[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

اختراع دستگاه مجهز به هوش مصنوعی که سرعت پیاده‌روی را ۳ برابر می‌کند، روزنامه شیراز نوین

به گزارش یورو نیوز، یک شرکت دانش‌بنیان در آمریکا دستگاهی را اختراع کرده است که با بستن آن به زیر کفش‌ها سرعت راه رفتن به سه برابر سرعت عادی افزایش پیدا می‌کند.
این دستگاه که «مون‌واکرز» (Moonwalkers) نام دارد و محصول جدید شرکت «شیفت رباتیکس» است، به گونه‌ای طراحی شده که پس از بسته شدن زیر کفش‌ها می‌تواند سرعت پیاده‌روی را به ۱۱ کیلومتر در ساعت، یعنی ۲۵۰ درصد بیشتر از سرعت راه رفتن عادی، برساند.
این دستگاه،‌ شبیه اسکیت به نظر می‌رسد، اما طوری ساخته نشده‌ که با پوشیدن آنها تعادل خود را از دست بدهید. به لطف الگوریتم‌های یادگیری ماشین، فقط زمانی حرکت می‌کند که شما بخواهید. در واقع این دستگاه می‌تواند هر زمان که اراده کنید متوقف شود، برای بالا یا پایین رفتن از پله‌ها قفل شود و یا به‌طور خودکار سرعت خود را در هنگام سرازیری تنظیم کند.
برای نمونه، وقتی می‌خواهید سوار اتوبوس شوید فقط کافی است تا پاشنه راست خود را بلند کنید و سپس آن را روی زمین بگذارید تا ترمز الکترونیکی چرخ‌ها را کاملاً قفل کند. اگر هم می‌خواهید مجدد با سرعت راه بروید، کافی است با بلند کردن پاشنه پای راست خود آن را در هوا و در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا دستگاه از حالت قفل خارج شود.
پیش‌تر در اوایل سال جاری، ویدئویی از این دستگاه که زیر یک جفت کفش بسته شده بود تنها در شبکه اجتماعی تیک‌تاک حدود ۲۵ میلیون بازدید داشت. 
ژونجی ژانگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل شیفت رباتیکس، می‌گوید که ایده اختراع پس از آن به ذهن او رسید که حین رفتن به محل کارش با موتور سیکلت نزدیک بود تصادف کند. در آن زمان از خود پرسید که چرا مانند بسیاری دیگر پیاده به محل کارش نمی‌رود؟ وی می‌گوید: «بسیاری از مردم به پیاده‌روی متکی نیستند و با توجه به اینکه راه رفتن برای محیط زیست بسیار ایمن‌تر، راحت‌تر و بهتر است، این مسئله شگفت‌آور است.»
شیفت رباتیکس می‌گوید که مشکل پیاده‌روی «کندی و ناکارآمدی» آن است و در نتیجه آنها تصمیم گرفتند به‌جای جایگزین کردن پیاده‌روی، آن را تقویت کنند.
این شرکت با تیمی از مهندسان پیشران جت در مؤسسه رباتیک کارنگی ملون و همین‌طور مهندسان رباتیک‌ و طراحان کفش‌های ورزشی، پنج سال گذشته را صرف تلاش برای ابداع سریع‌ترین کفش‌های جهان «با تکیه بر مهندسی بدن» کرد.
شیفت رباتیکس می‌گوید: یادگیری استفاده از این دستگاه برخلاف اسکیت‌سواری به هیچ مهارتی نیاز ندارد. هوش مصنوعی با راه رفتن هر کاربر خود را تطبیق می‌دهد و کمتر از ۱۰ مرحله طول می‌کشد تا الگوریتم‌ها الگوهای راه رفتن فرد را یاد بگیرند.
ژانگ در این‌باره گفت: «دستگاه مانند پیاده‌بَرهایی که در فرودگاه‌ها می‌بینید کار می‌کند؛ با هر قدمی که برمی‌دارید، تسمه نقاله زیر پای شما حرکت می کند. هرچه سریع‌تر راه بروید، کفش‌ها نیز با شما سریع‌تر راه می‌روند.»
او درباره ویژگی‌های ایمنی این دستگاه گفت: کفش‌ها با یک سگک مغناطیسی محکم می‌شوند و در صورت خرابی دستگاه می‌توان آن را باز کرد. 
این کفش‌ها توسط افراد ۱۵ تا ۶۰ ساله مورد آزمایش قرار گرفت و اکثر افراد توانستند در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پس از بستن بند کفش، با آنها راه بروند.
تیم سازنده مون‌واکرها از اکتبر ۲۰۲۲ بدین‌سو، موفق به جمع‌آوری حدود ۳۳۰ هزار دلار سرمایه شده و تاکنون بیش از ۲ هزار سفارش تولید دریافت کرده است.
قیمت این دستگاه که در حال حاضر در آمریکا عرضه شده برای هر جفت کفش ۱۳۹۹ دلار است. این در حالی است که این قیمت بالا واکنش‌های طعنه‌آمیزی را در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشته و شماری از کاربران آن را «اسکیت‌های گران‌قیمت» خوانده‌اند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی