[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ابهام در تفکیک مالکیت سرخابی، روزنامه شیراز نوین

مالکیت دو باشگاه پرطرفدار فوتبال ایران با وجود تفکیک صورت‌گرفته، همچنان در ورزش کشور چالش‌برانگیز شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، موضوع مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تبدیل به چالشی بزرگ برای جامعه ورزش کشور شده و با بیشتر شدن بحث‌ها در این زمینه، ابهامات و سؤالات بیشتری نیز به وجود می‌آید.
یکی از این سؤالات، زمان اعلام تفکیک مالکیت دو باشگاه به کنفدراسیون فوتبال آسیاست. براساس آیین‌نامه AFC و در بخش قوانین مالکیت، تعیین تکلیف مالکیت باشگاه باید ۳ماه(دقیقاً ۹۰روز) پیش از ارسال مدارک به مجوزدهنده باشد.
بر این اساس، تفسیرها و گمانه‌زنی‌های مختلفی پیرامون زمان اعلام مالکیت سرخابی‌ها وجود دارد؛ برخی معتقدند طبق آیین‌نامه AFC تعیین تکلیف مالکیت باشگاه‌ها باید ۹۰ روز قبل از آخرین مهلت اعلام شده از سوی AFC که همان زمان آغاز بررسی مدارک بارگذاری شده است(۲۵خرداد) به این نهاد اعلام می‌شده، با توجه به اینکه خود روز بیست‌وپنجم در این بازه قرار نمی‌گیرد، ۹۰ روز پیش از تاریخ بیست‌وچهارم خرداد، روز بیست‌وششم اسفند خواهد بود. یعنی پس از این تاریخ، هیچ مدرک مالکیتی پذیرفته نمی‌شود.
براساس روند کاری تعیین‌شده، مدارک باشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف مانند پرسنلی، زیرساختی و مالی در زمان‌های متفاوت بارگذاری می‌شوند و مدارک مالکیتی نیز بر این اساس باید تا تاریخ ۳۱ فروردین بارگذاری می‌شد که این کار صورت گرفت.
به این ترتیب، می‌توان گفت اقدامات صورت‌گرفته از سوی فدراسیون فوتبال حداقل در شکل ظاهری درست و بی‌نقص بوده، اما برخی موارد شائبه برانگیز ممکن است چالش برانگیز شود. به‌عنوان مثال «شکل و رویه تفکیک مالکیت دو باشگاه» سؤال بزرگی است که قطعاً برای AFC نیز به وجود می‌آید. اینکه این دو باشگاه متعلق به وزارت ورزش، پس از نوروز 1402 چگونه از نظر قانونی تفکیک شدند و مسائل حقوقی آ‌ها مانند عرضه سهام، حل‌وفصل شده، ممکن است سؤالاتی را پیرامون مدارک ارسال شده به وجود بیاورد.
از طرفی طبق قانون مالکیت، در دو تیمی که در یک لیگ بازی می‌کنند نباید یک شخص تأثیرگذار به‌صورت مشترک در رأس آن حضور داشته باشد. با توجه به اعلام رسمی مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش ورزش و همچنین رئیس سازمان خصوصی‌سازی در دو سه روز پایانی ماه فروردین مبنی بر اینکه مشکل مالکیت مشترک دو باشگاه حل شده و بارگزاری مدارک نیز صورت گرفت، این سؤال مطرح می‌شود که پس چگونه اکنون نیز کشمکش‌های مدیریتی برای برگزاری مجمع دو باشگاه وجود دارد؟
چندی پیش رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر از برگزاری مجمع باشگاه استقلال در پایان اردیبهشت داد، اما وزارت ورزش اعلام کرد این اتفاق در پایان فصل رخ می‌دهد. پس از انتشار آگهی مجمع باشگاه پرسپولیس توسط خصوصی‌سازی، محمد پولادگر، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش رسماً اعلام کرد طی توافق با وزارت اقتصاد و دارایی، مجمع دو باشگاه بعد از پایان فصل جاری فوتبال کشور و جام حذفی برگزار می‌شود. به این ترتیب، این سؤال مطرح می‌شود که چرا پس از اختلاف‌نظر در مورد مجمع باشگاه استقلال این توافق صورت نگرفت تا کار به مجمع پرسپولیس هم کشیده شود؟
ضمن اینکه براساس روال کاری انجام‌شده، وزارت اقتصاد و دارایی به‌عنوان مالک باشگاه استقلال به AFC معرفی شده، با این حساب، اکنون نظر مستقیم وزارت ورزش برای برگزاری مجمع این باشگاه چیست؟ همچنین سازمان خصوصی‌سازی به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از وزارت اقتصاد و دارایی چگونه برای مجمع باشگاه پرسپولیس که در مالکیت وزارت ورزش قرار دارد، تاریخ برگزاری مجمع اعلام می‌کند؟
قرار است AFC روز بیست‌وپنجم خرداد، مدارک ارسالی توسط فدراسیون فوتبال را بررسی و به‌نوعی راستی‌آزمایی کند. 
اکنون روند و روال ارسال مدارک درست دیده می‌شود و نمی‌توان ایرادی به آن گرفت، اما ممکن است مانند سال گذشته نکاتی از مدارک ارسالی خارج شود که باعث محرومیت و جریمه در فوتبال ایران شود. 
البته بعید است مسئولان فدراسیون فوتبال و به‌خصوص کمیته صدورمجوز حرفه‌ای، به‌دلیل تجربه‌ای که در گذشته حاصل شده ریسک کنند و دست به تأیید مدارک شبهه‌دار بزنند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی