[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

شرط موفقیت هر هنرمند به روایت سیاوش طهمورث، روزنامه شیراز نوین

سیاوش طهمورث تأکید کرد: مطالعه زیاد و هدفمند، شرط اول برای موفقیت هر هنرمند در عرصه تئاتر است. به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، غرفه انتشارات نمایش در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در کنار ارائه آثار مکتوب و دیجیتال به بازدیدکنندگان، شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی و حضور چهره‌های هنری هم است.
سیاوش طهمورث، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، یکی از مهمانان غرفه انتشارات نمایش بود که در گفت‌وگویی کوتاه، از تأثیر مطالعه روی عملکرد هنرمندان تئاتر، وضعیت کتاب‌های دانشگاهی این رشته و اهمیت انتشارات نمایش گفت.  
او با اشاره به اهمیت مطالعه و کتاب‌خوانی برای اهالی تئاتر گفت: قطعاً تأثیر مطالعه کتاب روی عملکرد هنرمندان غیرقابل چشم‌پوشی است. به همین دلیل، اهالی تئاتر نباید مطالعه را به چند کتاب محدود کنند. کسی که قرار است در هنرهای نمایشی فعالیت کند، حتماً باید خواندن رُمان، نمایش‌نامه، داستان و کتاب‌هایی در زمینه تاریخ، جغرافیا، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد، فلسفه و ... را در برنامه زندگی خود بگنجاند. این مطالعات، برای بهتر شدن شناخت او از زندگی، جامعه و انسان‌های اطرافش، خیلی اهمیت دارد.  
کارگردان نمایش «معرکه در معرکه» که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، ادامه داد: هنرمند تئاتر باید برای خلق یک شخصیت به واقعیت انسان اشراف پیدا کند. البته اگر قرار است تنها برای شهرت به‌عنوان هنرپیشه یا کارگردان وارد عرصه هنر شود نیازی به مطالعه ندارد، اما برای تبدیل شدن به یک کارگردان یا بازیگر مطرح، صاحب فکر و اندیشه قطعاً باید مطالعه داشته باشد. اگر ما مطالعه نداشته باشیم، هویت‌مان را نشناسیم و با تاریخ‌مان زندگی نکرده باشیم، چگونه می‌توانیم شخصیت را از دل این جامعه بیرون بکشیم و به نمایش بگذاریم؟
طهمورث در توصیه‌ای به هنرمندان جوان گفت: من با آن جوانانی که برای شهرت و بحث مالی به تئاتر و سینما روی می‌آورند، کاری ندارم. ولی جوانان علاقه‌مند به تئاتر و سینما بدانند، هنر زمانی در انسان شکل می‌گیرد که براساس مطالعه کتاب و همچنین شناخت درست از جامعه باشد. تأثیرات مطالعه، هنرمند را وادار می‌کند آنچه را درک کرده و فهمیده‌ است، برای جامعه بازگو کند.
او درباره تأثیر مطالعه بر زندگی هنری خودش توضیح داد: من از ۱۲ ‌سالگی مطالعه جدی را با خواندن رمان «مادر» نوشته ماکسیم گورکی شروع کردم، چراکه همیشه دوست داشتم، آدم‌ها، هویت تاریخی و اجتماعی آنها و در یک کلام انسانیت را بهتر بشناسم.
این بازیگر و کارگردان تئاتر، با اشاره به نقش مهم انتشارات نمایش گفت: این انتشارات در حوزه هنرهای نمایشی تا حدود زیادی خوب کار کرده و موفق است، ولی این‌که تنها به فکر چاپ آثاری باشد که مستقیم به حوزه هنرهای نمایشی مربوط هستند، اشتباه محض است. تاریخ، اقتصاد، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و دیگر موضوعات هم به هنر مربوط هستند و می‌توان کتاب‌هایی هم در این زمینه‌ها که به‌طور غیرمستقیم به درد اهالی تئاتر می‌خورند، منتشر کرد.
سیاوش طهمورث، همچنین درباره وضعیت انتشار کتاب‌های دانشگاهی تئاتر گفت: متأسفانه بسیاری از آثار منتشرشده در بازار نشر، از نظر محتوا آن‌قدر قدرت و کشش ندارند که بتوانند منبع درسی تئاتر در دانشگاه‌ها باشند؛ در این رابطه، انتشارات نمایش می‌تواند با چاپ کتاب‌های مرجع و آکادمیک، خلاء موجود را پُر کند. اگر چنین شود، استادان به‌جای تهیه جزوه درسی، از دانشجویان خواهند خواست به کتاب‌های مرجع و دانشگاهی که از طرف وزارت علوم یا وزارت فرهنگ و ارشاد منتشر شده‌اند، مراجعه کنند.
سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی