه با شیطان و ظلم و ستم است، اظهار کرد: در مورد اثر تاریخی هیئت، ساعت‌ها می‌توان حرف زد، نقطه اوج در انقلاب اسلامی با هویت و هیئت سیدالشهدا(ع) شکل گرفت و هیئت مبنا و حرکت انقلاب شد، انقلاب اسلامی در مسیر انقلاب کربلا شکل گرفته است و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی بارها در این مورد صحبت کردند و این نشان می‌دهد که اگر هیئت در جان و حیات و زندگی مردم جا پیدا کند تا چه‌حد می‌تواند نقش‌آفرینی کند.
 ایستادگی هیئات مذهبی علیه نظام طاغوت
حجت‌الاسلام عزت زمانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، نام امام حسین(ع) را در جهان گسترش داد و قیام او را همه‌گیر کرد، متذکر شد: هیئت‌ها در برهه‌های مختلف نقش‌آفرینی کردند و هرجا دستگاه طاغوت اراده کرد تا نظم شکل‌گرفته در نظام سیدالشهدا(ع) را از بین ببرد، هیئت‌ها ورود کردند و نقشه او را نقش‌بر‌آب کردند که نمونه آن را در دفاع مقدس دیدیم. وی با بیان اینکه راه سیدالشهدا(ع)، راه پیروزی در برابر فتنه‌هاست، ابراز کرد: انسان‌های وارسته و عاشق اهل بیت‌(ع) در هیئت‌ها میدان‌داری می‌کنند، هر دوره‌ای راه مبارزه خود را داشته است و امروز در این برهه تاریخی، کسانی که در این دستگاه بزرگ شدند، می‌دانند پرچم هیئت و سیدالشهدا(ع) بدون دشمن معنا ندارد، هرجا پرچم اهل بیت(ع) بلند باشد، شیطان در برابر مقابله با آن بلند می شود و دشمنان حکومت اسلامی در تمام مراحل مبارزه باخته‌اند. معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مظلوم‌ترین مردم دنیا مردم ایران هستند، گفت: 285 شبکه به‌صورت شبانه‌روزی دل و ذهن مردم و جوانان را به رگبار بسته‌اند تا اعتقادات و اخلاق را از بین آنها ببرند، اگر جنگ اقتصادی بود آمریکا با بزرگترین دشمن اقتصادی خود، یعنی چین وارد مبارزه می‌شد و این شبکه‌ها را به زبان چینی پخش می‌کرد، دشمن اصلی آنها ما هستیم، دعوا نه سر خاک است، نه سیاسی و نه اقتصادی است، دعوای اصلی سر مکتبی است که با ظلم مبارزه می‌کند. حجت‌الاسلام عزت زمانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی، حلال‌ترین اقتصاد را دارد، مقاومت می‌کند و به هیچ کشوری تجاوز نمی‌کند، حکومت اسلامی از تمام مظلومان عالم دفاع می‌کند و این مکتب سید‌الشهدا‌(ع) است. وی با تأکید بر اینکه باید بر روی جایگاه هیئات مبارزه کنید، تصریح کرد: هیئت، قانون جهاد تبیین است و باید به عظمت این جایگاه فکر کرد، باید هیئات در محله‌ها حول محور مسجد هویت‌بخشی کنند، هیئت‌های بزرگ برای هیئت‌های کوچک بزرگی کنند، باید همه مخاطب هیئت باشند زیرا با تقویت هیئت، تمام مشکلات سیاسی کشور حل خواهد شد.
 میزبانی هیئات از همدلی‌های مؤمنانه
در ادامه این آیین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن قانع، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس بیان کرد: زمانی که مقام معظم رهبری، موضوع جهاد تبیین را مطرح کردند این مطالبه از هیئت‌های مذهبی ایجاد شد که اولین کانون تحقق منویات مقام معظم رهبری باید هیئت‌های مذهبی باشد، بنابراین یکی از مهم‌ترین نهادهایی که می‌تواند نقش ویژه‌ای در خصوص جهاد تبیین داشته باشد، مساجد و هیئت‌های مذهبی هستند. وی افزود: امیدواریم هیئت‌ها بیش از همیشه به محفلی برای همدلی‌های مؤمنانه تبدیل شوند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی